• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 07

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

با نزدیک شدن به شب یلدا و کریسمس، تزیین میوه های شب یلدایی برای نوعروسان و تزئین درخت کریسمس برای عده ای اهمیت ویژه ای دارد. این روزها با استفاده از هنر دست و یا حتی با استفاده از ابزار مخصوص، میوه ها و سبزیجات و یا در کل خوراکی ها را به شکل های مختلفی، برش داده و به شکل های زیبا و شگفت آوری طراحی و تزیین می کنند که گاهی واقعا خیره کننده و تحسین برانگیز است.

همان طور که می دانید رسم است که در سال اول ازدواج، خانواده داماد برای عروس، میوه، لباس و خوراکی های مخصوص شب یلدا می برند. زیبایی این رسم به این است که میوه، لباس و خوراکی ها را با تزیین و چیدمان زیبایی برای عروس می برند. در بازار، مراکزی هست که این تزیین ها را انجام می دهند ولی غالبا هزینه زیادی را بر دوش خانواده قرار می دهند  بنابراین در این مقاله سعی شده است با معرفی چند نمونه ساده با استفاده از ابزار و لوازمی که در دسترس همگان است، بتوانید خودتان در منزل این کار را انجام دهید اگر بخواهید این کار را در خارج از منزل انجام دهید باید هزینه های زیادی را متقبل شوید.

برای تزئین درخت کریسمس و تزئین میز شب یلدا می توانید از پرتقال استفاده کنید و با کمک میوه های بعضی از درختان کاج که به صورت ستاره ای هستند و به راحتی در دسترس می باشند تزئین کنید و آن ها را به طرح های مختلف بیارایید.

اگر ابزار لازم برای ایجاد شیار روی پوست پرتقال را دارید مطابق شکل شیار هایی را روی پوست پرتقال طراحی کنید یا با چاقوی معمولی نیز می توان به راحتی این کار را انجام داد. در مرحله اول یک طرح برای قرار دادن میوه کاج روی پرتقال در نظر بگیرید، می توانید با استفاده از خودکار روی آن را با نقطه چین علامت بزنید تا به صورت مرتب کنار یکدیگر قرار بگیرند یا به جای نقطه چین ها پوست آن را به صورت شیار های باریکی برش بزنید.

برش ها می تواند به صورت عمودی یا منحنی روی پرتقال ها ایجاد شود که این به خلاقیت و سلیقه شما بستگی دارد.

بعد از این که محل قرار دادن میو های کاج را مشخص کردید، آن ها را به ترتیب روی شیار ها قرار دهید، این کار بسیار ساده است چون این میوه ها شبیه به ستاره است و ضلع های مختلف دارد و نوک هر کدام از ضلع ها تیز می باشد و به راحتی داخل پوست پرتقال فرو می رود. ولی برای محکم تر شدن می توانید در زیر آنها چسب مایع بزنید. وقتی که تمام ستاره ها را وصل کردید باید به کمک روبان های رنگی و طرحداری که از قبل تهیه کرده اید برای آویزان کردن پرتقال ها از درخت کریسمس استفاده کنید.

روبان ها را طوری دور پرتقال گره بزنید که پرتقال ثابت باشد و از داخل آن نیافتد. انتخاب روبان ها نیز به سلیقه شما بستگی دارد سعی کنید از طرح ها و رنگ های زیبایی استفاده کنید.

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

میوه آرایی برای شب یلدا

تزئین میوه برای شب یلدا که یکی از کهن ترین رسوم و  جشن های ایرانیان محسوب می شود، هیجان خاصی دارد. شب یلدا بلندترین شب سال است و در این شب خاص خانواده ها سعی می کنند دور هم جمع شده و آن شب را با خواندن اشعار حافظ و دیگر سرگرمی ها به خوبی کنار یکدیگر سپری کنند. در ایران شهر های مختلف آداب و رسوم ویژه ای دارند و از معمولترین مراسم ها بردن عیدی برای نو عروسان است که با هدایای مختلف و تزئین میوه انجام می شود که برای شما چند نوع از این میوه آرایی را آموزش می دهیم.

میوه آرایی به شکل مکعب روبیک

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

یکی از روش های تزئین میوه به صورت فانتزی، این است که آن را به صورت یک مکعب روبیک درست کنید. انتخاب میوه ها به سلیقه خودتان بستگی دارد سعی کنید میوه هایی انتخاب کنید که زود له نشوند و حالت خود را برای چند ساعت حفظ کنند. میوه هایی مثل کیوی، سیب (زرد و قرمز)، توت فرنگی، پرتقال و غیره را به صورت مکعب های کوچک و یک اندازه برش بزنید، برای رنگی شدن مکعب میو هایی مثل سیب که با پوست قابل خوردن هستند را پوست نگیرید. بعد از برش آن ها به صورت مکعب های هم اندازه یک بشقاب مناسب انتخاب کنید و مکعب ها را در یک ظرف مناسب به طوریکه در ردیف اول نه تا از میوه ها کنار یکدیگر قرار بگیرند بچینید، توجه کنید برای زیباتر شدن مکعب میوه ای خود، میوه ها را طوری بچینید که رنگ های مشابه کنار یکدیگر نباشند. سپس ردیف بعدی را به صورت مرتب روی آن قرار دهید و در ادامه میوه های ردیف سوم را نیز قرار دهید، به همین سادگی با کمی خلاقیت یک بشقاب زیبا از میو های تازه و خوش رنگ درست کردید این تزئین برای کودکان نیز جالب است و آن ها به خوردن میوه تشویق می شوند.

میوه آرایی به شکل آبنبات چوبی

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

نوع دیگری از تزئین میوه به صورت فانتزی، شکل آبنبات چوبی است که با کمی خلاقیت و سلیقه میوه هایی که رنگ های آن ها در کنار یکدیگر زیبا می شوند را انتخاب کنید و کنار یکدیگر بچینید.

در اینجا دو نوع آبنبات چوبی میوه ای آموزش داده ایم اولی با زغال اخته آبی یا بلوبری و کیوی تزئین شده است، در ابتدا زغال اخته ها را کاملا تمیز بشویید و در سبد آبکش بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود، سپس کیوی ها را پوست کرده و به قطعات کوچکی خرد کنید.

یک بشقاب کاملا مسطح پلوخوری انتخاب کرده و یک نی را داخل بشقاب بگذارید طوری که بیشتر آن بیرون باشد . نی را با چسب به بشقاب بچسبانید تا حرکت نکند و باعث به هم ریختگی چیدمان میوه نشود. بعد زغال اخته ها را در یک ردیف به صورت مارپیچ از وسط بشقاب بچینید تا این که ردیف آخر در لبه ی بشقاب قرار بگیرد. سپس کیوی هایی را که خرد کرده بودید را در جاهای خالی مطابق شکل قرار دهید تا جاهای خالی پر شود و به طور منظم و یک در میان با زغال اخته ها به صورت مارپیچ کنار هم قرار گیرند.

برای آبنبات چوبی دیگر از تمشک و تکه های آناناس یا انبه و هر میوه ای که دوست داشتید می توانید استفاده کنید، آناناس ها را به قطعات کوچک خرد کنید و داخل یک بشقاب مسطح بچینید به طوری که مانند یک خط مارپیچ و کمی پهن، تا لبه ی بشقاب ادامه داشته باشد و سپس در قسمت خالی تمشک ها را به ترتیب قرار دهید. آبنبات چوبی میو ه ای شما آماده است می توانید آن را برای پذیرایی از خانواده و مهمان ها سرو کنید.

میوه آرایی به شکل پروانه

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

برای این میوه آرایی به یک ظرف پروانه ای شکل نیاز دارید، اگر این ظرف در دسترس شما نبود برای بال های پروانه می توانید از یک سینی خیلی بزرگ استفاده کنید تا میوه ها را به شکل پروانه روی آن بچینید. و یا می توانید طرح پروانه را روی یک سفره تمیز پیاده کنید سپس میوه ها را مطابق شکل بالا روی آن بچینید. میوه هایی که برای پروانه در این شکل نیاز دارید عبارتند از: پرتقال، لیمو شیرین، کیوی، توت فرنگی، انگور سبز و سیاه و بلوبری. انتخاب این میوه ها نیز سلیقه ای است و به جای لیمو شیرین به خاطر این که در فضای بیرون زود طعم خود را از دست می دهد می توانید از برش های سیب استفاده کنید.

ابتدا همه ی میوه ها را بشویید و در سبد آبکش بگذارید تا کاملا آب اضافی آن گرفته شود. انگور ها را دانه کنید و در ظرفی جدا بگذارید، پرتقال ها را بردارید سپس به صورت حلقه ای برش بزنید و کنار بگذارید. کیوی ها را پوست بگیرید و آن ها را نیز به صورت حلقه ای برش بزنید و توت فرنگی ها را به شکل مثلث های نسبتا باریک برش بزنید.

حلقه های کیوی را در وسط آن به صورت یک خط عمودی روی هم بگذارید مانند شکل بالا. سپس برای بال های پروانه، پرتقال ها را کنار هم بچینید و در پایین آن یک ردیف کیوی بچینید و انگورهای سیاه را در وسط بال ها مانند شکل قرار دهید و برش های توت فرنگی را نیز در کنار آن بچینید.

لیمو شیرین ها را در لبه ی آن بگذارید. برای بالهای پایینی پروانه از انگور های سبز رنگ استفاده کنید و انتهای آن را زغال اخته بچینید و برای اطرافش را از برش های توت فرنگی استفاده کنید. برای طرف دیگر بال پروانه به همین ترتیب میوه ها را بچینید. سپس از انگور سبز دو تا شاخک بلند برای آن درست کنید و دو تا چشم نیز با انگور سیاه برای آن بگذارید.

پروانه میوه ای شما آماده است آن روی میز پذیرایی خود قرار دهید.

میوه آرایی به شکل طاووس

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

برای درست کردن یک طاووس، میو هایی که نیاز دارید عبارتند از: یک عدد گلابی، انگور قرمز رنگ، سیب، ذغال اخته، توت فرنگی، کیوی و نارنگی یا پرتقال. کیوی ها را پوست کنید و به صورت حلقه ای برش بزنید و نارنگی ها را نیز پوست بگیرید و از یکدیگر جدا کنید. توت فرنگی ها را نیز به صورت تکه های کوچک برش بزنید و سیب را نیز به ابعاد مساوی کوچک برش بزنید. انگور ها را دانه کنید و همه ی میوه ها را کنار بگذارید.

ابتدا ظرف گرد مناسبی را انتخاب کنید و سپس گلابی را بردارید و از وسط به دو نیم تقسیم کنید و در قسمت پایین ظرف مطابق شکل بگذارید. سپس دو  ردیف انگور در اطراف گلابی بچینید، سیب ها را بعد از انگور ها و در اطراف آن ها بچینید و به ترتیب ذغال اخته ها، توت فرنگی ها، کیوی ها و نارنگی ها را به ترتیب مطابق تصویر در کنار یکدیگر بچینید تا طاووس میوه ای کامل شود و در انتها از پوسته پرتقال ها دو تا پا بسازید و در انتهای گلابی قرار دهید و همچنین دو تا چشم با هسته میوه ها مثل سیب یا هر چیز دیگری به عنوان چشم آن قرار دهید.

طاووس میوه ای شما آماده است.

درست کردن سالاد به شکل برش هندوانه

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

برای درست کردن این سالاد به گوجه فرنگی، خیار، کلم و دو یا سه عدد زیتون سیاه و کمی جعفری برای تزئین نیاز داریم.

ابتدا خیار ها را شسته آب آن را بگیرید و آن ها با پوست آن را رنده کنید توچه کنید خیار را از طرف دندانه درشت رنده کنید که خیلی له نشود، سپس کلم ها را نیز رنده کرده و کنار بگذارید و بعد از آن گوجه فرنگی ها را با چاقو به صورت قطعات خیلی کوچک و تقریبا یک اندازه خرد کنید. سپس زیتون های سیاه را به عنوان دانه ی هندوانه، مطابق تصویر بالا برش های نسبتا باریکی بزنید.

ظرف مناسبی را انتخاب کنید و خیار های رنده شده را به شکل یک هلال باریک در لبه ی بشقاب قرار دهید، بعد از آن کلم ها را به همان شکل هلال کنار خیار ها بگذارید مقدار کلم کمی بیشتر از خیار ها باشد، گوجه فرنگی های خرد شده را در ادامه کنار کلم ها بچینید و شبیه به یک برش هندوانه آن ها را مرتب کنید، برش های کوچک زیتون را به عنوان دانه ی هندوانه روی گوجه ها بچینید.

از جعفری ها برای تزئین آن استفاده کنید.

در ادامه چند مدل از میوه آرایی ارائه داده شده است تا شما عزیزان بتوانید از آن ها استفاده کنید.

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

در تصویر بالا، ظرفهای یکدست و هم شکل، که میوه های مختلف اعم از خرد شده یا درسته در آنها قرار دارد، سفره را به جلوه آورده است.

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

تزئین میوه برای کریسمس و شب یلدا

امیدواریم از این تزینن میوه ها در شب چله استفاده لازم را برده باشید و ایده خوبی برای تزیین این شب ها به شما ارائه شده باشد.

میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید