• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 05

دوربین جدیدی که می‌تواند داخل بدن را ببیند

دانشمندان دوربینی ساخته‌اند که با آن می‌توان داخل بدن را دید.
این دوربین به پزشکان کمک خواهد کرد حین بررسی اعضای داخلی بدن، ابزارهای پزشکی مثل آندوسکوپ را از بیرون ببینند و آنها را ردیابی کنند.
این دوربین، منبع نور در داخل بدن را تشخیص می‌دهد، مثل نور چراغی که در انتهای لوله منعطف آندوسکوپ قرار دارد.
تا به حال پزشکان مجبور بودند از روش‌های تصویربرداری مثل رادیوگرافی (اشعه ایکس) برای ردیابی این ابزارها در داخل بدن استفاده کنند.

دوربین جدیدی که می‌تواند داخل بدن را ببیند

پروفسور کو دالیوال استاد دانشگاه ادینبورگ می‌گوید این وسیله قابلیت‌های بسیار وسیعی را در اختیار پزشکان می‌گذارد.
او می گوید: “امکان دیدن جای ابزارهای پزشکی در داخل بدن برای بسیاری از کاربردهای درمانی حیاتی است چون می‌توانیم با حداقل تهاجم به بدن، بیماری را درمان کنیم.”
آزمایش نمونه اولیه این دوربین نشان داده که دوربین می‌تواند در شرایط عادی منبع نور را از پشت بیست سانتی‌متر بافت بدن ردیابی کند.
نور آندوسکوپ می‌تواند از بدن بگذرد اما معمولا این پرتوها پراکنده شده یا پس از برخورد به بافتهای بدن برمی‌گردد و مستقیما از داخل به بیرون بدن حرکت نمی‌کند.
از این رو دنبال کردن این نور پراکنده برای فهمیدن اینکه وسیله طبی دقیقا در کجای بدن وجود دارد مفید نیست چون تصویر واضحی به دست نمی‌دهد.

دوریبن جدید

 

ماهواره های ناسا هر حرکتی را در قاب دوربین هایشان ثبت می کنند
این دوربین جدید فوتونها (واحد کوانتومی نور) را ردیابی می‌کند و بقدری حساس است که کوچکترین اثر نور را که از بافت‌های بدن عبور کرده ردیابی می‌کند.
این دوربین همچنین می‌تواند مدتی را که طول کشیده پرتو نور از بافتهای بدن بگذرد اندازه بگیرد و به این ترتیب جای دقیق ابزار پزشکی را در داخل بدن مشخص کند.
تولید این دوربین مشترک بین دانشگاه ادینبورگ و دانشگاه هریوت-وات بوده که متخصصان علوم دیگر از جمله فیزیک با همکاری پزشکان، این مشکل طبی را بررسی کرده و فناوری های پیشرفته موجود را برای غلبه بر آن طراحی و تولید کردند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید