• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 20

آرامش روح و روان از دیدگاه اسلام

در این نوشتار چند مورد از مهمترین نکاتی که در ایجاد آرامش روانی انسان موثر است اشاره می شود. امید است که دارویی شفابخش برای درد اضطراب و پریشانی افرادی باشد که مدتهاست آرامش از آنها سلب شده و دنبال آن در مطبهای روانپزشکان و داروهای شیمیایی برای تسکین اعصاب خود می گردند و آرزوی داشتن خوابی راحت و بی استرس دارند. اما باید متذکر شد که در انجام همین مسایل ساده دین اسلام، نتایج موثری در کسب آرامش روح و روان پیدا می کنید.

آرامش روح و روان در اسلام

ايمان
مهمترین و اولین گزینه برای رسیدن به آرامش روح و روان، ایمان است.ایمان به معنای باور و تصديق قلبی به خدا و رسولش است. در قرآن در سوره مباركه فتح مي خوانيد: “هوالذي انزل السكينه في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم… ” «اوكسي است كه آرامش را در دلهاي مؤمنان نازل كرد تا ايماني به ايمان شان بيافزايند…».
قرآن
قرآن كه يك نسخة شفا بخش براي همة دردها مي باشد، خود را به عنوان يك عامل تسكين دهنده قلبها و محكم كننده دل و آرام بخش معرفي مي كند. “… تنها با ياد خدا دلها آرامش مي يابد”
نماز
با كمك صبر و بردباري و خواندن نماز كه بهترين راه ياد خداست، آرامش را به زندگي خود هديه كنيد. “یا ايها الذين آمنوا واستعينوا بالصبر والصلوه انّ الله مع الصابرين”. در سوره مباركه طه مي فرمايد: “اقم الصلوه لذكري” نماز را براي ياد من به پا دار.

ذکر
يكي از عوامل آرامش ”ذكر” (ياد خدا) است. قران مي فرمايد: «الّذين آمنوا وتطمئنّ قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئنّ القلوب» «كساني كه ايمان آورده اند، و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) می گیرد، آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش مي يابد»
صبر
صبر در عبادت، معصیت و همچنین صبر، تحمل و شکیبایی در مقابل ناملایمات زندگی از مهارت های اساسی در حفظ آرامش روحی است. “انّ الله مع الصابرين” و ” والله يحب الصابرين”. خداوند با صابران است و آنها را دوست مي دارد. و كسي كه خداوند پشتيبان او باشد و او را دوست بدارد يقينا امنيت وآرامش هم براي او فراهم مي شود.
دل کندن از تعلقات دنیوی
دل کندن از تعلقات دنیوی یعنی بیش از حد به فکر جمع کردن مال و ثروت نباشید، اما داشتن پشتوانه مالی در حد معقول ضروری است.
در جمع بودن و صله رحم
در جمع بودن و با جمع زندگی کردن ضروری است، جمع دوستان خوب و مطمئن بهترین نعمت دنیوی است. دوستانی که مایه ی خیر وبرکت اند و با دیدن آنها به یاد خدا می افتید که بهترین آرامش بخش دلها یاد خداست. دیدن اقوام و خویشان را حتما در برنامه هفتگی یا ماهانه خود بگنجانید.
توکل
“توكّل ” به معنای واگذاري همة امور به خدا است. در سوره مباركه طلاق مي خوانيم”و خداوند از جایی که گمان نبرد به او روزی عطا کند و هر که (در هر امر) بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش (بر همه عالم) نافذ و روان است و برهر چیز قدر و اندازه ای مقرر داشته است”
امید
اميد، محرك انسان براي رسيدن به خواسته ها و آرزوهاست در نتیجه وقتی به خواسته هایش برسد احساس رضایت می کند. در سوره مباركه يوسف آمده كه: “پسرانم! برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد واز رحمت خدا مأيوس نشويد كه تنها گروه كافران از رحمت خدا مأيوس مي شوند.” اينكه قرآن كساني كه از رحمت الهي نا اميد هستند را جزء كافران به حساب مي آورد براي اين است كه يأس و نااميدي از رحمت خدا، در حقيقت محدود كردن قدرت خداست.
پناه بردن بر خداوند
استعاذه یا طلب پناهندگی از خداوند براي رهايي از شر وسوسه هاي شيطان راهی برای رسیدن به آرامش و اطمینان نفس است. در سوره مباركه اعراف می خوانیم: “وهرگاه وسوسه اي از شيطان به تو رسيد، به خداپناه بر، كه شنوا و داناست”. پناه بردن به كسي كه پناه بي پناهان است و همه درسايه لطف الهي احساس امنيّت و آرامش مي كنند. “بلي من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عند ربه ولا خوف عليهم ولاهم يحزنون” آري، كسي كه خود را تسليم خداوند كند و نيكوكار باشد پاداش او نزد پروردگارش است، نه ترسي بر آنهاست ونه غمگين مي شوند.
دعا
بايد توجّه داشت كه دعا و تضرّع به درگاه خداوند، باعث كاهش اضطراب مي شود، زيرا خداوند، اجابت كردن دعاي او را تضمين فرموده است و وقتي انسان براي رفع مشكلاتش و براي برآورده شدن حاجاتش دست به دعا بر مي دارد، به رفع آنها اميدوار است. ” و قال ربكم ادعوني استجب لكم ” و بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را.

اعمال قبل خواب
شب‏ها قبل از خواب، دو ركعت نماز و سوره «ملک» را بخوانید.
گفتن سه بار تسبیحات اربعه.
سه بار خواندن سوره توحید.
چهارده بار صلوات به نیابت 14معصوم .
گقتن تسبیحات حضرت زهرا(س) .
طلب مغفرت برای تمام مومنان و مردگان .
خواندن آیت الكرسی، سوره های فلق، ناس و كافرون .
خواندن زیارت عاشورا
زمزمه دعای فرج
حسابرسی اعمال روزانه: در رختخواب كارهاى روزتان را مرور نمایید. هر كدام اشتباه بوده سعى كنید جبران كنید و به فكر آن باشید كه دیگر تكرار نشود و یا اگر قابل اصلاح است اصلاح كنید.
در آخر دعایی کوتاه برای رفع پریشانی پیشنهاد می شود:
“لا حول و لا قوة الا بالله توکلت علی الحی الذی لا یموت، و الحمدالله الذی لم یتخذ ولدا و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذل و کبره تکبیرا”.
تهیه کننده: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. حرف نداشت. عالی بود

  2. خیلی عالی بود لطفا در این مورد بیشتر مطلب بذارید مرسی

  3. من در سیاهچاله بودم و خداوند مرا بیرون کشید.ایمان داشته باشیم خداوند رهایمان نمی کند حتی اگر قرار باشد در سیاهچاله پیدایمان کند.

  4. خوب بود دست مریضباد؛درکناراین اعمال تزکیه وتهذیب نفس بسیار موثر است

  5. خیلییی دوست داشتم این مطالبووو. ولی کاش خدا قبول کنه که اذیتو آزار بعضی بنده هاش ، گاهی آدمو شاکی میکنه!چون باعث کینه،خشم و غصه میشه…. کاش همه همدیگرو دوست داشتن. ولی عب نداره حتما همه اینها واسه رشد روحیمون خوبه…

  6. سلام.واقعا فوق العاده بود مرسی
    باز هم از این مطالب بذاریذ…

  7. سلام
    هرجا که اسم خدا باشه واقعا دل و رحمون اروم میشه .
    من حال خوبی نداشتم وقتی این مطالب رو خوندم واقعا الان ارومم.
    از همتون ممنونم و خواهش میکنم برای همدیگه دعا کنیم که خدا همیشه با ماست.

  8. سلام
    واقعاممنون.اجرتون باآقاامام زمان
    مطالب خیلی گل بودن
    فقط دعاکنید من یکی هیچوقت اینارو فراموش نکنم
    دعاکنید بتونم بهشون عمل کنم
    خواهشابرای همه دعاکنید

  9. هر جا یاد خدا باشه دل آروم میگیره

  10. من دارم آب میشم،نمیتونم به اضطرابم غلبه کنم،غذا نمیتونم بخورم و مرتب معدم خونریزی میکنه
    خدایا من صبر ندارم التماس میکنم به درگاهت که من رو اینطور ازمایش نکن که من ظرفیتش رو ندارم!

  11. مطالب جالبی بیان شد باتشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید