• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 03

گلهای آپارتمانی_از گل رز بیشتر بدانید

گلهای رز از زمانهای گذشته در بین مردم جهان از محبوبیت زیادی برخوردارند. دلیل محبوبیت گل رز به خاطر تنوع گسترده آن از نظر رنگ، اندازه، عطر و سایر ویژگی ها میباشد.

گل رز نماد عشق، زیبایی حتی جنگ و سیاست بوده است. تنوع، رنگ و حتی تعداد گلهای رز معنای ویژه ای دارد. محبوبیت گل رز به دلیل شناخته شدن به عنوان گل عشق است به خصوص رز قرمز.

گل های رز محبوبترین هدیه در سراسر جهان بوده اند. آنها همچنین علاوه بر دکوراسیون خانه در دفتر کار نیز استفاده می شوند.

خانواده: گل سرخ

جنس: رزا

گونه: 150 گونه دارد

گیاهان آپارتمانی_از گل رز بیشتر بدانید

برخی از اطلاعات جالب درباره گل رز
  • زادگاه کشت گل رز احتمالا شمال ایران، خزر یا فارس در خلیج فارس بوده است.
  • از لحاظ تاریخی، قدیمی ترین فسیل های رز در کارادو یافت شده است که به بیش از 35 میلیون سال قبل می رسد.
  • گلهای رز به عنوان مقدس ترین گلها در مصر باستان مورد استفاده قرار می گرفتند و به عنوان هدیه برای الهه ایزس (افسانه ای مصری، الهه حاصلخیزی) مورد استفاده قرار می گرفته است.
  • کنفسیوس، 551 پیش از میلاد تا 479 پیش از میلاد، گزارش داده است که کتابخانه امپریال چینی کتابهای زیادی در مورد رزها دارد.
  • انگلستان در قرن 15 پرورش و پیوند گل رز انجام می شده است زمانی که جنگ انگلیسی ها به خاطر گل رز اتفاق افتاد. برنده جنگ، تودور هانری هفتم، رز انگلیسی (رز تودور) را با پیوند دو گونه رز به وجود آورد.
  • هنوز هیچ گل رز سیاهی دیده نشده است، برخی از رزهای قرمز تیره وجود دارند که به عنوان رز سیاه مطرح شده اند.
  • رزها جهانی هستند و در سراسر جهان رشد می کنند.
  • هلند صادر کننده پیشتاز گل رز در جهان است. هلند با حدود 8000 هکتار زمین تحت کشت گل رز، رهبر جهانی در کاشت رز می باشد. 54 درصد (حدود 5000 هکتار) در اکوادور زیر کشت گل رز قرار دارند.
  • زامبیا، یک کشور کوچک، 80 درصد از زمین تحت کشت گل رز را در برداشت.
طبقه بندی رزها

به طور گسترده گل رز به سه دسته تقسیم می شوند:

انواع رز

گونه های گل رز اغلب به نام گونه های رز وحشی شناخته می شوند. گونه های گل رز معمولا خویشاوندی ساده، گلهای پنج گلبرگ در رنگهای مختلف دارند که نهنج یا گل بنه (تخمدان گیاه) آن در زمستان دوام خوبی داشته و غذای خوبی برای پرندگان هستند.

امروزه محبوبترین گونه های رز برای فروش، “رزهای روگوزا” هستند که به علت مقاومت بالای آن در برابر بیماری ها و نگهداری بسیار آسان آن می باشد. گل های رز به طور گسترده ای ترکیب می شوند. گونه های وحشی گل رز شامل انواع مختلفی هستند. گونه های وحشی معمولا در تابستان یک بار شکوفه می کنند.

رزهای پرورشی (رزهای قدیمی باغی)

رزهای قدیمی باغی، گل زیبا و ظریف با عطر فوق العاده هستند، که اغلب در رز دورگه چای امروزی (نام یکی از طبقه بندی های رسمی گل رز است) یافت نمی شوند.

رزهای قدیمی باغی یک گروه متنوع با عطر فوق العاده و مقاوم در برابر زمستان های سخت هستند ولی رز دورگه چای گلی حساس است که برای آب و هوای گرم مناسب هستند.

رزهای قدیمی باغی شامل یک گروه چند منظوره هستند که به طور کلی آسان رشد می کنند و در برابر بیماری و زمستان مقاوم اند. بوته این گل در اندازه های مختلفی رشد می کند. اگر چه رنگ های متفاوتی دارند این رده از رزها معمولا به رنگ سفید یا پاستل (گچ رنگ) می باشند.

“رزهای باستانی و قدیمی” به طور کلی برای کاشت در چمن ها و باغچه ها مناسب می باشند. چندین گروه از رزها  که به عنوان رزهای قدیمی طبقه بندی شده اند عبارتند از: رز چینی، رز چای، گل محمدی، رز موس، رز داماسک، رز بوربون و غیره.

 رز آلبا

رز های امروزی

رزهای قدیمی باغی از پیشینیان رزهای امروزی هستند. این گروه از رزها خیلی محبوب هستند. رزهای امروزی نتیجه نژاد دورگه چای با نوعی نرگس (ترکیبی از پامچال) می باشد.

رنگ های رزهای امروزی متنوع اند و پر رنگ و مرتعش می باشند. محبوبترین رزها در رده رزهای امروزی رز دو رگه چای، رز فلوریبوندا و رزهای پرورشی هستند. این ها نیاز به مراقبت دارند و با محیط های سرد سازگار نیستند.

گونه های محبوب دو رگه از رزها
رزهای باغی قدیمی  رز آلبا (گونه)، رز چینی (گونه)، گل محمدی (گونه)، رز گالیکا (گونه)، رز موس (گونه)، رز سنتیفولیا (گونه)، رز اگلندتریا (گونه)، رز دورگه پرپچوال، رز بوربون، رز پورتلند، رز چای
رزهای باغی جدید  رز دورگه چای، رز فلوریبوندا، رز مینیاتور
گونه‌ها نسترن، رز جزیره ونکوور، رز ویرجینیایی، رز براکتیاتا، رز چروکی، رز خوشه‌ای، رز فیلیپس، رز نیتیدا، نسترن زرد، رز ماسک، رز لوسیا، رز گیگانتی
رقم‌ها رزهای نامیده شده به نام اشخاص، رز آقای لینکلن، رز دابل دیلایت، رز آبراهام داربی، رز آلبریک بار بیر، رز صلح، رز پییر دو رونسار، رز لا فرانس، رز بلومون، رز گاردن پارتی، رز پاپا میل‌لند، رز ملکه زیبایی، رز کوکتل، رز شارل دوگل، رز قصر گلامیس، رز دورتموند، رز کارن، رز یادبود پرنس موناکو، رز فیمبریاتا، رز بتی بوپ، رز میدی‌لند صورتی

 

رشد رزها

رز در هر خاکی که خوب زهکشی شده باشد و با نور آفتاب مناسب رشد می کند.

اکثر گونه های رز به وسیله جوانه زنی بر روی گیاه (قسمت پایین گیاه) که توسط دانه ها یا قلمه ها تکثیر می شوند.

رزها خاک رس و درجه حرارت گرم را ترجیح می دهند و زمانی بهتر می شوند که در میان سایر گیاهان نباشند.

کود گاوی برای رشد رز مطلوب است، اما سایر کودهای آلی، به ویژه کمپوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 رز دورگه چای

گیاهان رز معمولا نیاز به هرس ساده دارند که با سایر گل هایی که استفاده می شوند، سازگار باشند.

تمام ریشه های شکسته و سیاه و کبود شده روی گیاه را بردارید و قسمتهای عقب ماده از رشد را در قسمت بالای گیاه به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر ببرید.

ساقه را حدودا در عمق 15 سانتیمتر در کنار ریشه فرو ببرید بدون اینکه خم شود و بشکند.

یک قاشق غذاخوری کود را با خاک زهکشی شده مخلوط کنید.

سطح خاک را با مخلوط بالا و خاک گیاه بپوشانید سپس سطح را صاف و مسطح کنید

برای قرار دادن گیاه رز یک تپه در مرکز ایجاد کنید.

ریشه های گیاه را در گودال مرتب کنید، ریشه ها پخش می شوند، و با خاک پر کنید.

در حین پر کردن گودال، دو تا سه بار خاک را فشرده کنید.

مراقبت از گیاه رز

هنگام آبیاری گلهای رز، خاک را 15 تا 20 سانتیمتر خیس کنید یعنی تنها آب پاشی نکنید. هنگامی که رز بارور می شود رژیمی متعادل برای آن تهیه کنید.ببینید گیاه چه کمبودی دارد و سعی کنید کود آن را تهیه کنید.زمان بندی نیز بخش مهمی از نتیجه کود دهی شما می باشد، به طوری که وقتی گیاه در مرحله پرورش و رشد است مواد مغذی در دسترس گیاه وجود داشته باشد.

استفاده خاک پوش یا مالچ (شامل کاه، پوست گیاهان، شاخ و برگ بریده شده، خاک اره و…) در تابستان باعث از بین بردن علف های هرز اطراف گیاه رز در طول تابستان می شود.

مالچ ها دو تا سه هفته قبل از شکوفه دادن رز باید به کار برده شوند.

مالچ زمستانه با نی، ذغال سنگ نارس یا سایر مواد توصیه می شود. این مالچ ها درجه حرارت خاک را تنظیم می کنند و میزان تاثیر سرما و سرما زدگی را تنظیم می کنند.

پس از اولین سرما خاک اطرف گیاه را حدود 15 سانتیمتر خارج کنید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید