• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 06

چگونه MDF را رنگ کنید؟

در این مقاله می خوانید: اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه MDF را آماده سازی کنید و به بهترین روش آن را رنگ کنید. آستر و لایه زیرین را برای نقاشی MDF آماده کنید و در نهایت از رنگرزی خود لذت ببرید. رنگ آمیزی MDF باید به گونه ای باشد که در پایان کار هیچ قسمت بادکرده یا سطح ناهمواری نداشته باشید.

MDF یا Medium Density Fibreboard

MDF همان فیبر چوبی است با درجه متوسط فشرده و متراکم شده است. رنگ آمیزی MDF کار آسانی نیست. رنگ روی MDF به سرعت خشک می شود و ممکن است در حالتی که سطح ناهموار است رنگ خشک شود و سطح باد کرده و ناصاف گردد.

همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است استر کارى چوب بسیار مهم است. برای این کار، ابتدا سطح را هموار و صاف کنید سپس با هر رنگی که می خواهید به همان روش معمول و متداول رنگ کنید. هدف از اولین رنگ آمیزی MDF بستن درزها و خلل و فرج است. صبر کنید تا به طور یکنواخت رنگ خشک شود. پیشنهاد می شود که بعد از استر کارى، این بار برای زیر سازی رنگ، MDF را رنگ کنید.

چگونگی رنگ آمیزی ام دی اف

استر کارى MDF

سطح MDF با اینکه فشرده و متراکم شده است ولی دارای خلل و فرج فراوان است. رنگ های معمولی خیلی سریع MDF را خیس می کند. مشاهده می کنید که پوسته ای از رنگ روی سطح باقی می ماند چون همه رطوبت به زیر نفوذ می کند و خوب به سطح نمی چسبد. این به این معنی است که لایه های بعدی رنگ که روی MDF به کار می رود تنها به پوشش رنگ زیری خود می چسبد نه به خود MDF.

اگر MDF به درستی آماده نشود، رنگ گاهی مثل حباب های بزرگی زیر اولین پوشش رنگ، برآمده شده و باد می کند.

سنباده زدن MDF

وقتی MDF آسترکاری مناسبی شد، روی سطح سنباده سبک بزنید. سپس سطح چوب را شیب دار کنید و ذرات اضافی و خاک را با یک پارچه به آرامی پاک کنید. پاک کردن سطح باعث می شود لایه دوم آستر بطور یکنواخت انجام شود و لایه زیری و پایه مناسب و صافی را ایجاد کند.

گرد و خاک MDF برای ریه و تنفس شما بسیار بد است پس از ماسک مناسب در هنگام کار استفاده کنید.

هر دو طرف ورق MDF را رنگ کنید.

چون MDF پر از خلل و فرج است، رنگ کردن دو طرف ورق MDF روش خوبی است چرا که آب می تواند روی سطح رنگ شده حرکت کند و لبه های رنگ نشده MDF را خیس کند.

رفع تیزی لبه های MDF

لبه های ورقه های MDF خلل و فرج زیادی دارد بهترین روش این است که لایه نازکی از یک چوب اضافی را روی لبه ها پر کنید و با یک چاقوی بتونه یا اسکارپر فشار دهید سپس از یک بلوک سنباده ای برای سنباده استفاده کنید. این کار مانع از جذب هر ماده ای روی آستر و رنگ می شود.

استفاده از بلوک سنباده ای

بسیاری از مردم به جای استفاده از بلوک سنباده ای از ورقه سنباده استفاده می کنند و حتی افرادی که کارشان با سنباده است از بلوک سنباده استفاده نمی کنند و با این کار به دستشان آسیب می زنند.

MDF ساخته دست بشر است که از چوب درختان میوه به دست می آید که این چوب ها به حالت فشرده در کنار یکدیگر قرار می گیرد.

رزین (صمغ کاج) برای چسباندن MDF استفاده می شود که حاوی فرمالدئید و دیگر ترکیبات است که برای سلامتی انسان خطرناک است. زمانی که MDF اره می شود، این ترکیبات می توانند در هوا آزاد شوند. بنابراین آستربندی MDF بسیار مهم است چون از آزادسازی این ترکیبات جلوگیری می کند. وقتی با MDF کار می کنید حتما از ماسک مناسب استفاده کنید حتی اگر نخواهید آن را اره کنید.

استفاده از تمام درخت برای ساخت MDF

ابتدا درختان سخت چوب و نرم چوب را می برند و پوست درخت را جدا می کنند. سپس توسط دستگاه های صنعتی چوب ها را خرد می کنند که شروع مرحله تقلیل است. هیچ قسمتی از درخت حتی پوست و ذرات آن دور ریخته نمی شود پوست درخت را برای کشاورزی و باغداری استفاده می کنند. حتی تراشه ها و ذرات ریز چوب نیز در بازار به فروش می رود.

تراشه ها همچنین در دستگاهی ریخته می شود که مواد را در جهت های مختلف می پیچاند تا با بالا رفتن حرارت به مدت 30 ثانیه تا 2 دقیقه پیچیده و نرم می شود، سپس در دستگاه دیگری تراشه ها به حالت خمیر در می آید، این فرایند در فشار بالا انجام می شود.

سپس خمیر با موم مخلوط می شود تا فیبرهای خیلی نازک و روشنی حاصل شود که تا حدی در مقابل رطوبت، مقاومت نشان می دهد. رزین به فیبرها اضافه می شود تا باعث چسبندگی آنها گردد. سپس در سینی های بسیار بزرگ در طبقات مختلف گذاشته می شود و حرارت بالا به آنها داده می شود در نتیجه ورقه ها را به سایزها و ضخامت های مورد نیاز برش می دهند.

MDF یک چوب یکنواخت و بدون گره است ولی MDF لبه های خشن و زبری دارد که با استفاده از بندکشی ویژه ای این مشکل را حل کرده اند.

فواید استفاده از MDF

MDF برای کاربرد خانگی بسیار ایده آل است و به عنوان یک سطح خوب به کار می آید چون:

چون MDF سطحی است که مایعات و مواد چسبنده را جذب می کند بنابراین روی آن را با پوششی به نام ونیر می پوشانند

MDF از سطح و چوب های مشابهی که ساخته می شود ارزان تر است

با چاقو، چنگال یا اجسام تیز نمی توان به راحتی روی آن را خش کنید بنابراین کاربرد آن در آشپزخانه و اماکن دیگر مناسب است

MDF به راحتی خم می شود بدون اینکه بشکند یا ترک بردارد و این خاصیت برای سرگرمی بچه ها و یا بسیاری کارهای پیچیده دیگر گزینه مناسبی است

در صورتی که MDF در مقدار زیادی آب فرو رود قابلیت تحمل ندارد ولی برای رطوبت طبیعی منزل مناسب و سازگار است

همان طور که در بالا بیان شده است اگر آسترکاری MDF به خوبی انجام گیرد رنگ آمیزی آن بسیار ساده است.

از مهمترین نقص و اشکال استفاده از MDF، این است که اگر آب روی آن بریزد، باد می کند که قابلیت برگشت به حالت اولیه را ندارد. البته این مشکل را با استربندی و رنگ آمیزی مناسب می توان حل کرد.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. باسلام و خسته نباشید
    من می خوام ام دی اف سی ان سی شده را رنگ طلایی سیاه قلم بزنم اگر مقدور هست برام توضیح کامل بدید.ممنونم

  2. سلام وقت بخیر با ام دی اف خام یه قاب درست کردم و داخلش طرح سی ان سی در اوردم و الان میخوام رنگ سفیدش بزنم ولی توی شیار ها و جاهایی که دسترسی سمباده ندارم پرز های زیادی دیده میشود و حتی با تکرار رنگ امیزی هم از بین نمیره لطفا کمکم کنین

  3. من رنگ سفید روی ام دی اف میزنم دون دون میشه ولی روی چوب میزنم اینطور نیست سنباده 220 و سنباده نرمتر هم میزنم ولی باز دون دون میشه بایستی چکار کنم خواستم ببینم قبل رنگ چی باید بزنم با پیتسولت که رنگ، راحت تمیز بشه

  4. سلام
    من مخواستم ام دي اف را رنگ كنم براي درب كابينت براي زير سازي از چه بتونه اي وبه چه صورت بايد استفاده كنم

  5. باسلام معذرت میخوام من میخوام ام دی اف که سی ان سی شده داخل سی ان سی هاش مشکی بشه وبقیه ی روی سطح قهوهای فندقی حالت همرنگی بشه خواهشا از اول تا آخرش بهم بگید چکارکنم ممنونم

  6. سلام ام دی اف خام را چطوری رنگ سفید براق بزنم ممنون.

  7. با سلام
    سوال و پاسخ شما به آدرس زیر منتقل شد:
    http://yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=2351&qa_1=%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81-%D8%AE%D8%A7%D9%85

    لطفا از این به بعد سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ یاد بگیر دات کام در آدرس زیر بپرسید:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=ask&cat=9

  8. سلام من می خوام که mdf سی ان سی شده رو رنگ کاری کنم به این روش که زمینه کلا سفید و داخل سی ان سی شده رو طلای بزنم ممنون میشم که راهنمایم کنید و این که از روغن جلا میشه برای زیر کار استفاده کرد

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید