• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 02 / 08

اصول طراحی داخلی ساختمان

چند مفهوم اساسی در زمینه ی طراحی وجود دارد که مجموعا تحت عنوان اصول طراحی شناخته می شوند. این اصول عبارتند از: بالانس یا تعادل، ریتم، نسبت، غالب بودن و یکپارچگی.

اصول طراحی داخلی ساختمان

این ها نشان دهنده ی قوانین اساسی چینش و طراحی موفق هستند.

بالانس یا تعادل

تعادل، مربوط به چینش عناصر طراحی در داخل یک مجموعه و ارتباط آن ها با یکدیگر است.

در طراحی، تعادل به معنای ایجاد حس معادل و یکسان بودن است. عناصر ممکن است به خاطر اندازه، شکل و رنگشان وزن بصری متفاوتی داشته باشند. تعادل نه تنها از طریق شکل بلکه از طریق رنگ، فرم و بافت نیز قابل دسترسی است.

دو نوع تعادل در طراحی وجود دارد: تعادل متقارن و تعادل نا متقارن.

در تعادل متقارن، وزن ترکیب به طور یکسان در دو طرف توزیع می شود این نوع تقارن معمولا در طراحی های سنتی بیشتر به چشم می خورد. در این مورد یک شی یکسان در دو طرف به طور یکسان تکرار می شود به عنوان مثال وجود یک آینه در دو طرف اتاق از این نوع تعادل پیروی می کند. ولی در تعادل نامتقارن این گونه نیست.

ریتم

ریتم می تواند حس حرکت در ترکیب را با استفاده از تغییر یا تکرار عناصر ایجاد نماید. برای رسیدن به ریتم می توانید از رنگ ها یا شکل های یکسان در فواصل مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید رنگ بالش ها، قالیچه، مبل و رنگ اتاق را با هم هماهنگ کنید.

tarahy3

جزء یا نسبت

نسبت به طور معمول، اندازه ی تطبیقی عناصر نسبت به هم یا کل ترکیب است. از این مورد برای ایجاد حس مسافت یا غالب بودن اندازه ی متفاوت استفاده می شود.

غالب بودن

این گزینه بسیار شبیه نسبت است ولی تفاوت هایی نیز با آن دارد. شکل یا بخش غالب، قسمتی است که بیشتر به شما نزدیک است و آن را بیشتر می بینید.

هارمونی رنگ ها در طراحی داخلی

هارمونی یا هماهنگی را می توان در شباهت یا تعلق یک چیز به دیگری تعریف کرد. تکرار عناصر طراحی مانند رنگ، بافت و فرم یکی از ساده ترین راه های رسیدن به هارمونی در طراحی داخلی است. هارمونی در طراحی هنگامی به دست می آید که تمام قسمت های بصری به هم مرتبط بوده و همدیگر را کامل کنند.

tarahy1

یکپارچگی

یکپارچگی هنگامی به دست می آید که عناصر در فضا طوری با هم ترکیب شوند که یک شکل کلی هماهنگ و متعادل به دست آید. نتیجه ی یکپارچگی، احساس خوشایندی است که همه چیز در جای خود قرار گرفته است.

tarahy2

همان طور که می بنید این دو قانون با هم کار می کنند هارمونی و یکپارچگی دو کلمه ای است که طراحان اغلب مورد استفاده قرار می دهند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید