• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳ / ۱۲ / ۰۵

پشت زمینه بی نقص در عکاسی پرتره یا چهره

پشت زمینه همیشه باید به گونه ای باشد که توجه و تمرکز بر سوژه باشد حتی اگر در استودیو نیستید، نور و پشت زمینه مناسب در اختیار ندارید. با رعایت برخی فوت و فن های عکاسی و به کمک پرتو دهی بیشتر می توانید عکس های پرتره زیباتری بگیرید.

در این مقاله یک کوله از تجربه ها، تکنیک ها و ایده هایی را که عکاسان در هر سطحی می توانند استفاده کنند در اختیارتان قرار می دهم. مقاله ای را که می بینید با این تفکر نوشتم که با آموختن آنها توشه ای ارزشمند برای عکاسی داشته باشید و با ترکیب آنها با یکدیگر بتوانید عکس های پرتره زیباتری بگیرید. بیشتر این فنون برای یک یا دو سوژه جلوه بهتری دارند. این ها حاصل زندگی یک عکاس پرتره است!

مرحله اول: منحرف کننده ها را حذف کنید

آیا پیش آمده است که به محل قرار گرفتن سوژه خود نگه کنید و تاسف بخورید؟ یک خانه شلوغ و درهم برهم یا حیاط خلوت به هم ریخته باشد و این همه چیزهای اضافی در تصویر خودنمایی کند، اما با فکر کردن به این که دوربین شما چه می بینید می توانید اوضاع را بهتر کنید. از چشمی دوربین خود نگاه کنید و حواستان به آنچه که در پشت زمینه دیده می شود باشد. عقب و جلو بروید و زاویه دید را بالا و پایین بیاورید زوم کنید و حرکت کنید و به تاثیر آن توجه داشته باشید و ببینید در چشمی دوربین خود چه می بینید.

یکی از مهمترین کارهایی که در عکاسی پرتره باید انجام دهید این است که هر چیزی که در پشت زمینه سوژه شما قرار دارد و بیننده را از سوژه منحرف می کند حذف کنید و برای این منظور باید تا جاییکه ممکن است به سوژه خود نزدیک شوید.

به دو عکس زیر توجه کنید وقتی که به سوژه نزدیک تر شده ام و مادر بچه در تصویر حذف شده است نتیجه به مراتب بهتر شده است. و همه عکس بچه ای خردسال است بدون اینکه چیز دیگری توجه بیننده را به خود جلب کند. و یک اتفاق خوب دیگر این بود که لباس بنفش و ساده مادر یک پشت زمینه  واقعی به نظر می رسید.

 poshtzamine1

هر چند موضوع بحث ما نیست اما برای نورپردازی از نور طبیعی که از پنجره می تابید به صورت غیر مستقیم (پس از عبور از پرده) استفاده کردم و البته نور خورشید مستقیماً به سوژه نمی تابید.

از لنز 85 میلیمتر استفاده کردم با عدد F برابر 1.8 و سرعت شاتر خیلی اهمیت نداشت و فقط باید به اندازه کافی سریع می بود تا از تار شدن تصویر بر اثر تکان خوردن های بچه یا لرزش دوربین در دستانم جلوگیری می کرد.

مرحله دوم: نگاه به پایین یا به بالا

تقریبا همیشه اگر بالای سوژه قرار بگیرید و از بالا به پایین به سوژه نگاه کنید پشت زمینه خوبی خواهید داشت. به این روش در خیابان حداقل کاری که می کنید از قرار گرفتن خطوط برق، تابلو های راهنما و هر چیز مزاحم دیگری در پشت زمینه که منحرف کننده باشد خلاص خواهید شد. من خیلی قد بلند نیستم و این بدان معناست که گاه مجبور می شود روی چیزی مانند نیمکت، دیوار یا حتی درخت بایستم یا از سوژه خودم می خواهم زانو بزند، بنشیند یا هر کار دیگری که این اختلاف ارتفاع بوجود آید و بتوانم با دوربین از بالا به پایین عکس بگیرم و پشت زمینه خوبی داشته باشم. شاید به همین دلیل است که به عکاسی معروف شده ام که از هر چیزی بالا می رود. توجه داشته باشید که در این حالت اگر فاصله کمی با سوژه دارید و می خواهید شخص در عکس تصویر زیبایی داشته باشد نباید از لنز واید استفاده کنید. و برای عکاسی از کودکان با این روش می توانید عکس های زیبایی بگیرید با قرار دادن آنها بر روی برگ ها یا می توانید روی زمین دراز بکشید و وقتی که آنها سرپا ایستاده اند از آنها با پشت زمینه آسمان، ابرها یا شاخ و برگ درختان عکس بگیرید.

این فقط یک ترفند برای ایجاد پشت زمینه ای خوب نیست. گاه پیش می آید که می خواهید سوژه شما در عکس بهتر به نظر برسد با زاویه رو به پایین دوربین در حالیکه سوژه کمی به بالا نگاه می کند می توانید عکس خوبی بگیرید.

 poshtzamine2

مرحله سوم: مات کردن

این مرحله کمی بحرانی است، اما گزینه های شما به لنزی که در اختیار دارید بستگی دارد و به دو طریق می توانید از لنز خود استفاده کنید: فاصله کانونی و کنترل پرتودهی یا APERTURE. ماتی پشت زمینه با افزایش طول و اندازه لنز بیشتر می شود. گذشته از اینکه چه لنزی انتخاب می کنید قرار دادن سوژه در نزدیکی دوربین و دور کردن پشت زمینه از سوژه می توانید اثر ماتی را بیشتر کنید. اگر فقط یک سوژه دارید می توانید از f1.8 یا f2 استفاده کنید تا پشت زمینه را تا آخرین حد ممکن مات کنید و عکس پرتره زیبایی داشته باشید.

 poshtzamine3

 

مرحله چهارم: حقه پرتوگیری

به خاطر دارم که وقتی برای اولین بار شنیدم که به کمک پرتوگیری یا تنظیم exposure می توانم پشت زمینه را سفید یا سیاه کنم شگفت زده شدم. عجب حقه ای! با استفاده از آسمان روشن یا یا سایه های تاریک، می توانید هر جایی پیدا کنید عکس هایی خواهید گرفت که هیچ کس حتی فکرش را نمی کند از پرده های پشت زمینه حرفه ای استفاده نکرده اید. این تکنیک خود می تواند یک مقاله یا حتی یک کتاب باشد، اما سعی می کنم آنرا به ساده ترین شکل ممکن برای شما بیان کنم: دوربین شما فقط می تواند بازه محدودی از نور ها را ضبط کند. بنابراین با محدوده نوری که از سوژه می تابد شروع می کنیم. اگر تفاوت زیادی در نوری که از سمت پشت زمینه می آید و نوری که از جانب سوژه به دوربین می تابد باشد می توانید انچه که دوربین شما ثبت خواهد کرد سفید یا سیاه مات است.

اگر پشت زمینه در سایه باشد و نور کافی به آن نتابد تا در عکس چیز زیادی از آن در سنسور ها ثبت شود پشت زمینه ای یکنواخت و تیره خواهید داشت. یا اگر پشت زمینه شما نورانی باشد، حتی آسمان آبی خود به تنهایی بسیار نورانی تر از سوژه شماست. بنابراین وقتی که دوربین را برای سوژه تنظیم می کنید پشت زمینه نور  زیادی به سمت سنسور های دوربین شما روانه می شود و در عکس شما پشت زمینه سفید دیده می شود. البته باید متذکر شوم که این کار با عکاسی با پشت زمینه سفید متفاوت است و این در حقیقت یکی از محدودویت های دوربین های عکاسی است که ما از آن به عنوان حقه ای برای ایجاد یک پشت زومینه یکنواخت و روشن استفاده می کنیم.

فقط به خاطر داشته باشید که پرتودهی مناسب را برای سوژه اندازه گیری و تنظیم کنید نه برای پشت زمینه در این صورت کار تمام است و می توانید پرتره ای با پشت زمینه یکنواخت و فوق العاده داشته باشید. اگر  تنظیم پرتودهی یا exposure را برای سوژه انجام ندهید و مثلاً دوربین را در حالت اتومات قرار دهید و اگر نور زیادی از پشت سوژه بتابد احتمالا فردی که قرار است از او عکس بگیرید تیره و تار به نظر خواهد رسید.

 poshtzamine4

مرحله پنجم: از پشت زمینه ای که در اختیار دارید بهترین استفاده را ببرید.

ممکن است هنگامی که از سوژه خود عکس می گیرید در شرایطی قرار گیرید که اختلاف زیادی در میزان نور تابیده شده از سوژه و پشت زمینه وجود نداشته باشد تا مانند مرحله قبل به کمک پرتودهی پشت زمینه را از مرکز توجه خارج کنید و پرتره زیبایی داشته باشید. در این گونه مواقع به کمک چیز هایی که تیره یا روشن هستند می توانید پشت زمینه ای ایجاد کنید که می خواهید. رنگ های تیره نور را جذب می کنند و نور کمتری به سمت سنسور های دوربین بازتابش می کنند و پشت زمینه هایی که رنگ روشنی دارند بیشتر نور را بازتابش می کنند و به این ترتیب نور بیشتری به سمت سنسور های دوربین روانه می کنند و شما می توانید به آسانی همان شرایط مرحله قبل را شبیه سازی کنید و با استفاده از محدودیت های دوربین پشت زمینه را از محدوده بینایی سنسور های آن خارج نمایید.

می توانید از دیوارهایی با رنگ های یکنواخت یا تک رنگ تیره یا روشن استفاده کنید. اگر کمکی دارید از آنها می توانید برای نگه داشتن پارچه های روشن یا تیره کمک بگیرید. اگر مشتری شما عکس پرتره ای با پشت زمینه تیره می خواهد می توانید از پارچه مخمل تیره رنگ استفاده کنید. پارچه مخمل چون جذب نور بالایی دارد برای پشت زمینه تیره ایده آل است. حتی گاهی به کمک یک پیراهن روشن یا تیره می توانید این وضعیت را ایجاد کنید.

 poshtzamine5

مرحله ششم: اختلاف فاصله بین سوژه و پشت زمینه

فاصله انداختن بین سوژه و پشت زمینه معمولاً یکی از بهترین کار هایی است که می توانید انجام دهید. که از مزایای آن می توان به تار شدن پشت زمینه اشاره کرد که در مرحله سوم به آن اشاره شد. و همچنین به این ترتیب پشت زمینه شما به سمت روشن شدن یا تیره شدن پیش خواهد رفت. چون موقعیت پشت زمینه و سوژه متفاوت است میزان نوری که به سنسور های دوربین بازتابش می کنند هم متفاوت خواهد بود و احتمالاً به کمک پرتو دهی متفاوت سوژه و پشت زمینه که در مراحل چهارم و پنجم به آنها اشاره شد می توانید باز هم عکس پرتره بهتری بگیرید که مرکز توجه آن سوژه شما باشد. همچنین به این ترتیب عمق بیشتری به عکس خود می دهید که معمولاً نتیجه خوبی خواهد داشت.

 poshtzamine6

مرحله هفتم: سایه روشن

استفاده از درخشندگی ها و سایه روشن هایی که از نور آفتاب و در اثر تابش آنها از میان مانعی ایجاد می شود گاه پشت زمینه هایی رویایی ایجاد می کند. البته اگر این نور بر سوژه شما بتابد ممکن کار عکاس خراب شود مگر اینکه دانسته و برای ایجاد جلوه ای خواص از آن استفاده کنید. اگر دقت بالایی در عکاسی دارید و در یک روز آفتابی بیرون هستید می توانید از درخشش آفتابی که از میان شاخ و برگ درختان عبور می کند استفاده کنید و پشت زمینه رویایی خود را بسازید.

 poshtzamine7

 

مرحله هشتم: درخشش لنز

وقتی که در مدرسه عکاسی بودم، فکر می کردم که درخشش لنز نتیجه استفاده اشتباه از دوربین و ضعف فنی عکاس است، و هنوز هم بسیاری از عکاسان این گونه فکر می کنند. اگر چه در عکس های عروسی و جشن های نامزدی درخشش لنز می تواند پشت زمینه ای کسل کننده را به آنچه که می خواهید تبدیل کند و همچنین وقتی که چیزی در پشت زمینه منحرف کننده است استفاده از این حقه می تواند پشت زمینه بهتری بسازد.

نکته ها:

  • خورشید را در موقعیتی از عکس خود جای دهید که داخل قاب تصویر باشد. ( و البته می دانید که نباید به خورشید مستقیماً نگاه کنید.)
  • یک لنز ارزان قیمت استفاده کنید.
  • دیافراگم کوچکتری انتخاب نمایید تا اثر درخشش لنز یا آن حالت ستاره ای شکل نور بیشتر شود.

 poshtzamine8

مرحله نهم: رنگ چشم سوژه خود را در نظر داشته باشید

و بالاخره رنگی انتخاب نمایید که سوژه شما را بهتر نمایش دهد، معمولاً این کار به کمک جلوه دادن به چشم ها انجام می شود. وقتی که از پشت زمینه ای مانند پوست درختان یا شن و ماسه استفاده می کنید و سوژه شما چشمان قهوه ای دارد تصویر خیره کننده ای خواهید داشت در انتخاب پشت زمینه توجه داشته باشید به خصوص وقتی که با افرادی با چشم رنگی مواجه هستید توجه کنید تا پرتره زیبایی از خود به یادگار بگذارید.

poshtzamine9

نوشته: والری رابینسون

ترجمه: علی یزدی مقدم

مطالب مرتبط:



 

به اشتراک بگذارید :       فیس بوک کلوب

 

برچسب ها: ،
این مقاله اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است

 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب و مقالات را در ایمیل خود دریافت نمایید
برای عضویت، ایمیل خود را وارد کرده و بروی اشتراک کلیک کنید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

کد امنیتی *



تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام

بسته های تبلیغاتی ارزان قیمت

 
بستن تبلیغات

Useful Websites Directory

طراحی سایت
چاقی صورت
تور کوش آداسی
وقت سفارت انگلیس
ویزای تحصیلی کانادا
تور سنگاپور
تور کیش



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در گوگل پلاس دنبال کنید صفحه ما را در  تلگرام دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید