• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2014 / 09 / 22

چگونه با یک دوربین دیجیتال ساده عکس های ماکروی زیبایی بگیریم

درباره عکاسی مایکرو با دوربین های DSLR مقالات بسیاری نگاشته شده است و آموزش های زیادی درباره لنزهای مایکرو  خواهید یافت اما اگر مجبور باشید با یک دوربین دیجیتال معمولی یا خانگی عکس بگیرید چه؟ چگونه از این دوربین استفاده می کنید تا عکس های مایکروی خوبی بگیرید؟ آیا می توان با این دوربین ها عکس های مایکروی زیبایی گرفت؟

هر چند عکس های مایکرویی که می توان با یک دوربین DSLR گرفت قابل مقایسه با عکس های دوربین های دیجیتال معمولی نیست، اما من هنوز هم می بینم که عکس های مایکروی زیبایی با این دوربین های دیجیتال خانگی ثبت شده اند و در این مقاله قصد دارم به شما کمک کنم تا از تمام قابلیت های دوربین دیجیتال خانگی خود برای عکاسی مایکرو استفاده کنید.

عکاسی مایکرو به دوربین دیجیتال معمولی

مود مایکرو را انتخاب نمایید

البته واضح است که باید دوربین را در وضعیت مایکرو قرار دهید اما برخی افراد واقعا باعث تعجب من می شوند چون حتی نمی دانند دوربین آنها چه قابلیت هایی دارد و با آن می توانند چه عکس هایی بگیرند. مود مایکرو معمولاً با نماد یک گل نمایش داده می شود و وقتی آنرا انتخاب می کنید در حقیقت به دوربین خود گفته اید که می خواهید از چیزی عکس بگیرید که از حد معمول به دوربین شما نزدیکتر است. و حداقل فاصله مجاز تا سوژه از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است. و اگر این فاصله دقیق را می خواهید باید به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه نمایید. همچنین مود مایکرو به دوربین شما می گوید که دیافراگم یا دریچه لنز شما با شعاع بیشتری باز شودتا آنچه که در نزدیکی دوربین قرار دارد با وضوح بیشتر دیده شود و پشت زمینه تار شود.

از یک سه پایه استفاده کنید

در عکاسی مایکرو سه پایه می تواند بسیار کارا و مفید باشد، حتی اگر با یک دوربین دیجیتال خانگی عکاسی کنید. سه پایه به شما کمک می کند تا با خیال راحت دوربین خود را تنظیم کنید و نگران لرزش های دست خود نباشید. در موقعیت هایی هم نمی توانید از سه پایه استفاده کنید به خصوص هنگامی که می خواهید از حشرات عکاسی کنید در چنین مواقعی بهتر است لباس کار بپوشید تا نگران خاکی، گلی و کثیف شدن لباس های خود نباشید روی زمین دراز بکشید و به کمک دستانتان که مانند یک دو پایه روی زمین قرار می گیرد دوربین را ثابت نگه دارید.

عکاسی مایکرو با دوربین دیجیتال خانگی

عکاسی مایکرو و گشادی لنز یا میزان باز شدن دیافراگم یا Aperture

در بعضی از دوربین ها وقتی مود مایکرو را فعال می کنید دوربین به شما اجازه تنظیمات بیشتری نمی دهد اما همیشه می توان برخی تنظیمات را تغییر داد و اگر قادر باشید میزان باز شدن دیافراگم دوربین یا عدد f را تنظیم کنید باید بگویم قابلیت ارزشمندی برای عکاسی مایکرو در دستان شماست. همانطور که می دانید با تغییر در عدد f می توانید عمق میدان را تنظیم نمایید. با انتخاب دریچه لنز کوچکتر یا عدد f بزرگ همه چیز چه دور و چه نزدیک در فوکوس دوربین شماست اما وقتی که دریچه لنز را بیشتر باز می کنید یا عدد f کوچکی انتخاب می کنید فقط سوژه اصلی شما در فوکوس دوربین خواهد بود. در عکاسی مایکرو معمولاً باید عمق میدان کم باشد بنابراین باید عدد f کوچکی انتخاب نمایید.

فوکاس دستی

من به تجربه آموخته ام که در عکاسی مایکرو استفاده از فوکاس دستی و کنترل کردن فوکاس می تواند بسیار مفید واقع شود و به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که دقیقا روی سوژه مورد نظر فوکاس شده است و سوژه شما با بیشترین جزییات ممکن به نمایش در می آید. پس اگر دوربین شما از فوکاس دستی پشتیبانی می کند از آن استفاده کنید و دقیقاً روی سوژه خود فوکاس کنید.

عکاسی مایکرو

ترکیب اجزا در عکاسی مایکرو

قوانین اصلی در ساختار عکس مانند قانون یک سوم را بخاطر بیاورید. و به خاطر داشته باشید که سوژه عکاسی شما در مرکز توجه عکس قرار دارد و باید فوکاس شما به گونه ای تنظیم شده باشد یا دوربین در موقعیتی قرار گرفته باشد که فاصله کانون لنز دوربین دقیقاً روی سوژه تنظیم شده باشد تا چشم بیننده در اولین نگاه به عکس شما متوجه سوژه شود. سعی کنید پشت زمینه تصویر شما شلوغ نباشد و کاری کنید که پشت زمینه ای ساده داشته باشید به عبارت دیگر هیچ چیز در پشت زمینه تصویر نباید در برابر سوژه اصلی خود نمایی کند.

فلاش

برای عکاسی مایکرو فلاش می تواند بسیار مفید باشد اما بیشتر دوربین های خانگی قابلیت تنظیم میزان نور دهی فلاش را ندارند بنابراین انتخاب زمان مناسبی از روز که نور زیادی در اختیار داشته باشید برای عکاسی مایکرو ضروری است. اما گاهی هم پیش می آید که نور کافی در اختیار ندارید در چنین وضعیتی می توانید از یک دیفیوزر برای فلاش خود استفاده کنید این دیفیوزر یا پخش کننده نور می تواند یک تکه کاغذ، پارچه سفید یا یک تکه نئون سفید باشد که باید آنرا مقابل فلاش دوربین خود نصب کنید. یا می توانید از یک بازتابنده نور برای عکاسی مایکرو استفاده کنید این بازتابنده هم می تواند یک مقوا یا پارچه سفید باشد که نور یک منبع قوی را به سمت سوژه می تاباند. می توانید هر کدام از این روش ها را برای عکاسی استفاده کنید و نه فقط در عکاسی مایکرو خواهید دید که ارزش امتحان کردنش را دارد.

عکاسی مایکرو با دوربین معمولی ارزان قیمت

عکس بگیرید

خوب حالا که همه چیز را مهیا کرده اید و سوژه شما در فوکاس دوربین قرار دارد می توانید عکس بگیرید. تصویر را در ال سی دی دوربین بررسی کنید تا جاییکه می توانید آنرا بزرگ کنید و جزییات را بررسی کنید آیا سوژه شما به اندازه کافی واضح و شفاف هست آیا فوکاس به خوبی روی آن تنظیم شده است؟ آیا درخشندگی های نورانی زیادی در آن وجود دارد؟  با تغییر تنظیمات عکس های بیشتری بگیرید تا قلق دوربین دست شما بیاید و بتوانید با استفاده از دوربین خانگی خود عکس های ماکروی زیبایی بگیرید.

لنزهای مایکرو

برای برخی دوربین های مایکرو تجهیزات جانبی در بازار موجود است که به کمک آنها می توانید عکس های مایکروی زیبایی بگیرید به کمک آنها می توانید تصویر بزرگتری از سوژه داشته باشید که البته در کیفیت نهایی موثر است و اگر به عکاسی مایکرو علاقه مند هستید فکر می کنم ارزش آن را داشته باشد که کمی بیشتر هزینه کنید.

از تایمر دوربین استفاده کنید

این فن را از یکی از خوانندگان وب سایت آموختم. من عادت داشتم برای عکاسی از کابل رابط مخصوص فرمان شاتر استفاده کنم تا مطمئن باشم هنگام عکس گرفتن دوربین لرزش و تکانی ندارد اما همه دوربین ها چنین قابلیتی ندارند بنابراین استفاده از تایمر دوربین به شما کمک می کند بدون حرکت و لرزش اضافه عکس بگیرید. البته وقتی که از سه پایه استفاده می کنید این تاثیر را بیشتر احساس می کنید.

نوشته:دارن راس

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. وارث هستم از کابل افغانستان,
    سایت “یاد بگیر دات کام” واقعآ عالی است, همیشه تمام مشکلاتم را با استفاده از معلوماتیکه در سایت شما است, مرفوع میسازم.
    من یک عکاس نسبتآ حرفه ای هستم.
    ارادتمند شما وارث “ذاهب”

  2. با تشکر برای شما و همه دوستان عزیز افغان آرزوی موفقیت دارم

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید