• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 02 / 03

ملاحظاتی قبل از تیونینگ خودرو

taghviatkhodro

 

امروزه تقویت خودرو کاری مرسوم شده است اما راب مارشال می گوید افراد مبتدی که می خواهند خودروی خود را تقویت کنند باید کمی بیشتر تحقیق کنند و با دقت بیشتری اقدام به تقویت خودرو نمایند در غیر این صورت به احتمال زیاد پول زیادی هدر می دهند یا به خودروی خود صدمه جدی وارد می کنند.

از زمانیکه موتور خودرو اختراع شد و وارد بازار شد همیشه در جهت بهینه سازی آن راه حل های مختلفی ارائه شده است. البته موتور یک خودرو را هم از نظر راندمان و هم از نظر اقتصادی می توان بهینه سازی کرد اما هدف بیشتر افراد از تیونینگ افزایش توان خودرو به خصوص از نظر شتاب و حداکثر سرعت است. و در این میان یک مصالحه بین افزایش توان و طول عمر قطعات وجود دارد چون معمولاً افزایش توان با کاهش عمر قطعات همراه است.

برای تقویت خودرو ابتدا خواسته ها و الویت های خود را تعیین کنید، و باید بدانید که از یک خودروی جاده ای سرعت بالا در مقایسه با خودرویی که برای مسابقات پیست تقویت شده است انتظارات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال خودرویی که برای مسابقات رالی آماده می شود ممکن است برای رانندگی در ترافیک شهری قابل استفاده نباشند. بنابراین قبل از انجام تیونینگ موتور تصمیم بگیرید چه انتظاراتی از خودروی تقویت شده خود خواهید داشت.

taghviatkhodro2

نباید همه فکر و ذکر شما افزایش اسب بخار باشد. بلکه بعد از تیونینگ باید خودروی شما در همه دور ها توان کافی داشته باشد و در عین حال کاملاً تحت کنترل باشد.

سرمایه گذاری برای تقویت خودرو

قبل از اینکه پول خود را برای تقویت خودرو سرمایه گذاری کنید از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل نمایید. یک فرایند دقیق تقویت خودرو شامل چک سلامت موتور از همه نظر است و باید از عملکرد خودرو در بهترین شرایط ممکن و با راندمان بالا اطمینان حاصل پیدا کرد. قبل از هر کاری از تکنسین تقویت خودرو بخواهید موارد مهم مانند: انژکتور پاشش سوخت، وضعیت روغنکاری، تنفس صحیح موتور، کالیبره بودن سنسورهاو… اطمینان حاصل نماید. و اگر موتور خودروی شما مشکل دار است و خوب کار نمی کند بهتر است با تقویت آن پول خود را هدر ندهید. حتی شاید بعضی از خواشته های شما با رفع این ایرادات برآورده شود!

برای اینکه با کمترین هزینه بیشترین توان را بدست آورید بهتر است روی یک سیستم مکش هوا و خروج دود اصلاح شده سرمایه گذاری کنید تا برای تنفس و خروج دود توان کمتری تلف شود و راندمان موتور افزایش یابد که بدیهی است اثر آن در قدرت خروجی موتور قابل مشاهده خواهد بود.

خودروهای مدرن امروزی دارای یک کنترلر الکترونیکی به نام ECU هستند این قطعه در حقیقت کامپیوتری است که تصمیم می گیرد با توجه به شرایط خودرو، موتور باید چگونه کار کند به عبارت دیگر یک کنترل دائمی بر نحوه عملکرد خودرو از زمان جرقه تا میزان پاشش سوخت و دیگر عوامل دارد. برای اینکه این وظایف به درستی انجام شود جزییات کاملی از کمیت ها و متغییرهای خودرو که بعضی از آنها برای هر خودرو منحصر به فرد هستند در آن ذخیره شده اند و متخصصین تیونینگ خودرویی که با تجربه باشند همراه با اصلاح خودرو کمیت های ذخیره شده در ECU را هم اصلاح می کنند. و عمل کردن به این روش سبب افزایش کارایی خودرو و مصرف بهنیه سوخت به صورت همزمان می شود. انجام این اصلاحات نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد که معمولاً شرکت های سرشناس با همکاری خودروسازان این کار را انجام می دهند. حتی از شرکت های خودرو ساز گواهی نامه صلاحیت فنی برای خودروی تقویت شده صادر می کنند.

یکی از بهترین روش ها برای افزایش توان موتور به کمک توربو شارژر انجام می شود. این وسیله به کمک یک توربین که در مسیر گاز خروجی از موتور قرار می گیرد هوای ورودی به موتور را فشرده می کند و به این ترتیب موتور بهتر نفس می کشد و توان خروجی افزایش می یابد. توربو شارژر ها معمولاً همراه با یک اینتر کولر نصب می شوند چون هوای فشرده شده بسیار گرم می شود و برای موتور مشکل ساز است. توربو شارژر را در بیشتر موتور های دیزل مدرن امروزی به صورت استاندارد می توانید مشاهد کنید اما از این تجهیز برای تقویت خودروهای بنزینی استفاده می کنند.

برای اینکه از افزایش توان موتور پس از تیونینگ اطمینان حاصل کنید و برای بررسی میزان افزایش توان باید آنرا روی مسیر گردان که با نام دینامومیتر شناخته می شود آزمایش کنید.

چون افزایش توان موتور باعث فشار بیشتر به برخی قطعات داخلی موتور مانند شاتون، میل لنگ، سوپاپ ها و… می شود تیونینگ پیشرفته خودرو شامل تعویض این قطعات هم می شود. این که چه قطعاتی تعویض گردد بستگی به این دارد که چه مقدار توان خودرو را افزایش داده باشید.

تقویت پیشرفته موتور خودرو شامل پیاده کردن قطعات مختلف خودرو سبک سازی و مقاوم سازی بوسیله متخصصین و در صورت نیاز ماشین کاری در کارگاه های مجهز می شود.

یک قدم جلو تر

به خاطر داشته باشید که مواردی که به ایمنی خودرو مربوط می شوند از قبیل ترمزها، سیستم تعلیق و تایرها هم ممکن است نیاز به اصلاحاتی داشته باشند.

گذشته از آن اگر قرار است با این خودرو در خیابان ها رفت و آمد کنید باید با توجه به تغییرات انجام شده در خودرو اصلاحات لازم را در بیمه نامه خود انجام دهید تا در صورت بروز حادثه بیمه به داد شما برسد.

و در پایان باید بدانید که این تقویت موتور آیا گارانتی خودروی شما را باطل می کند یا خیر؟

همچنین باید در نظر داشته باشید که وقتی موتور خودرو را تقویت می کنید باید به کلاچ و گیربکس هم توجه داشته باشید. چون یک موتور قدرتمند به راحتی می تواند کلاچ استاندارد را خورد کند یا گیربکس استاندارد را به چالش بکشد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. ممنون خیلی راهنمایی خوبی بود
    فقط میخوام بدونم شما خودتون این کارارو انجام میدین
    یا نظرتون در مورد پژو پارس چیه ماشین من آخرین سرعتی که تو اتوبان میره 170 تاست ممکنه بگید علتش چیه ماشین 40 نا تموم شد نتونستم عیبش رو پیدا کنم .

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید