• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 15

طرز تهیه سس گوجه فرنگي یا کچاپ

سس کچاپ چاشنی است از پوره یا رب گوجه فرنگی تهیه می شود. سس گوجه فرنگی را می توانید با پیتزا، کتلت، کوکو، همبرگر، سیب زمینی، ماکارانی و بسیاری از غذاهای دیگر میل کنید. از آن جایی که بسیاری افراد خصوصا کودکان عاشق این سس هستند، آن را در منزل تهیه کنید تا از مضرات مواد نگهدارنده سس های بازاری در امان بمانید.

گوجه فرنگی پخته

تهیه سس کچاپ بسیار ساده، با مواد در دسترس و سریع آماده می شود بنابراین چه بهتر که هر موقع آن را نیاز داشتید، در چند دقیقه آن را آماده کنید تا تازه مصرف شود در غیر این صورت می توانید در یخچال سه روز تا یک ماه نگهداری کنید.

مقدار سسی که در این دستور بیان شده کمتر از نصف فنجان می باشد بنابراین در صورتی که نیاز به سس بیشتری داشتید می توانید میزان مواد را بسته به نیاز خود دو تا چند برابر کنید.

مواد لازم برای تهیه سس کچاپ یا گوجه فرنگی:
  • رب گوجه فرنگي یک قاشق غذاخوري
  • روغن مايع نصف  قاشق چايخوري
  • شكر یک قاشق غذاخوري
  • نمك یک چهارم قاشق چايخوري
  • سركه دو قاشق غذاخوري
  • آبليمو یک و نیم قاشق غذاخوري
  • فلفل به میزان لازم
طرز تهيه:

رب گوجه فرنگی و روغن را با یکدیگر مخلوط كنید و روي حرارت بگذارید تا به جوش آید.

سس گوجه فرنگی باید مدام هم زده شود و اگر از هم زدن غفلت کنید ممکن است ته بگیرد. چند دقیقه روی حرارت هم بزنید تا غلیظ شود سپس شکر، نمک، فلفل، آبلیمو و سرکه را اضافه کنید.

پس از چند لحظه که هم زدید و مواد با یکدیگر مخلوط و یکدست شد آن را مزه کنید اگر میزان نمک و فلفل آن کم بود طبق ذائقه خود اضافه کنید، اگر سس سفت شده بود کمی سرکه اضافه کنید و اگر خیلی شل بود باید مدت بیشتری روی حرارت هم بزنید تا غلیظ شود.

دستورهای دیگری از سس کچاپ وجود دارند که در آنها سیر و پیاز نیز دیده می شود. در این موارد باید ابتدا پیاز را به قطعات خیلی کوچکی ریز یا رنده کنید و تفت دهید در ادامه سیر را رنده کرده و تفت دهید. سپس مواد بالا را به آن اضافه کنید و مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. اگر دوست دارید سس شما همانند سس های بازاری یکدست و روان باشد باید آن را از صافی عبور دهید.

برای نگهداری سس کچاپ آن را در شیشه بریزید درب آن را محکم کنید و در این صورت بسته به غلظت سس شما، از سه روز تا یک ماه هم می توانید در یخچال نگهداری کنید.

همان طور که ملاحظه کردید سس گوجه فرنگی یا کچاپ در مدت کوتاهی آماده شد، ذائقه کودکان و اعضای خانواده خود را به این سس عادت دهید تا کمتر از سس های بازاری با مواد نگهداره مضر استفاده کنند.

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



  1. عالی بود

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید