• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 05 / 22

پاسخ پرسش های متداول درباره روغن ترمز

 

در این مقاله به بیشتر سوالات متداول درباره روغن ترمز پاسخ داده شده است.

روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز یک نوع خاص از انواع روغن هیدرولیک است که در سیستم ترمز خودرو استفاده می شود. امروزه بیشتر روغن ترمز ها از مواد صنعتی ساخته شده اند که موادی برای جلوگیری از خوردگی به آنها افزوده شده است.

روغن ترمز ها به چه منظوری استفاده می شوند؟

روغن ترمز ها در سیستم های ترمز هیدرولیک خودروی های سواری و وانت ها مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه انتقال فشار به مکانیزم عمل کننده ترمز را بر عهده دارند. یکی دیگر از مصارف این روغن ها در کلاچ هیدرولیک است. این روغن ها در سیستم ترمز موتور سیکلت ها هم مورد استفاده قرار می گیرند.

اطلاعات دقیق درباره روغن ترمز

برای انتخاب روغن ترمز به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟

هنگام عملکرد ترمز گرمای زیادی به روغن ترمز تحمیل می شود و به همین دلیل باید سیالی که به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار می گیرد نقطه جوس بالایی داشته باشد تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. روغن ترمز نباید در دمای پایین دچار یخ زدگی شود. و به همین دلیل سیالی که پایه آب داشته باشد نمی تواند به عنوان روغن ترمز مورد استفاده قرار گیرد.

خواص روغن ترمز چه هستند؟
  • نقطه جوش بالا
  • دارای ویسکوزیته مناسبی در دمای پایین باشد تا بتواند به راحتی در لوله ها و مسیر ها جریان یابد.
  • عمر بالایی داشته باشد.
  • طیف دمای کار وسیعی داشته باشد یعنی از دما های بالا تا پایین ترین دمایی که خودرو ممکن است در آن کار کند بتواند به خوبی کار کند. و فراریت بسیار کمی داشته باشد.
  • با تجهیزات و مواد تشکیل دهنده قطعاتی که وظیفه آب بندی سیستم ترمز را دارند مانند اورینگ ها، واشر ها و… سازگار باشد.
طبقه بندی ها و استاندارد ها. این اصطلاحاتی که برای روغن ترمز مورد استفاده قرار می گیرند چه هستند؟

خواص پایه روغن ترمز ها با این استاندارد ها تعیین می شوند:

SAE J1702, J1703, J1704

ISO 4925 CLASS X; X=3,4

FMVSS N°116 – US Federal Motor Vehicle Safety Standard;

JIS K2233 Class X; X=3,4 – Japan industrial Standard;

-ATE-DOT X; X=3.4.5 – Operational Application Standard;

استاندارد های قدیمی تر:

  • SAE 70 R 1 and 3; SAE J70C; SAE J1703 A until F and SAE J 1703 jan. ̕ 80, NOV. ̕ 83 and Oct.  ̕ 85.

DOT مخفف چیست؟

استفاده از DOT برای نامگذاری روغن ترمز ها بسیار معمول شده است. DOT مخفف US Department of Transportation به معنای دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده است.

فرق بین DOT های مختلف در چیست؟

دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده با توجه به انواع روغن ترمز ها این درجه بندی ها را انجام داده است. این درجه بندی ها عبارتند از: DOT3 و DOT4 و DOT5.1

رده DOT5 هم وجود دارد و می تواند برای برخی کاربرد ها مورد استفاده قرار گیرد اما با درجه بندی هایی که در بالا ذکر شد کاملاً متفاوت است و برای خودرو های معمولی غیر قابل استفاده هستند.

ترکیبات شیمیایی روغن ترمز چه هستند؟

روغن ترمز های DOT3 و DOT4 و DOT5.1 بر پایه پلی اتیلن گلیکول ساخته شده اند و روغن ترمز های DOT5 پایه سیلیکونی دارند.

روغن ترمز های DOT3 و DOT4 و DOT5.1 در برابر نفوذ رطوبت مقاوم نیستند و از محیط رطوبت را به مرور جذب می کنند. جذب آب سبب کاهش قابلیت های روغن ترمز به خصوص کاهش دمای نقطه جوش می شود. ( به همین دلیل است که باید روغن ترمز را به صورت دوره ای تعویض نمایید.)

از دیگر ویژگی های این سیال چیست؟

روغن ترمز های با پایه گلیکول:

  • حتی وقتی که گرم می شوند دو برابر کمتر از روغن های با پایه سیلیکون متراکم می شوند. تراکم پذیری کمتر سبب می شود که سیستم ترمز عملکرد بهتری داشته باشد و راننده وقتی روی پدال ترمز می فشارد نه تنها پاسخ سریع و موثری می گیرد بلکه احساس می کند پدال سفت تر است.

انبارداری و نگهداری: گلیکول ها رطوبت را جذب می کنند که سبب می شود:

  • نقطه جوش سیال پایین بیاید.

  • عملکرد سیستم ترمز یا هر سیستم هیدرولیکی که از چنین سیالی استفاده می کند عملکرد ضعیفتر خواهد بود.

یکی دیگر از مشکلات آب افزایش ویسکوزیته در دمای پایین است و سبب خوردگی شدید هم می شود.

روغن DOT5 چه تفاوتی با روغن ترمز های معمولی دارد؟

روغن ترمز DOT5  یک سیال با پایه سیلیکونی است و با دیگر انواع روغن ترمز که پایه پلی اتیلن گلکول دارند کاملاً ناسازگار است. بزرگترین تفاوت آن هیدروفوبیک بودن است یعنی در برابر جدب آب مقاوم است.

روغن ترمز و مزایای تعویض آن

تعویض روغن ترمز برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز ضروری است. به عبارت دیگر با تعویض مرتب روغن ترمز می توانید از عمر بالای سیستم ترمز مطمئن شوید.

موارد مهم برای کار با روغن ترمز
  • روغن ترمز مایعی سمی و سوزان است و باید با دقت بیشتر با آن کار کنید.

  • در یک خودرو نبابد از روغن ترمز برای سیستم های هیدروپنوماتیک استفاده کرد (برای این سیستم ها از سیال مخصوصی مانند LHM استفاده می شود.)

  • منبع ذخیره روغن ترمز خودرو باید به خوبی آببندی باشد تا مانع از نفوذ رطوبت هوا به داخل آن شود.

  • هنگام کار با روغن ترمز به خاطر داشته باشید که این ماده خورندگی بالایی در برابر رنگ، لاک و قطعات کرم کاری شده دارد و هنگام کار با آن باید احتیاط کنید.

آیا می توان یک روغن ترمز را با روغن ترمز دیگری که درجه DOT متفاوتی دارد مخلوط کرد؟
  • روغن ترمز DOT3 می تواند با روغن ترمز DOT4مخلوط شود.

  • همچنین روغن ترمز های DOT3 و DOT4 می توانند با روغن ترمز DOT5.1مخلوط شوند.

  • و روغن ترمز DOT5 که پایه سیلیکونی دارد با همه انواع دیگر روغن ترمز که درجه متفاوتی دارند ناسازگار است و نمی توان آنها را با هم مخلوط کرد.

برای سر ریز کردن روغن ترمز خودرو کدام نوع بهتر است؟

برای سر ریز روغن ترمز می توانید هر برندی با همان درجه استفاده کنید اما سیال با درجه پایین تر را هم می توانید استفاده کنید (DOT4 را با DOT3 سرریز کنید) اما بهتر است کل روغن ترمز را تعویض کنید.

اما اگر از روغن ترمز DOT5 استفاده شده بود نمی توانید آنرا با هیچکدام از درجات دیگر پر کنید.

آیا روغن ترمز را می توان سر ریز کرد یا باید آنرا تعویض کرد؟

سر ریز کردن نمی تواند قابلیت های برگشت ناپذیری مانند پیری سیال را برگرداند نقطه جوش را بالا ببرد مانع از خوردگی در سیستم ترمز شود و خواص شیمیایی از دست رفته سیال را جبران کند.

چگونه زمان تعویض روغن ترمز را متوجه شوم؟

تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجهز تجهیزاتی برای تست روغن ترمز دارند. اگر چنین امکاناتی در اختیار نداشتید، می توانید آنرا به صورت دوره ای تعویض نمایید تعویض این روغن به صورت سالیانه و هر دو سال یکبار توصیه می شود. و اگر در نواحی مرطوب زندگی می کنید بهتر است این کار را در دوره های زمانی کوتاه تری انجام دهید.

ترجمه و تحقیق: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. متشکرم جالب بود ولی ترکیب dot4باdot3باعث از بین رفتن اورینک ها و پکینکهای سازگار با یکی از روغن های مذکور میشود

  2. با سلام پسرم به جاي مخزن شيشه پاك كن در مخزن روغن ترمز آب ريخت بعد آب را با سرنگ كشيديم و روغن ترمز جديد ريختم مي خواستم ببينم اشكالي پيدا نمي كند؟

  3. با سلام و درود
    دوست عزیز بهتر است روغن ترمز را کلاً تعویض نمایید چون ترمز برای حفظ جان شماست و اگر آب به روغن ترمز نفوذ کرده باشد و شرایطی پیش آید که زیاد به ترمز احتیاج پیدا کنید آب موجود در روغن می جوشد حباب های بخار آب تشکیل می شود که به راحتی می تواند ترمز شما را از کار بیندازد یا آنرا ضیعیف خواهد کرد در حالیکه این کار هزینه زیادی هم ندارد.

  4. با سلام:
    اشتباها مایه دستشویی با روغن ترمز مخلوط شده ماشین بدونه آنکه حرکت کند روغن ترمز را تخلیه کردم ولی باز هم مقداری مایه دستشویی ماند آیا حرکت کنیم اشکالی پیش نمیاید

  5. با سلام
    آقا رضای عزیز راستش را بخواهید نظر دادن درباره ترکیبات شیمیایی مایع دستشویی و تاثیر گذاری آن مشکل است بنابراین بهتر است در فرصت مناسب مسیر کاملا تخیله نمایید و روغن ترمز مناسب جایگزین نمایید.

  6. من سوالی داشتم لطفاراهنماییم کنید؛؛ روغن ترمز بریزدروی ماشین و۷الی۸ساعت بمونه این رنگ خراب میشود، باآنکه رنگ ماشین فابریک کارخانه میباشدباتشکر

  7. من سوالی داشتم لطفاراهنماییم کنید؛؛ روغن ترمز بریزدروی ماشین و۷الی۸ساعت بمونه این رنگ خراب میشود، باآنکه رنگ ماشین فابریک کارخانه میباشدباتشکر

    با سلام دوست عزیز روغن ترمز نه تنها رنگ بلکه ممکن است فلز بدنه را هم دچار خوردگی کند به همین دلیل برخی از آن برای باز کردن کوپلینگ ها و اتصالات زنگ زده استفاده می کنند بنابراین در صورتی که روغن ترمز روی بدنه خودری شما ریخت حتما آنرا ابتدا با اسفنج و سپس با یک تکه پارچه خوب تمیز کنید.

  8. با سلام و ضمن تشکر، در عموم سایتها اشاره شده که نباید DOT3 و DOT4 را با هم مخلوط کرد. نظر شما چیست؟

  9. با سلام و ضمن تشکر، در عموم سایتها اشاره شده که نباید DOT3 و DOT4 را با هم مخلوط کرد. نظر شما چیست؟

    با سلام و عرض ادب همانطور که در این مقاله هم اشاره شده سیال با درجه پایین تر را برای سر ریز استفاده کنید (DOT4 را با DOT3 سرریز کنید) اما بهتر است کل روغن ترمز را تعویض کنید.
    اما اگر از روغن ترمز DOT5 استفاده شده بود نمی توانید آنرا با هیچکدام از درجات دیگر پر کنید. چون پایه این روغن ترمز متفاوت است.

  10. با سلام. به دنبال روغن ترمزی هستم که اسید نداشته باشد. برای استفاده در ترمز های هیدرولیک دوچرخه. ایا شما روغن ترمز با چنین ویژnگی سراغ دارید ??

  11. با سلام. به دنبال روغن ترمزی هستم که اسید نداشته باشد. برای استفاده در ترمز های هیدرولیک دوچرخه. ایا شما روغن ترمز با چنین ویژnگی سراغ دارید ??

    با سلام دوست عزیز پاسخ شما در بخش پرسش و پاسخ و در این قسمت ارسال شد:
    http://yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=26&qa_1=%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87

  12. باسلام تفاوت روغن هیدرولیک وروغن هیدرولیک فرمان در چیست و ایا میتوان بجای هم استفاده کرد

  13. باسلام تفاوت روغن هیدرولیک وروغن هیدرولیک فرمان در چیست و ایا میتوان بجای هم استفاده کرد

    با سلام
    دوست عزیز لطفا پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید پرسش شما به صفحه زیر منتقل شد و همانجا پاسخ داده شد:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=42&qa_1=%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87

  14. با سلام و تشکر خواهشمند است راهنمایی کنید لک حاصل از ریختن روغن ترمز بر روی بدنه خودرو را چگونه می توان از بین برد ؟

  15. باسلام میشه راهنمایی کنید برا پژو 206روغن ترمز ابی رنگ باید استفاده بشه یازرد رنگ.ممنونم

  16. سلام/اگر با سرنگ روغن ترمز را بکشم و مجددا روغن اضافه کنم اشگال دارد

  17. سلام روغن ترمزبرای ماشین Opel crosa چی خوبه dot 3 یا dot4

  18. سلام استاد. خیلی عالی توضیح میدهیدلطفا توضیحات بیشتری که مثلا چه چیزهایی برای ماشینهای قدیمی المانی. امریکایی. خوب است رو توضیح دهید برای کلاچ یا تومز مثلا چه روغنهایی براشون خوبه.ممنونم ازت.. با تشکر *﷼

  19. سلام
    اقا روغن ترمز دات 3 و 4 رو نباید با هم مخلوط کرد. چرا اطلاعات غلط به مردم میدی.

  20. میشه برای دیسک دوچرخه که روغن هیدرولیک میخوان از مال ماشین استفاده کنم؟

  21. با سلام ، خواستم بدونم اگر روغن ترمز را روی بدنه ماشین بریزند چند ساعته رنگ ماشین خراب میشه ، ایا تاثیراتش بعدا نشون داده میشه یعنی بعد چند ماه ، و اگر بعد ۲۱ ساعت بعد از اینکه بفهمی کسی رو ماشین روعن ترمز ریخته و دستمال بکشی و بعد ۲۰ دیگه بشوری ایا بازم رنگ ازبین میره لطفا راهنمایی کنید ، تا ماشینم رو از این معزل نجات دهم ، اخه یه از خدا بی خبر اینکار رو کرده

  22. سلام
    ماشین من پراید هستش و روغن ترمز آبی را روی روغن ترمز زرد ریختم. آیا مشکلی پیش میاد.

  23. با سلام من تو جاده بیراهه مونده بودم و ناگهانی متوجه شدم که روغن ترمز به سطح خیلی پایین رسیده و ترمز جلو کار نمیکنه.البته ماشینمم عقب دیفرانسیلی هست. با اینکه همون روز روغن ترمز ریخته بودم و نشتی داده بود. برای اینکه دیگه هرچی میریختم میرفت بیرون تا خودمو به شهر برسونم از آب استفاده کردم بجاش. آیا این مشکلی پیش میاره؟؟

  24. باسلام.سوال من اینه که تو محیط کار روغن ترمز ریخته رو دستم و نمیدونستم چه اثراتی داره.الان خیلی میسوزه و باد میکنه راهکاری دارین؟؟؟.

  25. با درود
    اقا هادی که بجای روغن ترمز بخاطر عدم دسترسی به شهر اب ریحتی در مخزن روغن ترمز .اضلا نگران نباش من هم یکبار توبیابون موندم بجای بنزین اب ریختم توباک عین موشک راه میرفت .

  26. میشه از ادرار استفاده کنید اگه رو غن ترمزت خالی شد ودسترس نداشتی

  27. سلام
    آیا میشه به جای روغن ترمز از روغن مایع استفاده کرد روغن ترمز خالی کردم ودسترسی به روغن ترمز ندارم

  28. سلام خوبی داداش
    ایسوزو ۵۲۰۰روغن ترمزشd3اما صاحب قبلی d4ریخته داخلش باید چی کارش کنم

  29. با سلام، اگر یک بطری روغن ترمز را داخل روغن موتور بریزیم چه اتفاقی برای موتور خودرو و روغن موتور پیش می‌آید؟ ممنونم جواب درست بدید

  30. سلام .خوردو من پراید است مخزن روغن کم بود و به اشتباه روغن آبی یه مقدار ریختم توش ,قبلی زرد رنگ بود ،ایا مشکلی ایجاد میکند؟ممنون اگه راهنماییم کنید.

  31. سلام
    هیدروریکم روغن کم کرده بود ( یه زره رفته بود زیر خط min) اشتباهی روغن ترمز ریختم بعد دو روز متوجه شدم میخاستم بدونم اسیب جدی به هدرویکم خورده یا با یک روغن تعویض کردن مشکل حل میشه ؟ (مدل ماشین پایینه ریو ۸۵ ) ممنون میشم پاسخ بدید

  32. سلام دوست عزیز بله حتما روغن هیدرولیک رو خالی کنید و با روغن جدید جایگزین کنید قبلش اگه شستشو داده بشه با محلول مناسب یا روغن مناسب خیلی مهمه چون روغن ترمز خورندگی خیلی زیادی داره

  33. سلام
    به اشتباه روغن هیدرولیک رو ریختم داخل مخزن روغن ترمز به انذازه نصف استکان..
    ضررش چقدره و الان چکار کنم؟

  34. سلام
    من ماشینم پرایده و روی درب روغن ترمز نوشته شده Dot3 ولی رنگ داخل مخزن نه زرد بود نه ابی بیشتر سبز بود که هنگام مراجعه برای تعویض فردی که داشت عوض میکرد گفت این آبیه و روغن ترمز آبی ریخت
    میخام بدونم مشکلی پیش میاد نیاز هست که کل روغن ترمز خالی کنم و زرد بریزم یا دیگه همش آبی بریزم

  35. سلام من برای ماشینم روغن ترمز dat3بوده و ندیدم کمی dat4روش ریختم حالا چکارش کنم ایرادی دارد یا ن

  36. سلام و ادب
    ضمن تشکر بفرمایید، اگراشتباهی کمی روغن هیدرولیک سرریز کردم روی مخزن روغن ترمز و پس از مدتی که باهاش رانندگی کردم، متو باید کنم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید