• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 11 / 02

کارهایی که زنان بایستی قبل از بارداری انجام دهند

مرافبت قبل از حاملگی

بیشتر زنان می دانند که در زمان بارداری باید تحت نظر پزشک سبک زندگی خود را تغییر دهند. اما قبل از بارداری چه باید کرد؟ در این مقاله مراحلی را پیش روی شما می گذارد که خود و بدنتان را برای بارداری آماده کنید و بدن خود را برای بارداری سالم تر آماده کنید. قاعدتا نباید هر دارویی قبل و بعد از بارداری خورده شود چون تنها بر روی بخش کوچکی از داروها مطالعاتی در زمینه سلامت دارو در بارداری انجام شده است و اثرات و عوارض بسیاری از داروها بر بدن شناخته نشده است. سلامتی کلی شما و هر دارویی که می خورید می تواند بر شانس داشتن حاملگی سالم اثرگذار باشد.

پزشک یا ماما شما را ببیند

حتی اگر احساس می کنید که سالم هستید حتما پزشک یا ماما سلامت شما را ارزیابی کند چرا که تا حد زیادی در آماده سازی شما برای بارداری کمک خواهد کرد.

  • دکتر یا ماما شما را از نظر سطح سلامتی که اکنون دارید، سابقه بیماری و سابقه ژنتیکی بیماری که در خانواده تان بوده است مورد بررسی قرار می دهد. برخی بیماری ها می تواند به فرزند منتقل شود بنابراین ممکن است شما را به مشاور ژنتیکی هدایت کند. اگر در خانواده تان سندرم داون، بیماری سلولهای داسی شکل، تالاسمی یا… دارید پزشک می تواند توصیه های لازم را به شما بدهد.
  • ممکن است نیاز به آزمایش خون داشته باشید، یا نیاز به واکسیناسیون قبل از بارداری داشته باشید.
  • آزمایش اسمیر دهانه رحم را انجام دهید زیرا اسمیر در طی بارداری معمولا انجام نمی شود.
  • پزشک یا ماما در مورد داروهای شیمیایی یا گیاهی و مکمل هایی که مصرف می کنید، نظر خواهد داد که آیا بر روی جنین اثر سوء می گذارد یا نه؟ و ممکن است برخی از داروهایی که مصرف می کردید را قبل از بارداری تغییر دهد.
  • بیماری های مزمنی مثل تنگی نفس یا دیابت بایستی قبل از بارداری تشخیص داده شوند.
  • زمانی که روشهای جلوگیری از بارداری را کنار می گذارید و قصد حاملگی دارید نبایستی تا بارداری زمان زیادی ببرد. اما اگر از روشهای جلوگیری به صورت تزریقی استفاده می کردید ممکن است تا یک سال پس از قطع تزریق زمان ببرد تا باردار شوید.
سیگار، الکل و مواد مخدر را ترک کنید. نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای را کمتر بنوشید.

اگر سیگار می کشید یا الکل می نوشید یا مواد مخدر دیگری مصرف می کنید بایستی قبل از بارداری آنها را ترک کنید، چرا که این مواد حاملگی را مشکل تر می کند و خطر سقط جنین افزایش می یابد.

اگر برای ترک سیگار و مواد مخدر و الکل نیاز به کمک دارید به پزشک مراجعه کنید.

نوشیدن الکل حتی به مقدار کم، به رشد جنین آسیب می رساند و باعث مشکلاتی مثل ناتوانی ذهنی، ناهنجاری های رفتاری، مشکلات یادگیری و نقص قلبی و نقص اعصاب صورت می شود.

سیگار کشیدن هم برای جنین و هم برای نوزاد بعد از تولد مشکل آفرین است. زنانی که سیگار می کشند بچه هایی با وزن کمتر به دنیا می آورند و بهبودی و به هوش آمدن بعد از حاملگی را مشکل تر می کند.

از مصرف داروهایی که اشخاصی غیر از پزشک تجویز کرده اند جدا خودداری کنید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای را قبل از بارداری کم کنید. زنانی که بیش از 2 فنجان قهوه یا نوشیدنی های کافئین دار در روز می نوشند حاملگی مشکل تری دارند و خطر سقط جنین افزایش می یابد.

قبل از حاملگی رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

چند راهنمایی ساده برای رژیم غذایی قبل از حاملگی

  • مواد پرکالری که مورد نیاز بدنتان نیست، شیرینی های مصنوعی و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.
  • غذاهایی که پروتئین بالاتری دارند را میل کنید.
  • مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات و لبنیات قبل از حاملگی شما را سالم تر می سازد.

مصرف ماهی را کاهش دهید. غذاهای دریایی محتوی جیوه هستند که اگر این غذاها به میزان زیادی مصرف شود، جیوه آن سبب نقص های مادرزادی می شود. زنان باردار بایستی:

  • در هفته بیشتر از 350 گرم ماهی مصرف نکنند.
  • از خوردن ماهی های اقیانوسی مثل کوسه ماهی، سگ دریایی و ماهی کف زی اقیانوسی خودداری کنند.
  • مصرف ماهی تون را به یک عدد در هفته کاهش دهید.

اگر افزایش یا کاهش وزن دارید، قبل از بارداری بهترین زمان برای رسیدن به وزن نرمال است. داشتن افزایش وزن در طی حاملگی خطر فشار خون بالا، دیابت، تولد جنین مرده و نقص های مادرزادی را افزایش می دهد. کم کردن وزن در طی حاملگی ایده و روش مناسبی نیست.

ویتامین ها و فولیک اسید بخورید

مکمل های معدنی و ویتامینی که شامل حداقل 0.4 میلی گرم یا 400 میکروگرم فولیک اسید باشد را مصرف کنید.

فولیک اسید خطر نقص های مادرزادی به ویژه مشکلات ستون فقرات را کاهش می دهد. خوردن فولیک اسید را قبل از بارداری آغاز کنید.

از مصرف دوز بالایی از هر ویتامین به ویژه ویتامین های A، D، E و K خودداری کنید. مصرف بالاتر از حد نرمال از این ویتامین ها به صورت روزانه، باعث نقص های مادرزادی می شود.

مکمل های گیاهی را مصرف نکنید. مطالعه دقیقی مبنی بر سلامت گیاهان دارویی بر حاملگی انجام نشده است.

ورزش

با پزشکتان در مورد نوع و میزان ورزشی که برایتان مفید است صحبت کنید.

استرس، استراحت

زمانی که قصد باردار شدن دارید، در تمدد اعصاب تان بکوشید و تا حد ممکن از هر استرسی به دور باشید. از پزشک یا ماما در مورد آموزش تکنیک هایی برای کاهش استرس سوال کنید. بیشتر استراحت کنید و آرام باشید. این موضوع قطعا حاملگی را راحت تر می کند.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید