• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 17

“پهپاد عیب یاب” بهترین ابداع و ابتکار سال در اروپا

جایزه رادار برای بهترین ابداع و ابتکار سال در اروپا به یک پهپاد با بازوی تلسکوپی تعلق گرفت که می تواند پس از اتصال به تاسیسات نفت و گاز از طریق حسگرها، ویژگی و معایب آنها را ردیابی کند.

این پهپاد در اروپا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به لطف این تکنولوژی، بازرسی های صنعتی پر خطر با ایمنی بالا و هزینه کمتر صورت می گیرد. ویژگی این پهپاد بهره بردن از بازوهای تلسکوپی دارای حسگر است. این پروژه که با حمایت «کاتک» CATEC، مرکز فن آوری های پیشرفته هوا فضای سویا در اسپانیا طراحی شده می تواند با بلند کردن ابزارها و قرار دادن آنها بر روی قالب یا ساختاری، نقص و معایب آنرا شناسایی کند.

جایزه «رادار» برای پهپاد عیب یاب در تاسیسات بخش انرژی

میگوئل آنخل تروخیو، مهندس سیستم و تحقیقات الکترونیک هوانوردی (اویونیک) در CATEC می گوید: «با این ابزارهای اولتراسونیک (مافوق صوت) می توان ضخامت لوله را اندازه گرفت و یا معایب مختلف از جمله خوردگی را تشخیص داد. برای دریافت اینگونه اطلاعات باید تماس حسگرها با لوله برقرار باشد.»

این فناوری محصول پروژه ای تحقیقاتی در اروپا به نام «آیروآرمز» AEROARMS است که با هدف عرضه به بازارهای تجاری طراحی شده است. بازرسی لوله ها در تاسیسات صنعتی به خصوص در بخش نفت و گاز هم اکنون توسط دست صورت می گیرد که بسیار کند، پر هزینه و خطرناک است.

آنیبال اولرو، هماهنگ کننده پروژه «آیروآرمز» و استاد روباتیک دانشگاه سویا می گوید: «پهپاد این وظایف را با هزینه کمتری انجام می دهد. برای نمونه این تکنولوژی در یک پالایشگاه می تواند هفتصد هزار یورو صرفه جویی به همراه داشته باشد. علاوه بر اینکه بازرسی ها ده برابر سریعتر و با کمترین حادثه صورت می گیرد.»

این پروژه در بین بیست طرح نهایی انتخاب شده برای دریافت «جایزه ابتکار رادار» امسال قرار داشت. کمیسیون اروپا ابتکارات مورد حمایت مالی اتحادیه را که پتانسیل بالایی برای ورود به بازار دارند، مورد شناسایی قرار می دهد. نمایندگان بیست پروژه راه یافته به بخش نهایی در بوداپست به تشریح ویژگی طرح های خود پرداختند. یکی از آنها گفت: «ما خواهان برقراری ارتباط با متخصصان بیوتکنولوژی و یا کارشناسان انفورماتیک هستیم.»

دیگری پروژه خود را اینگونه معرفی کرد: «این پروژه از پتانسیل بالایی برای موفقت تجاری برخوردار است.» فردی دیگر طرح خود را « فرصتی بی نظیر برای ورود به یک بازار ۲.۵ میلیارد یورویی می دانست.» یکی از راه یافتگان به بخش نهایی نیز گفت: «ما با مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان نهایی در ارتباط هستیم. می خواهیم با تکنولوژی خودروی هوایی بدون راننده فعالیت تجاری راه بیندازیم.»

لیندا کوروجیدو، مدیر، برنامه ریز و سیاست گذار تکنولوژی ارتباطی در کمیسیون اروپا می گوید: «در واقع مشارکت کنندگان باید بدانند که سرمایه آنها بسیار سازنده است و به ابداع و تولید منتهی می شود. داشتن ایده ای جذاب در لابراتوار عالی است اما همانطور که می دانید، پیشبرد و اجرایی کردن آن به نحوی که بتواند به بازار راه یابد، بسیار مهم است. ما با این مکانیزم طرح های ابتکاری را جستجو و تشویق می کنیم.»

ترزا کانهه، عضو هیئت داوران جایزه «جایزه ابتکار رادار» درباره ویژگی پهپاد عیب یاب گفت: «طرح آنها متقاعد کننده بود. ما تنها به این اکتفا نکردیم که چنین پهپادی تولید شده بلکه تمرکز بیشتر بر چگونگی پاسخ به نیازهای بازار بود. این پروژه نشان داد که می تواند صرفه جویی در هزینه، بالا بردن سرعت و افزایش ایمنی را تضمین کند و به همین دلیل ما آنرا به عنوان برنده جایزه انتخاب کردیم.»

این جایزه مروج نوآوری در عرصه تکنولوژی است. طراحان پس از اتمام مرحله تحقیق، برای تبدیل نمونه ابتکاری خود به یک محصول تجاری به سراغ سرمایه گذاران خصوصی می روند.

آنیبال اولرو استاد روباتیک دانشگاه سویا در پایان می گوید: «بازار بسیار گسترده است. تنها در اروپا سالانه ششصد میلیون یورو برای این منظور هزینه می شود و شمار سوانح نیز حدود پنج هزار مورد گزارش شده است.»

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید