• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 01 / 22

بد فهمی ها درباره تیونینگ و اصلاح چرخ ها

charkh

یکی از معمولترین تغییراتی که روی خودرو ها انجام می دهند تعویض رینگ و لاستیک یا همان چرخ های آن است در این مقاله به این موضوع می پردازیم و به بررسی دیدگاه های مختلف در این زمینه می پردازیم.
بسیاری گمان می کنند هر چه از لاستیک های پهن تری استفاده کنند چسبندگی خودرو بیشتر می شود ولی این همه ماجرا نیست.
لاستیک پهن تر همیشه به معنای چسبندگی بیشتر نیست. حتی لاستیک های بزرگتر می تواند از کارایی خودروی شما بکاهد. البته شکی نیست که ابعاد رینگ لاستیک نباید از حداقلی کمتر باشد چون این تنها محل تماس شما با جاده است.

وزن مستقل از فنر بندی
منظور از وزن مستقل از فنر بندی چیست و چرا برای ما مهم است؟
فنر بندی خودرو حرکت های عمودی و کمی هم حرکت های عرضی را مستهلک می کند.
هر جسمی هنگام تغییر جهت یا تغییر سرعت مقداری انرژی از دست می دهد. یکی از وظایف مهم سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو این است که تماس چرخ ها با سطح جاده را حفظ کند.  وقتی که چرخ در حال عبور از یک مسیر نا هموار خشن است برای نگه داشتن این چرخ روی جاده باید انرژی مصرف شود و هر چه جرم چرخ بیشتر باشد باید انرژی بیشتری صرف نگه داشتن آن شود به عبارت دیگر سیستم تعلیق خودرو کار سخت تری برای کنترل آن دارد. این یک اصل ساده فیزیک است هر چه جسمی سنگین تر باشد برای به حرکت درآوردن یا نگه داشتن آن نیاز به انرژی بیشتری دارید. بنابراین پهن تر شدن یا بزرگ تر شدن رینگ و لاستیک خودرو به دلیل افزایش جرم و عدم تطابق با سیستم تعلیق استاندارد می تواند تاثیر منفی در چسبندگی خودرو هم داشته باشد. همچنین به دلیل چرخیدن چرخ ها اینرسی گردشی که از جنس نیرو یا بهتر بگوییم گشتاور است هم وارد بازی می شود و با تغییرات سرعت مخالفت می کند. این مقاومت را اثر ژیروسکوپی هم می گویند و هر چه سرعت گردش چرخ بیشتر باشد اثر ژیروسکوپی هم بیشتر می شود. بنابراین با افزایش سرعت تاثیر وزن چرخ ها بیشتر می شود.
هر چه چرخ های خودرو سبک تر باشند فرمان پذیری چرخ ها برای تغییر جهت، چرخش به یک سمت، کاهش سرعت یا شتاب گیری بیشتر است. بنابراین منطقی است که تا حد امکان برای سبک سازی چرخ ها تلاش کنیم.
آیا چرخ های پهن تر سبب چسبندگی بیشتر می شوند؟
مردم فکر می کنند هر چه از رینگ و لاستیک پهن تری استفاده کنند چسبندگی خودرو بیشتر می شود. ولی باید بگویم این فقط یک کلی گویی خام است. حتی چرخ های پهن تر هنوز سطح تماس موثری مشابه چرخ های با عرض کمتر دارند. چون وزن خودرو روی روی سطح تماس بیشتری تقسیم می شود و سطح تماس موثر در حقیقت مشابه است.
احتمالا متوجه شده اید که وقتی سطح جاده خیس یا برفی است خودرو هایی که چرخ های باریک تر دارند راحتتر راه خود را باز می کنند و حتی می بینید که چسبندگی بیشتری دارند (به دلیل پدیده عمق ردپا ).
عامل کلیدی در چسبندگی خودرو به شکل آج، دیواره لاستیک و جنس آن بستگی دارد. هر چه لاستیک نرم تر باشد چسبندگی بیشتری هم دارد، شکل آج های لاستیک هم با توجه به شرایط آب و هوا و کاربری خودرو باید تعیین شود تا بیشترین چسبندگی را داشته باشد. لاستیک های دیواره کوتاه برای رانندگی مسابقه ای مناسب هستند و تا نیروی عرضی بالایی که سر پیچ ها روی لاستیک قرار دارد سبب خارج شدن رینگ از لاستیک نشود اما دیواره خیلی کوتاه هم از نرمی و انعطاف پذیری کل چرخ می کاهد و خود سبب کاهش چسبندگی خودرو می شود. اگر فشار باد لاستیک بیش از مقدار استاندارد باشد باز هم از نرم موثر چرخ کاسته می شود و چسبندگی خودروی شما کاهش می یابد.

انواع رینگ و برتری های آنها
رینگ فولادی
سال های سال این رینگ ها چرخ استاندارد خودرو ها بودند که سوراخ هایی هم روی آنها وجود داشت. روی این رینگ های فولادی معمولاً یک فالپاق پلاستیکی قرار می گیرد نکته منفی این ترکیب شکل یکنواخت و کسل کننده و توان کمتر خنک کنندگی برای ترمز هاست اما نکته مثبت آن استحکام بالای این نوع رینگ و وزن نسبتا کم و قیمت پایین آنهاست.
رینگ آلیاژی
این رینگ ها معمولا نوع پره دار هستند و می توانند فوق العاده سبک باشند اگرچه بعضی از آنها به طور قابل ملاحظه ای سنگین هستند. البته به عنوان یک قانون بسیار کلی و نه دقیق هر چه رینگ ها سبک تر می شوند احتمال ترک خوردگی آنها هم بیشتر می شود. این رینگ ها زیبا هستند و به خنک کاری ترمز های شما کمک می کنند.
رینگ های با ریم یا دیواره مجزا
این رینگ ها از دو یا در بعضی موارد از سه تکه تشکیل شده اند به طوریکه قسمت های داخلی و خارجی به یکدیگر پیچ یا پرچ شده اند. این به تولید کنندگان اجازه می دهد تنوع محصول بیشتری داشته باشند و بتوانند رینگ های پهن تری تولید کنند و لبه های بهتری برای نگه داشتن لاستیک در اختیار قرار می دهند. این نوع رینگ ها را می توان از فلزات و آلیاژهای متنوع تری ساخت.
رینگ میله ای
این نوع رینگ بیشتر در خودرو های کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. توپی رینگ بوسیله یک سری میله به کنس بیرونی آن متصل می شود. مانند همان چیزی که در دوچرخه ها وجود دارد. تمیز کردن این رینگ ها یک کابوس واقعی است! همچنین برای اینکه استحکام لازم را داشته باشند باید تعداد زیادی از این میله ها مورد استفاده قرار گیرد که سبب سنگین شدن آنها خواهد شد.
رینگ فیبر کربن
رینگ های ساخته شده از فیبر کربن به تازگی وارد بازار شده اند. این نوع رینگ ها سبک وزن و قوی هستند و همچنین مقداری خاصیت انعطاف پذیری هم دارند که به چسبندگی بیشتر چرخ در دست انداز ها کمک می کند و همچنین سواری نرم تری فراهم می کند خاصیتی که در رینگ های فلزی وجود ندارد. این رینگ ها برای گرفتن مجوز تولید آزمایش های سخت گیرانه ای را پشت سر گذاشته اند و همه را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و امروزه به رقیبی قدرتمند برای رینگ های فلزی تبدیل شده اند.
ساختار رینگ ها
یک تکه: رینگ یک تکه یا منوبلاک به رینگ هایی گفته می شود که فقط از یک قطعه واحد تشکیل شده اند. این رینگ ها با ریختگری، فرم دهی و ماشین کاری فلزات ساخته می شوند و بسیار سبک هستند.
ریخته گری: این رینگ ها هم که از ریخته گری و ماشینکاری ساخته می شوند می توانند با وزن قابل قبولی تهیه شوند.
روش آهنگری: این رینگ ها گرم می شوند پرس می شوند و با چکش کاری فرم داده می شوند. به این روش می توان رینگ هایی فوق العاده قوی ساخت.
رینگ های بزرگتر به شما اجازه می دهند دیسک های ترمز بزرگتری روی آنها نصب کنید. همچنین شکل رینگ در خنک کاری آن موثر است و یک عامل مهم هنگام استفاده از رینگ ها برای رانندگی مسابقه ای است.
جنبه منفی استفاده از رینگ های بزرگتر به هم خوردن نسبت چرخش خودرو است که سبب می شود سرعت سنج شما سرعت خودرو را کمتر از مقدار واقعی نمایش دهد. همینطور رینگ های بزرگتر در برابر تغییر مسیر مقاومت بیشتری دارند و زمانیکه در یک مسیر ناهموار یا پردست انداز رانندگی می کند این فشار بیشتر خودنمایی می کند. دیگر اینکه مرکز ثقل خودرو جابجا می شود و که عاملی اساسی در پایداری خودروی شماست و این خوب نیست.
اما با استفاده از چرخ های بزرگتر می توان کمی حداکثر سرعت خودرو را افزایش داد.  همچنین در چرخ های بزرگتر خوردگی لاستیک کمی کمتر می شود.
و از طرف دیگر استفاده از چرخ های کوچکتر شتاب خودرو را افزایش می دهد و سبب کاهش حداکثر سرعت خودرو می شود همچنین در این وضعیت سرعت سنج خودروی شما سرعت را از مقدار واقعی بیشتر نشان می دهد. یکی از مزایای استفاده از چرخ های کوچکتر این است که وزن قسمت مستقل از فنر بندی را کاهش می دهد که قبلا درباره مزایای آن صحبت کردیم. بنابراین بسته به استفاده خودرو ممکن است استفاده از چرخ های کوچکتر (با شعاع کمتر) کارایی خودرو را ارتقا دهد در حالیکه از زیبایی آن می کاهد.
وقتی که شعاع چرخ های خودروی شما افزایش می یابد لازم است که سیستم تعلیق خودرو هم متناسب با پرخ های جدید تنظیم شود تا از نظر پایداری به خصوص در سرعت های بالا دچار مشکل نشوید.
ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید