• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 03 / 08

کوالکام با پردازنده ی 24 هسته ای خود، وارد مسابقه ی سرورها شد

بیش از یکسال است که حرفهایی در مورد برنامه ریزی کوالکام برای ورود به بازار سرورها به گوش می رسد. اما کوالکام تا زمان رونمایی اصلی در این مورد سکوت کرده بود. حالا که پرده ها کنار رفته است، می توانیم دلیل این سکوت را به خوبی بفهمیم.

کوالکام با پردازنده ی 24 هسته ای خود، وارد مسابقه ی سرورها شد

بر خلاف شرکت های ARM دیگر که با تراشه های متوسط وارد بازار شده بودند و تلاش می کردند بر روی بخش خاصی از بازار مانند سرورهایی با چگالی بالا تمرکز کنند، کوالکام کار بسیار بزرگی انجام داده است. پردازنده ی سرور ARM جدید این شرکت یک تراشه ی 24 هسته ای است. البته این یک نمونه ی اولیه است. مدل نهایی به نظر می رسد دارای CPU های بیشتری در هر هسته باشد. PCIe و کنترلر ذخیره سازی همه با هم ادغام شده اند اما کوالکام اطلاعات زیادی در مورد معماری آن هنوز منتشر نکرده است. تنها چیزی که ما میدانیم این است که این پردازنده با پردازنده های اسپندراگون تفاوت بسیار زیادی دارد. اسم رمز این تراشه احتمالا هیدرا (Hydra) خواهد بود.

پردازنده ی جدید کوالکام

بر اساس اندازه ی CPU فعلی، می توان انتظار داشت که مدلهای 64 هسته ای آینده در یک گره پردازشی کوچکتر معرفی شوند. این یک قطعه ی بزرگ سیلیکونی است. با وجود اینکه پردازنده ی کوالکام از پردازنده های اینتل به نظر کوچکتر است اما قابلیت های زیادی در همین تراشه ی تنها گنجانده شده است. زمانی که اینتل پردازنده های رده بالای زئون را طراحی کرد، زمان زیادی بر روی ارتباطات داخلی و کش L3 انجام گرفت تا اطمینان حاصل شود که تمامی هسته ها دارای تاخیر برابری هستند. ما هنوز نمی دانیم که کوالکام چه مقدار کش به این پردازنده اختصاص داده است و اطلاعاتی در مورد داخل این هسته ی جدید نداریم. اما حقیقت این است که این شرکت با تولید چنین پردازنده ای می خواهد با رقبای بزرگی مبازره کند. در دمویی که از طرف شرکت منتشر شده است، می توان دید که این هسته LAMP را به همراه نرم افزارهای ابری OpenStack اجرا می کند.

آیا کوالکام می تواند در این رقابت برنده باشد؟

کوالکام تنها شرکتی نیست که  بر روی پردازنده ی ARM کار می کند اما میتواند بزرگترین تهدید برای اینتل به شمار آید. سایر شرکتهایی که در این زمینه کار می کنند مانند AMD ،Cavium ،Broadcom و AppliedMicro محصولاتی دارند که برنامه های اندکی را در بر میگیرد.

سوال این است که ایا مشتریان از پس خرید این سرورها بر می آیند؟

بر اساس داده های جمع آوری شده توسط کنفرانس فناوریهای سیستم های الکترونیکی، هزینه ی سخت افزارهای سرور 57 درصد هزینه کل است که بخش قابل توجه از هزینه هاست اما داده هایی که این کنفرانس تنظیم کرده است هزینه ی ابزارها و نرم افزارهایی که باید بر روی سرور اجرا شود را حساب نکرده است.

موضوع از این به بعد جالبتر می شود. شرکت هایی مانند گوگل و فیس بوک که برنامه های نرم افزاری خود را می نویسند و توسعه های ابری خود را انجام می دهند، می توانند جریان کاری و نرم افزارهای خود را دوباره تجهیز کنند تا بر روی تجهیزات مبتنی بر ARM بتواند کار کند. مبادله و تعویض معماری سرور برای این شرکت ها نیز کاری دشوار و طاقت فرسا خواهد بود اما آنها کنترل کامل بر امور خود را دارند.

اما در مورد شرکت های دیگر چطور؟ برای شرکتهایی همچون آمازون و مایکروسافت این موضوع کمی مبهم تر خواهد شد. اکثریت قریب به اتفاق سرور و نرم افزار ایستگاه کاری مبتنی بر x86 است و خاصیت چند ساله بودن توافقات و گارانتی آپتایم بودن به مشتریان این تعویض را بسیار مشکلتر می کند. ما نت بوکهای ARM را دیده ایم که به کتابهای هوشمند (Smartbooks) مشهور بودند.

Nvidia و کوالکام در مورد ورود به فضای مصرفی X86 باهم بحث و تبادل نظر می کردند و اینتل نیز فکر می کرد که تراشه ی موبایل جدید آن راه را برای ورود او به حوزه ی تبلت و گوشی های هوشمند باز خواهد کرد. اما در این سالها واقعا چه اتفاقی افتاد؟ جواب این سوال بسیار اسان است. هیچ اتفاق بزرگی رخ نداد. اگر چه اینتل هم اکنون بازار ساخت تبلت های رده پایین را در اختیار دارد اما به هدف اصلی و ابتدایی خود دست نیافت.

هدف اصلی اینتل ساخت تبلت های رده بالا و تسخیر بازار آن بود. کوالکام می تواند با استفاده از استراتژی خود شرکت اینتل بر علیه آن، در این رقابت پیروز شود. البته این بحث بر روی دو فرضیه استوار است: اولا فرض بر این است که کوالکام از آی پی های موبایل خود در تراشه های سرور استفاده کند و بتواند هزینه کلی آن را کاهش دهد. این موضوع می تواند اتفاق بیفتد اما چیزی که ما می داینم این است که تراشه ی جدید کوالکام اصلا اسپندارگون نیست. این یک تراشه ی جدید با معماری و پشته ی آی پی متفاوت و کاملا جدید است. دومین فرض این است که  اینتل نتواند در این حوزه با کوالکام رقابت کند.

gooshiqual2

انتقاد از عملکرد اینتل در مورد شکست های گوشی هوشمند و نگهداری مودم در TSMC بسیار اسان است اما اینتل اولین فرآیند کم قدرت خود را با هسته ی M معرفی و گسترش داد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید