• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 03 / 19

تقویت ترمز بهبود اما ضروری

tormoz3

اگر می خواهید خودروی خود را تقویت کنید یا این کار را انجام داده اید نباید از ترمز ها غافل شوید برای ایمنی خود هم که شده توصیه می کنم این مقاله را بخوانید.

همه به یک ترمز خوب نیاز پیدا می کنند!

خودرویی که سریع می رود باید بتواند به خوبی هم کنترل شود و در دستان شما رام باشد و یکی از مهمترین سیستم ها برای کنترل خودرو سیستم ترمز آن است.

ترمز ها با لنت های اصطکاکی کار می کنند که بر دیسک خودرو فشار وارد می کنند و هر چه این فشار بیشتر باشد اصطکاک بیشتری حاصل می شود و ترمز محکم تری گرفته شده است در این هنگام انرژی جنبشی خودرو به گرما تبدیل می شود و از طریق دیسک ها این گرما به محیط منتقل می شود.

این گرما خود یک مشکل بزرگ است و رانندگان مسابقات و کسانی که در شرایط سخت رانندگی می کنند با این گرم شدن سیستم ترمز به خوبی آشنا هستند آنها مجبور هستند بیشتر از ترمز استفاده کنند و ترمز های محکم تری بگیرند و در عین حال باید مراقب گرمای بیش از حد ترمز های خود هم باشند و به آنها فرصت خنک شدن بدهند.

وقتی که پدال خودرو را می فشارید از طریق بوستر و به کمک موتور فشار روغن ترمز تقویت می شود و به همین دلیل است که وقتی موتور خودرو خاموش است قدرت ترمز های شما چند برابر کمتر است به خصوص در سر پایینی ها و نواحی کوهستانی باید بسیار مراقب باشید و هنگامیکه که موتور خودرو خاموش است اجازه ندهید گیربکس در وضعیت خلاص باشد چون به راحتی خودروی شما از کنترل خارج می شود.

tormoz1

فشار از طریق روغن ترمز به لنت ها منتقل می شود البته از طریق پیستون ها و یکی دیگر از مشکلات سیستم ترمز این است که گرمای لنت ها به راحتی به روغن ترمز منتقل می شود.

وقتی که خودروی خود را تقویت می کنید که سریعتر حرکت کند باید برای متوقف کردن آن هم  ترمز های قوی تری داشته باشید.

مزیت بزرگ روغن ترمز غیر قابل ترکم بودن آن است (این یک خاصیت عمومی برای مایعات است) و این بدان معناست که فشار  بی درنگ در داخل لوله هایی که حاوی روغن ترمز است منتقل می شود. و اگر ترمز ها از طریق کابل فلزی کشیده می شدند و روغنی در کار نبود  نمی توانستید چنین پاسخ سریعی از سیستم ترمز خود بگیرید بیشتر ترمز دستی ها از چنین سیستمی استفاده می کنند و یکی از دلایلی که نمی توان خیلی به ترمز دستی اطمینان کرد همین است نقطه ضعف دیگر کابل این است که گرما تاثیر بیشتری روی آن می گذارد و از کارایی آن کم می کند.

و مزیت دیگر روغن ترمز خوب نقطه جوش بالای آن است اما مشکلی که با روغن ترمز وجود دارد جذب رطوبت است که این رطوبت سبب کاهش زمان پاسخگویی می شود و مشکل زمانی حادتر می شود که گرما به روغن ترمز منتقل شود و ذرات آب موجود در روغن شروع به جوشیدن می کنند و در داخل مایعی که تراکم پذیر نیست حباب هایی تشکیل شده است که به راحتی متراکم می شوند به این ترتیب فشار از بوستر به پیستون ها به خوبی منتقل نمی شود و قدرت ترمز ها کم می شود و در بدترین حالت ممکن است ترمز های شما کلا از کار بیفتد!

خنک کاری لنت ترمز ها که داغ ترین قسمت از سیستم ترمز هستند بوسیله دیسک ترمز انجام می گیرد یک دیسک ترمز مناسب باید کانال هوا برای خنک کاری سطح دیسک داشته باشد.

همچنین دیسک های سوراخ دار با حالت گوه ای شکل خود به گردش بهتر هوا و خنک کاری آن کمک می کنند و مانع از تشکیل لایه ای از گاز، مایع یا چربی بین دیسک و لنت می شود و بین لنت و دیسک تمیز و صاف می ماند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام من یه پژو ۴۰۵ دارم چند باره ترمزش خالی میشه و به نمایندگی که مراجعه میکنم یه هواگیری انجام میدن و میگن سیستم ترمزت هیچ مشکلی نداره تا چند روز خوبه ولی هر چه کار میکنی با ترمز کاراییش کمتر میشه ..یعنی خیلی پایین تر میگیره و ماشین سخت تر جمع میشه و ای بی اس فعال میشه
    به نظر شما مشکل از چی میتونه باشه بوستر هم سالمه و مشکلی نداره منتها تو سرازیری با دو یا سه پا ترمز مث روز اول خوب میگیره ولی یه پا از حد وسط هم پایین تر میگیره

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید