• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 02

ایجاد بافت های استخوانی مصنوعی

استخوان ارگانی سفت و محکم در بدن است که عملکردهای مختلفی دارد. خوبی استخوان های انسان به این است که وقتی می شکنند می توانند خود را ترمیم کنند ولی برخی از اوقات، شکستگی به نحوی است که امکان خود ترمیمی وجود ندارد.

استخوان مصنوعی

پیوند استخوان یکی از راه حل های ترجیحی است. اما این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد. استخوان های آسیب دیده را می توان با استفاده از سایر بخش های بدن، عضوهای پیوندی از افراد دیگر و یا بسیاری از سرامیک ها و آلیاژهای فلزی جایگزین کرد.

استخوان های مصنوعی در مواردی که استخوان کافی برای پیوند وجود نداشته باشد و یا در مواردی که پیوند استخوان ناموفق بوده و باعث عفونت شده باشد مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات زیادی در مورد استخوانهای مصنوعی انجام گرفته است.

پروفسور Paul Ducheyne و استاد یار ارتوپدی پروفسور Johnathan Garino، سال های اخیر را به رشد بافت استخوانی بر روی ماده ای سرامیکی صرف کردند. برخلاف سایر سرامیک ها، این سرامیک ها به طور شیمیایی واکنش پذیر و فعال اند. به این معنی که مولکول ها به هنگام فرو رفتن در محلول می توانند به سطح شیشه ای چسبیده و رها شوند. برای ایجاد بافت های استخوانی مصنوعی، این دانشمندان مولکول ماده ای به نام فیبرو مکتین (fibromectin) را در سطح شیشه ای کشت کردند.

فیبرو مکتین یک مولکول مهم در ایجاد استئو بلاست است که بافت های استخوانی را تولید می کند. فیبرو مکتین بستر شیشه ای را به یک هسته ای برای رشد بافت های استخوانی تبدیل می کند. سلول های مغز استخوانی که از حیوانات استخراج شده بود از طریق پیوند فیبرو مکتین به سطح شیشه ای بستر متصل گردید. سپس این سلول ها شروع به تکثیر خود کرده و بافت استخوانی ایجاد شد. به وسیله ی این سرامیک های فعال، ایجاد بافت های استخوانی به سرعت انجام گردید. از سرامیک ها امروزه برای ترمیم بافت های استخوانی انسان ها استفاده می شود.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید