• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 23

ابزار جدید با خواندن ذهن افراد معلول، اسکلت خارجی را حرکت می‌دهد

دانشمندان ابزار جدیدی را طراحی کرده‌اند که به افراد معلول امکان می‌دهد، اسکلت خارجی را با ذهن‌شان کنترل کنند.

 محققان دانشگاه ملبورن این ابزار را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بدون نیاز به جراحی و قرار گرفتن در مغز، مستقیما با مغز مرتبط می‌شود.

ابزار جدید با خواندن ذهن افراد معلول، اسکلت خارجی را حرکت می‌دهد

این ابزار در واقع نوعی «استنت» است که در پزشکی قلب برای باز کردن رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استنت (Stent) در واژگان فنی پزشک، لوله توری مصنوعی از جنس فلز قرار داده شده در یک گذرگاه یا مجرایی طبیعی (لومن) در بدن برای جلوگیری و یا رویارویی با نقص ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا است. این واژه همچنین ممکن است به یک لوله اتلاق شود که به طور موقت مجرایی طبیعی از بدن را برای دسترسی جراح باز نگه می‌دارد.

این استنت در رگی نزدیک به قشر حرکتی مغز کار گذاشته می‌شود که در انتهای آن شبکه فلزی به همراه الکترودهایی قرار گرفته است که فعالیت مغز را ثبت می‌کنند و اطلاعات مغزی را به صورت بی‌سیم به یک کامپیوتر منتقل می‌کند و در نتیجه اسکلت خارجی را کنترل می‌کند. منظور از اسکلت خارجی ابزارهای رباتیکی است که به اندام‌های مهم بدن مثل پا و دست وصل می‌شود و باعث به حرکت درآمدن آنها می‌شود.

محققان نام این سیستم را «استنرود» (Stenrode) گذاشته‌اند. این سیستم زمانی که کاربر به یک جهت خاص فکر می‌کند، ذهن او را می‌خواند و آن را به حرکت تبدیل می‌کند.

گفتنی است که تاکنون سیستم‌های مشابه متعددی ساخته شده‌اند اما مزیت استنرود نسبت به سیستم‌های دیگر این است که نیاز به کاشت الکترود در مغز نیست و الکترودها به عنوان یک جسم خارجی شناخته می‌شود و مغز را ملزم به نشان دادن واکنش می‌کند.

منبع:خبرگزاری آنا

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید