• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 23

نحوه عکس گرفتن از افراد حین سفر

وقتی که هدف از عکاسی، گرفتن عکس از اشخاص در بافت محلی و بومی آنهاست، تکنیک هایی در این رابطه موجود هستند که من اغلب تلاش می کنم تا آنها را به کار بگیرم (از همه این تکنیک ها در یک عکس استفاده نمی کنم چرا که برخی از این تکنیک ها شرایط خاصی را می طلبند). قاعده برخورد محترمانه با افراد را نیز از یاد نبرید:

انتخاب پس زمینه

سعی کنید عکس هایتان بافتاری باشند، در همین راستا بهترین گزینه و راه کار برای ایجاد بافت و بافتارسازی عکس این است که در مورد آنچه که به عنوان پس زمینه پشت فرد مورد نظر در عکس موجود است دقت کرده و به آن فکر کنید.

در بهترین حالت، یک پس زمینه خوب، تصویری است که چندان نظر را به خود جلب نکرده و در عین حال به محلی که فرد در آن قرار گرفته و می خواهید از آن عکس بگیرید شخصیت می دهد.

تکنیک دیگری که در مورد قانون بافتارسازی عکس می توانید به کار بگیرید، انتخاب یک موقعیت درخشان و پر نور در جلوی یک پس زمینه تاریک و تیره است. در واقع این کار به وضوح بیشتر چهره فرد و جلب نظر بینندگان کمک بسزایی می کند.

انتخاب پس زمینه در عکاسی از افراد

پر کردن کادر عکس

از بهترین عکس هایی که در حین سفر از مردم گرفتم، آن دسته از عکس هایی بودند که چهره فرد مورد نظر کاملا کادر عکس را در بر می گرفت. به این شکل که یا با زاویه و فاصله ایده آل به صورت فرد نزدیک شده و یا از قابلیت زوم یک لنز خوب بهره مند می شدم.

پر کردن کادر عکس در عکاسی از افراد

عکس های واقعی (بدون ژست مشخص)

وقتی از اشخاص با ژست های مشخص عکس می گیرید، شکی نیست که در نهایت یک عکس عالی خواهید داشت، با این وجود کمبود اصالت و صداقت در این عکس ها به وضوح حس می شود.

از سوژه خود در حالی که کارهای روزانه اش را انجام می دهد عکس بگیرید (به بیانی خودمانی تر می شود گفت عکس های یک هویی بگیرید). برای مثال وقتی که فرد مشغول کار خود، خرید از سوپر مارکت، در حال استراحت در خانه، غذا دادن به فرزندان، در حال عبور از خیابان و … است عکس بگیرید.

عکس های بدون ژست

افزودن یک سوژه دیگر در کنار سوژه اصلی

اکثر عکس هایی که من در طی سفر هایم گرفتم اغلب یک سوژه داشتند. این فقط سبک کاری و سلیقه من است (و به نوبه خود یک تکنیک خوب نیز به شمار می رود)، اما مساله ای هست که من طی ماه های گذشته به آن پی برده ام. با داشتن یک فرد دیگر در کادر عکس خود می توانید عکس جدید و فضای تازه ای خلق کنید. این هیچ ارتباطی به فرد و محیط عکس ندارد بلکه به ارتباط و نحوه چگونگی ایجاد آن مربوط می شود.

بیننده عکس، بی شک با دیدن این عکس به رابطه موجود میان افراد داخل عکس فکر کرده و این یک لایه جدید به عکس شما اضافه می کند.

افزودن یک سوژه دیگر در کنار سوژه اصلی در عکاسی از افراد در سفر

عکس برداری از افراد مختلف

اغلب افرادی که ملبس به لباس های سنتی هستند نظر عکاسان را به خود جلب می کنند. با وجود اینکه این قبیل عکس ها می توانند بسیار خیره کننده باشند، معمولا بیانگر یک فرهنگ خاص نیز هستند.

تقریبا همیشه افراد این لباس ها را برای نمایش ها و یا جذب توریست به تن می کنند در حالی که ساکنین آن منطقه ظاهری کاملا متفاوت دارند. سعی کنید در عکستان از افراد مختلف با ظاهر، سن و جنس متفاوت در کنار هم عکس بگیرید و مطمئن باشید در این حالت و در نهایت یک کولاژ زیبا و تاثیر گذار از چهره ساکنین یک ناحیه خواهید داشت.

عکس برداری از افراد مختلف با لباس های محلی

گرفتن عکس های دسته جمعی

این نوع عکس برداری معمولا در تقابل با ماهیت بیشتر عکس های سفری است که معمولا سریع و آنی گرفته می شود- اما یک یا شاید دو بار برایم پیش آمد که با اشخاصی برای مدت طولانی همنشین شده و از آنها عکس های دسته جمعی گرفتم. این حالت شما را قادر می سازد تا عکس هایی داشته باشید که در پس آن داستان هایی نهفته باشد و با استفاده از تکنیک های عکاسی، لنز ها و موقعیت های متفاوت، سلسله ای از عکس های شگفت انگیز داشته باشید.

گرفتن عکس های دسته جمعی با افراد محلی در سفر

سوژه یابی

با دقت زیاد از لنز دوربینتان به اطراف بنگرید تا خوش ژست ترین سوژه را بیابید. شاید باعث شگفتی شما شود که بدانید چه عکس هایی می توانید از افرادی که آماده عکس نیستند بگیرید (و یا کمی پس از اینکه عکس گرفتید). این عکس ها معمولا نشان دهنده تعاملات میان افراد و همچنین احساسات واقعی آنهاست.

من معمولا دوربین خود را روی حالت عکس برداری متوالی قرار داده ام که سریعا از یک کادر عکس می گیرد و غالبا عکس های بی نظیری از این کار بدست می آورم.

سوژه یابی در عکاسی از افراد

انتخاب لنز

من به شدت معتقد بر این باور هستم که در واقع با هر لنزی می شود عکس های فوق العاده ای داشت به این شرط که روی قابلیت ها و نقاط قوت آن لنز تمرکز کرده و مطابق با آن کار کنید. همانطور که پیش از این نیز خاطر نشان کرده ام، با استفاده از برخی لنز ها بیشتر میتوان عکس های پرتره خوب گرفت.

طبق یافته ها و تجربه های من، فاصله عدسی بین 50 میلی متر و 135 میلی متر یک دامنه مناسب برای عکس برداری است. با کار کردن با لنز هایی با زاویه دید بیشتر نیز می توان عکس های خیلی خوبی داشت اما اغلب وقتی با این لنز ها کار می کنید در نهایت متوجه می شوید که گاهی تصویر سوژه مورد نظرتان کمی مخدوش می شود (گاهی این مساله خیلی بارز است).

انتخاب لنز هایی با فاصله کانونی بیشتر تنها زمانی کاربردی است که تمایل دارید سوژه تان را کمی به دوربین نزدیک تر کنید.

نوشته: دارن رووس

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید