• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 12

اهمیت نور ماه در عکاسی شبانه

توجه به ماه در عکاسی شبانه

همانطور که عکاسان حرفه ای به نور خورشید برای عکاسی در روز اهمیت می دهند برای عکاسی در شب هم به نور ماه اهمیت می دهند. وقتی که ماه در افق پایینی قرار می گیرد طول سایه های اشیاء بلندتر می شود و از طرف دیگر هر چه زاویه تابیدن ماه عمودی تر باشد سایه ها شدید تر و کوچکتر خواهند بود.

فاکتور دیگری که اهمیت دارد شدت نور ماه است این شدت با یک دوره 29.5 روزه کم و زیاد می شود. ماه کامل کمک می کند تا دهانه لنز شما کمتر باز بماند و در عین حال عمق میدان مناسبی حاصل می شود، اما یک شب بدون ماه می تواند موقعیت مناسبی برای عکاسی از ستارگان فراهم کند. همچنین می توانید برای عکاسی در شب از ترکیبی از نور مصنوعی و نور ماه استفاده کنید.

mah2

اندازه گیری زمانی که سنسور یا فیلم در معرض نور قرار می گیرد نیاز به دانش و تجربه دارد. برای شروع می توانید از f/2.0 و 30 ثانیه در آیزو 100 استفاده کنید. و زمان باز بودن شاتر را بین 1 تا 4 دقیقه تنطیم نمایید.

عامل دیگری که کمتر به آن توجه می شود و در عکاسی روز هم رخ می دهد ولی در عکسی شبانه تاثیر بیشتری دارد جابجایی منبع نور است فرقی نمی کند این منبع نور خورشید باشد یا ماه. وقتی که سنسور یا فیلم عکاسی زمان زیادی در معرض نور قرار می گیرند یا به عبارت دیگر شاتر دوربین شما مدت طولانی باز می ماند، منبع طبیعی نور جابجایی قابل ملاحظه ای دارد و معمولا این زمان در عکاسی شبانه طولانی تر است و جابجایی منبع نوری شما هم بیشتر می شود در نتیجه سایه های شدید ملایم تر دیده می شوند و اگر این جابجایی باز هم بیشتر شود یکنواختی بیشتر در تصویر خواهید داشت. وقتی که زمان سنسور دوربین شما بیش از یک دقیقه در معرض نور قرار گیرد کنتراست سایه ها شروع به کم شدن می کنند و اگر این زمان را تا 4 دقیقه ادامه دهید متوجه می شوید که تاثیر این پدیده به مراتب بیشتر خواهد شد. البته ممکن است بخواهید به عمد چنین جلوه ای ایجاد کنید که برای این منظور می توانید از تکنینک ها دیگری هم استفاده کنید.

همچنین اگر قرار است خود ماه هم در عکس شما وجود داشته باشد توجه به زمان باز بودن شاتر دوربین اهمیت بیشتر پیدا می کند. با یک حساب سر انگشتی می توان گفت که ماه هر دو دقیقه به اندازه قطر خودش حرکت می کند بنابراین اگر شاتر دوربین زیاد باز بماند به راحتی عکس شما خراب خواهد شد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید