• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 08

اکرپ خودروی نظامی ساخت ترکیه

khodrotork2

اکرپ (اسکورپیون) یک خودروی نظامی ویژه تهاجمی دفاعی است که توسط کمپانی ترک اتوکار (Otokar) تولید شده است این خودرو ابتدا به سفارش ارتش ترکیه ساخته شد.  اولین بار در سال 1990 طراحی گردید و در سال 1994 وارد مرحله تولید گردید.

اکرپ دارای سیستم دید در شب قابل اطمینانی است که آنرا تبدیل به خودروی مناسبی برای انجام عملیات شبانه کرده است. قابلیت 4×4 این خودرو آنرا برای کار در شرایط مختلف عوارض زمین خودرویی دوست داشتنی شده است.

این خودرو برای برآورده کردن نیاز های مختلف نیرو های نظامی بهینه سازی شده است. این خودرو اکنون در ارتش ترکیه، پاکستان، مراکش، اسرائیل، قبرس شمالی، گرجستان، آمریکا و عراق مورد استفاده قرار می گیرد.

خودروی نظامی اکرپ می تواند به اشکال مختلف در ماموریت های نظامی نقش بازی کند که از آن جمله می توان به حفظ جان سرنشینان به صورت یک واگن حفاظتی، حمله نوری، عملیات نجات جان افراد وحفاظت از نواحی با حساسیت بالا و حفاظت از مرزها می توان اشاره کرد. این خودرو با توجه به نیاز مشتری می تواند به صورت سفارشی ساخته شود تا خواسته های او را برآورده کند.

مشخصات طراحی خودروی اکرپ

بدنه خودرو به گونه ای طراحی شده است که بتواند جان سرنشینان را در برابر اسلحه های کوچک محافظت کند همچنین یک مسلسل 7.62 میلیمتری در این خودرو برای محافظت از جان پرسنل در آن تعبیه شده است. موتور در جلوی خودرو قرار گرفته است و کابین سرنشینان در وسط خودرو قرار دارد و تجهیزات نظامی و مسافران در پشت خودرو قرار می گیرد. در هر سمت خودرو فقط یک درب وجود دارد که افراد می توانند از آن داخل یا خارج شوند. و درب عقب خودرو برای قرار دادن و تخلیه تجهیزات نظامی و ورود و خروج مسافران در کمترین زمان ممکن طراحی شده است.

خودروی اکرپ دارای یک دریچه در سقف خودرو در قسمت عقب است که این دریچه هم به سمت عقب باز می شود و برای عملیات فرار از منطقه درگیری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یک مسلسل روی سقف خودرو نصب شده است. شیشه جلو و همه پنجره های خودرو ضد گلوله هستند.

khodrotork3

این خودروی دو دیفرانسیل 3.6 تن وزن، 4.19 متر طول، 1.91 متر عرض و 2.56 متر ارتفاع دارد.

اکرپ می تواند 8 سرنشین را حمل کند که دو نفر آنها اپراتور هستند. این خودرو با توجه به طراحی بدنه بالستیک و قابلیت های حفاظتی نظامی و پویایی بالایی در شرایط تهدید آمیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

اکرپ دارای یک سیستم تهویه مطبوع، بخاری و یک سیستم ضد مه است که برای رفاه سرنشینان در نظر گرفته شده است. همچنین با یک چراغ سقفی اینفرارد، یک سیستم روشنایی اضطراری و یک فن مکنده دود روی سقف مجهز شده است. اتاق این خودرو برای صدا و حرارت کاملا عایق بندی شده است. و سقف خودرو با لایه ضحیمی از پلی اورتئان عایق شده است.

تانک ظرفیت بالای سوخت اکرپ دارای یک سیستم حفاظت در برابر انفجار است. تا در شرایط سخت جنگی از جان سرنشینان حفاظت کند.

در اکرپ تجهیزات مختلفی از قبیل سیستم ارتباطی، سیستم تولید دود، کیت مهندسی، وینچ الکتریکی در جلوی خودرو و سیستم ناوبری می تواند نصب شود.

جنگ افزار های خودروی نظامی اکرپ

خودروی اکرپ با یک مسلسل 7.62 میلیمتری مچهز شده است که از داخل کابین به صورت کنترل از راه دور قابل استفاده است و اپراتور می تواند از ایستگاه اسلحه آنرا کنترل نماید.

مشخصات موتور خودروی اکرپ

موتور این خودرو یک موتور چهارسیلندر خطی توربو دیزل همراه با اینترکولر است. موتور به گیربکسی 6 سرعته متصل است و قدرتی باربر 122 اسب بخار در دور  3500rpm  تولید می کند.

خصوصیات حرکتی اکرپ

اکرپ خودرویی چهار چرخ متحرک است که گیر بکس آن دارای دو مود سرعتی و قدرتی همراه با یک دیفرانسیل مرکزی است.

خودرو دارای اکسل ثابت و دیفرانسیل حلزونی کاهنده است. سیستم تعلیق دارای فنر مارپیچ و کمک های هیدرولیک همراه با میله پانهارد و میله های ضد چرخش است.

ترمز ها چهار چرخ دیسکی است که به سرو کنترلر مجهز شده است.  اکرپ یک ترمز دسته کاسه ای هم دارد که روی سیستم انتقال نیرو قرار دارد. همچنین برای خروج از منطقه خطر این خودرو به سیستم run-flat  هاچینسون مجهز شده است یعنی قادر است با لاستیکی که پنچر شده به حرکت خود با سرعت مناسب ادامه دهد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید