• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 03

آنچه از پیامبر(ص) نقل شده…

معرفی اجمالی پیامبر اکرم(ص)

رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله در روز جمعه 17 ربیع الاول عام الفیل(570 میلادی) در مکه به دنیا آمد و در 28 صفر سال 11 هجری درمدینه رحلت نمود. مدت عمر آن حضرت 63 سال و قبرشان در مدینه است.

مادرش آمنه بنت وهب و پدربزرگوارش عبدالله فرزند عبدالمطلب بود. پدر را قبل از تولد و مادر را در سن 5 سالگی از دست داد و سرپرستی او را عبدالمطلب و سپس ابوطالب به عهده گرفت.

در سن 25 سالگی با خدیجه ازدواج کرد و ثمره آن دو پسر و چهار دختر بود. در سن 40 سالگی در 27 رجب سال 40 عام الفیل به پیامبری مبعوث شد. مدت پیامبری حضرت 23 سال به طول انجامید و در این مدت آخرین هدیه الهی به بشریت” قرآن کریم ” بر قلب مبارکش نازل و بر زبان گهربارش جاری گشت.

سوره احزاب آیه 2: برای شما در پیامبر خدا (و رفتار و اخلاق او) سرمشقی نیکوست.

mohammad4

 

گلچینی از احادیث در باب اخلاق و رفتار نبی اکرم(ص)

امام باقر(ع) فرمود: پیامبر اسلام، از همه مردم زیباتر و خوش آهنگ تر قرآن می خواند.

انس بن مالک گوید: پیامبر اسلام(ص) به عیادت مریض و تشییع جنازه می رفت و دعوت برده را می پذیرفت.

امام علی (ع) می فرماید: هرگز دیده نشد که پیامبر اسلام (ص) پای خود را پیش کسی دراز کند.

امام علی (ع): فرمود: پیامبر هرگز سخن کسی را قطع نمی کرد، مگر آنگاه که بیش از حد حرف بزند (یا از مشروع، فراتر رود) آن وقت او را نهی می کرد یا بر می خاست.

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا هرگز با کسی دست نداد که دستش را عقب بکشد مگر آن طرف مقابل دست خود را عقب ببرد.

امام علی (ع) فرمود: رسول خدا(ص) همواره خوشرو، خوش خو و نرم بود، خشن و درشت خوی نبود.

امام علی (ع) فرمود: آن حضرت هرگز کسی را مذمت نمی کرد، و در پی لغزشها و عیوب و اسرار دیگران نبود و سخن نمی گفت مگر آنجا که امید ثواب داشت.

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) شوخی و مزاح می کرد، ولی جز حق چیزی نمی گفت.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: ما جمعیتی هستیم که تا کاملا گرسنه نشویم غذا نمی خوریم و چون می خوریم، خود را کاملا سیر نمی کنیم.

امام صادق (ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) هر گاه در جمع مردم غذا می خورد، اولین کسی بود که دست به غذا دراز می کرد و آخرین فردی بود که دست از غذا می کشید تا دیگران بخورند.

امام باقر (ع) فرمود: هر گاه رسول خدا(ص) در نماز، صدای گریه کودکی را می شنید، نمازش را سبکتر می خواند تا مادر آن کودک “که در نماز جماعت بود” به بچه رسیدگی کند.

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) هر بار که از خواب بر می خاست، مسواک می زد.

امام علی (ع) فرمود: پیامبر خدا(ص) از همه مردم بخشنده تر، با جرأت تر، راستگو تر، وفادار تر، خوش اخلاق تر و نیکو رفتار تر بود.

امام علی (ع) فرمود: هر گاه رسول خدا(ص) را به ولادت دختری مژده می دادند، می فرمود: ریحان و دسته گل است و روزی او بر خداست.

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) بیشتر اوقات، رو به طرف قبله می نشست.

امام علی (ع) فرمود: حضرت رسول(ص) همواره موهای خود را شانه می زد و بیشتر اوقات، موی خود را با آب صاف می کرد و شانه می زد.

ابودرداء روایت کرده است: حضرت رسول خدا(ص) هر گاه سخنی می گفت در کلامش تبسم می نمود و لبخند می زد.

ابن عباس نقل کرده است: پیامبر (ص) هنگام راه رفتن، چنان با نشاط راه می رفت که معلوم می شد راه رفتن انسان ناتوان و خسته نیست.

امام صادق (ع) فرمود: رسول خدا(ص) هر روز سیصد و شصت بار خدا را حمد می کرد.

امام صادق (ع) فرمود: پیامبر اکرم(ص) هرگز از آغاز بعثت تا رحلت، در حال تکیه دادن غذا نخورد و این از روی تواضع در برابر خدا بود.

برداشتی از کتاب چهل حدیث سیره نبوی نوشته جواد محدثی

تهیه کننده: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید