• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 07 / 18

جاذبه های گردشگری آمستردام هلند

آمستردام، پایتخت پادشاهی هلند، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اروپا قلمداد می شود.

آمستردام از نظر جمعیت، بزرگترین شهر کشور هلند می باشد. این شهر در استان هلند شمالی در غرب هلند واقع شده است.

این شهر با وجود دانشگاه‌ها، آکادمی‌ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین چیزی بالغ بر  ۴۰ موزه، تئاترهای متعدد و مراکز تفریحی، مرکز پیشتاز فرهنگی هلند محسوب می‌شود.

به علاوه این شهر به خاطر خانه‌های تاریخی‌اش که به صورت بخش‌های متحدالمرکزی به صورت بادبزن طراحی شده‌اند نیز شهرت دارد. این خانه ها روی توده های گلی حاصل از لایه فوقانی پوسته سخت زمین و در عمق 18 متری از سطح زمین بنا شده اند. گفته می شود که قدمت 6750 بنا از این ساختمان ها به قرون هجدهم و شانزدهم باز می گردد و این خانه ها مساحتی در حدود 8 کیلومتر از مساحت شهر آمستردام را به خود اختصاص داده اند. این خانه ها توسط 160 کانال از هم جدا شده و یا به خانه های قایقی متصل شده اند. پل های خوش منظر بسیاری نیز تمام 90 جزیره شهر را به هم پیوند داده، و 8 تا از آنها، در واقع پل های چوبی معلق قدیمی هستند که نام یکی از معروف ترین آنها ماخره بروخ است که همواره مورد توجه عکاسان نیز قرار دارد.

موزه ملی ریجکس

موزه ریجکس یکی از محبوب ترین جاذبه های آمستردام و قطعا مهمترین گنجینه هنری این شهر محسوب می شود. این موزه در سال 1809 برای نگهداری مجموعه بزرگ و نادر آثار هنری و عتیقه هلند ساخته شد.  مجموعه تحسین برانگیز این موزه شامل 7 میلیون اثر هنری می شود که در میان آنها چیزی بالغ بر 5000 نقاشی مهم وجود دارد که در میان 250 اتاق این ساختمان وسیع پراکنده شده اند.

در کنار این نقاشی‌ها، این موزه به کتابخانه ارزشمند خود با بیش از ۳۵۰۰۰ کتاب، نسخه خطی و نمایش‌هایی از توسعه هنر و فرهنگ در هلند نیز می‌بالد.

از دیگر ویژگی های مهم این موزه می توان به مجموعه آثار دستی قدیمی و مجسمه های مربوط به قرون وسطی و البته آثار هنری مدرن آن اشاره کرد. همچنین در این موزه تور های راهنما به زبان انگلیسی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. توصیه می کنیم برای داشتن تجربه ای خاص و منحصر به فرد حتما کشتی تفریحی موجود در کانال نزدیک این موزه را امتحان کرده و به وسیله آن در قسمت های مختلف این موزه بگردید.

موزه ملی ریجکس از جاذبه های گردشگری آمستردام

خانه موزه رامبراند

رامبراند به همراه همسرش ساسکیا شادترین سال های عمر و زندگی خود (و البته موفق ترین روز ها و دوران خود را) را در خانه ای واقع در خیابان جودنبری سپری کردند. این خانه امروزه تبدیل به خانه موزه رامبراند شده است. در همین خانه و در همین محله یهودی بود که رامبراند برای موضوعات مذهبی خود مدل های بسیاری پیدا کرد و نقاشی‌های بسیاری از مناظر اطراف کانال‌های گرداگرد این ناحیه کشید. رامبراند حدود 20 سال در این خانه زندگی کرد. چیدمان این خانه به سبک قرن هفدهم میلادی  بوده و با اشیای شخصی و چاپ فلزی بسیاری تزیین شده است. در این موزه نیز راهنماهایی به زبان انگلیسی برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

به فاصله دو دقیقه پیاده‌روی از این خانه، کلیسای جنوبی قرار دارد که سه تن از فرزندان هنرمند و یکی از شاگردان رامبراند در آن دفن شده‌اند. این کلیسا که در سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۱ ساخته شد، اولین کلیسای پروتستان ساخته شده در آمستردام بعد از جنبش اصلاحات بود که توسط معماری به نام هندریک کیسر طراحی شده، وی در همین کلیسا دفن شده است. یکی دیگر از بناهای مرتبط با رامبراند، میدان رامبراند است که محل تعداد زیادی کافه و رستوران بوده و مجسمه‌ای از این نقاش شهیر در آن به چشم می‌خورد.

خانه موزه رامبراند از جاذبه های گردشگری آمستردام

کاخ سلطنتی

این بنا که سابقا سالن شهرداری بود، در حال حاضر به‌عنوان مقر شاه در زمان حضورش در شهر استفاده می‌شود. این ساختمان که در سال 1648 فرایند احداث و بنای آن شروع شد در واقع پروژه ای با عظمت و به یاد ماندنی بود و برای ساخت آن نیاز به 13659 ستون بود تا به واسطه آنها این بنای با عظمت پابرجا نگاه داشته شود.

نمای خارجی این بنا که به سبک معماری رومی ساخته شده است کاملا کلاسیک است، در حالی که فضای داخلی آن به طرز باشکوه و مجللی چیدمان شده است. آپارتمان‌های آن با نقش‌ برجسته‌های شاخص و غنی، مجسمه‌های مرمرین، کتیبه‌های تزئینی و نقاشی‌های سقفی توسط «فردیناند بول» و «خوفِرت فلینْک»، شاگردان رامبراند تزئین شده‌اند.

از دیگر ویژگی های برجسته این بنا می توان به فاخرترین مجموعه مبلمان آن در سرتاسر جهان اشاره کرد. همچنین گنجینه ارزشمند شهر که در اتاق های این بنا گنجانده شده اند، شامل اجاق مرمرین و همچنین نقاشی های سقفی آن است که توسط کورنلیوس هولستین کشیده شده اند و همچنین سالن آلدرمن که در آن نیز نقاشی هایی از دو هنرمند فلینک و بول به چشم می خورد.

بزرگ ترین و البته مهمترین اتاق این کاخ، تالار شورا است، که به شکل مجلل و پر زرق و برقی تزیین شده و یکی از زیباترین اتاق های ویژه اروپا به شمار می رود. در این کاخ تور راهنما به زبان انگلیسی در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

کاخ سلطنتی از جاذبه های گردشگری آمستردام

کلیسای قدیمی

کلیسای قدیمی که در سال 1306 احداث شده در واقع اولین کلیسای سالنی در شمال هلند است که بعدا تبدیل به الگویی برای بسیاری از کلیسا های منطقه شد. طی سال های متمادی به این کلیسا بخش های بیشتری افزوده شد درست مثل نمازخانه های بزرگی  که در اوایل دهه 1500به اطراف این کلیسا اضافه شد. همچنین از همین ایام بود که یک دروازه برای ورود به نماز خانه آهنین احداث شد که شما می توانید روی آن مستنداتی از ویژگی های ممتاز و برجسته این شهر را که شامل معافیت از پرداخت خراج های سنگین در سال  1275  می شود را خواهید دید که در پشت همین در آهنین آنها را نگاه می داشتند.

همچنین در قرن شانزدهم نیز برجی به آن افزوده شد که از سال 1658 در آن یک ناقوس زنگی قرار داده اند. این ناقوس یکی از بهترین و زیباترین ناقوس های هلند به شمار می رود (از بالای این برج، منظره بی نظیری از شهر را خواهید دید). فضای داخلی این کلیسا دارای ویژگی ها و مشخصه هایی مربوط به دوران قبل از بازسازی آن است، که شامل سه پنجره فوق العاده زیبا متعلق به سال 1555 که در واقع مربوط به دوران رنسانس هلندی، و همین طور کرسی های گروه کر از جنس چوب که حکاکی های زیبایی روی آنها نقش بسته، می شود.

پس از اینکه تمام این بنای تاریخی و زیبا را گشتید، توصیه می کنیم گرداگرد پل این بنا نیز گشتی زده و به سمت زیدیک بروید، زیدیک از جمله قدیمی ترین خیابان های آمستردام است. بیشتر خانه های این منطقه در ضلع عمودی این خیابان قرار گرفته و همچنین خانه شماره 1 که متعلق به قرن پانزدهم است در واقع قدیمی ترین خانه شهر محسوب می شود.

کلیسای قدیمی از جاذبه های گردشگری آمستردام

بندر آمستردام

بندر آمستردام که در فاصله 19 کیلومتری از دریای آزاد و در کنار خلیج قدیمی آمستردام به نام 1 جی واقع شده است، به دور از تمام جزر و مد ها همچنان بندری شلوغ و پر رفت آمد است. به وسیله همین بندر است که مسافران از بندر آمستردام به سمت شهرهای راین مانند دوسلدورف، کوبلِنز و بازل می‌روند.

تاسیسات این بندر در سال 1872 در ارتباط با ساخت کانال دریای شمال و با هدف بازیابی اهمیت سابق پایتخت، احداث شدند که پیش از این توسط حزب روتردام کم اهمیت و نادیده گرفته شده بود. گذراندن اوقاتی خوش در این بندر و یا گشت زنی هایی توسط کشتی های تفریحی موجود در این بندر و کانال های اطراف، خالی از لطف نخواهد بود، به ویژه عصر هنگام و زمانی که خانه ها و پل ها نورانی و درخشان هستند.

حتما سری هم به موزه ملی دریانوردی واقع در ساحل استرداک که پیش از این وابسته به نیروی دریایی بود، بزنید. در این موزه شما مجموعه ای منحصر به فرد از انواع مدل های کشتی، کره ها ، تجهیزات دریانوردی و نقشه ها را خواهید دید. دیگر جاذبه ای که در نزدیکی این بندر وجود دارد، موزه ای درجه یک علمی است که معماری متفاوت و زیبایی آن درست شبیه به تنه یک کشتی بزرگ است. برای بازگشت از مسیر 1جی به سمت شمال آمستردام به وسیله اتومبیل، شما می توانید از طریق تونل 1جی به سمت مرکز شهر بروید.

بندر آمستردام از جاذبه های گردشگری آمستردام

خیابان کالفر وبازار ارزان قیمت: هر چقدر می خواهید خرید کنید

در هر سفری بی شک احتیاج به خرید جود دارد. مناطق بسیاری برای خرید در آمستردام وجود دارند، چه برای کالاهای لوکس و گران‌قیمت، چه صنایع دستی بومی و یا سوغاتی.

یکی از شلوغ‌ترین و معروف‌ترین این مناطق خیابان کالفر با بوتیک‌ها، گالری‌ها، عطر فروشی‌ها، کافه و رستوران‌های فراوان است. هر چند ازدحام جمعیت به ویژه در روز های شنبه‌ ممکن است کمی رعب‌انگیز شود اما تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

برای داشتن تجربه ای کامل تر و البته متفاوت از خرید خود، بهتر است سری به بازار ارزان قیمت معروف آمستردام بزنید. این بازار از سال 1886 دایر است. در این بازار شما شاهد میز های خرید بزرگی خواهید بود که روی آنها انواع اجناس نو و استوک اعم از کالاهای مختلف، اجناس آنتیک، اغذیه و البسه را خواهید یافت.

همچنین شما می توانید در بازار گل های آمستردام هم تجربه ای بی نظیر از یک خرید خوب داشته باشید. در این بازار شما انواع گل ها و از هر نوعی را پیدا می کنید. به علاوه یکی از بهترین خیابان های آمستردام بی شک مانتپلین است. این میدان در قرن پانزدهم محل فروش گوسفندان بوده است. بالاتر از این میدان برج مانت دیده می شود. این برج متعلق به سال های 1672 و در واقع زمانی است که فرانسه اوترکت را اشغال کرده بود و آمستردام اصلی ترین جایگاه ضرابخانه هلند بود.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید