• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 06

نکاتی شگفت انگیز در مورد ناف

در مقاله قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان ” شخصیت شناسی بر اساس شکل ناف افراد” مطالبی را خواندید ولی در این مقاله در مورد شکل گیری ناف و حقایق و نکاتی در این باره توضیح داده می شود.

حتما همه شما به علت برجستگی و یا فرورفتگی ناف خود فکر کرده اید؟ ناف قسمتی از اندام و بدن شماست که در هنگام تولد توسط ماما بریده و گره زده شده است. ناف در واقع بخشی از بدن است که ما همه چیز را در مورد آن به طور کامل نمی دانیم.

ناف برآمده

ناف بقایای نقطه اتصال ما به مادرمان در دوران جنینی است. ناف در دوران جنینی به شکل طنابی است که تمام مواد مغذی و اکسیژن لازم برای جنین را تامین می کند. هنگام تولد، پزشک ماما چند سانتی متر از این بند را نگاه داشته و ما بقی آن را بریده و گره می زند. سپس بدن سوراخی که بند ناف به آن متصل است را بسته و پس از گذشت یک هفته بند ناف گره خورده خشک شده و می افتد. در نهایت آن چه باقی می ماند فرورفتگی مسدود شده و یا همان ناف است.

اندازه و شکل ناف کاملا بستگی به روشی دارد که پس از افتادن آن برای بهبودی جایش به کار می رود.  اگر ناف شما برجسته و بیرون زده است، به احتمال زیاد علت آن این است که در طول دوره بهبودی، ناف دچار عفونت شده است. با این وجود 90درصد افراد نافی فرورفته دارند.

ناف رو به پایین

در ادامه نکاتی عجیب و شگفت انگیز در مورد ناف را مشاهده خواهید کرد:
  1. ناف جایگاه باکتری ها

بر اساس یک مقاله علمی و تحقیقاتی شگفت انگیز با عنوان “پروژه گوناگونی ناف” ناف منبع متنوع و فوق العاد عجیبی از باکتری هاست. این کشف جالب در سال 2011 و در دانشگاه ایالت کالیفرنیای شمالی به دست آمد. در این دانشگاه تیمی متشکل از محققینی جوان، ایده کشف میکروبیوم های موجود در ناف را مطرح نمودند. آن ها می خواستند دریابند که آیا کلونی باکتری های موجود در ناف با سایر باکتری های موجود در بخش های دیگر بدن متفاوت هستند؟

آن ها با استفاده از آزمایش توالی یابی RNA (یک تکنیک ابتکاری است که مطالعات ترانسکریپتوم را بر اساس تکنولوژی های نسل جدید توالی یابی انجام می دهد و بر بسیاری از مشکلات ریز ارایه غلبه می کند ) روی 60 داوطلب، 2368 گونه باکتری متفاوت کشف کردند. برای درک بهتر این مساله می توان گفت که این مقدار گونه باکتری در واقع به اندازه نیمی از گونه های پرندگان و حشرات موجود در شمال آمریکا می باشد.

با این وجود تنها 8 گونه از این باکتری ها در 45 درصد افراد مشترک بوده و بقیه انواع باکتری هایی کاملا متفاوت و منحصر به فرد بودند. برای مثال، حتی یک باکتری هم پیدا نشد که در ناف همه این 60 نفر مشترک باشد و 2188 مورد از آن ها تنها در 10درصد نمونه های آزمایشی مشترک بود.

یکی از محققین این مقاله عنوان کرد: از همه جالب تر این بود که یکی از داوطلبین که مدعی بود چندین سال است استحمام نکرده، در کنار تمام باکتری های موجود در نافش، آرکی باکتری (آرکیا و یا باکتری های باستانی) – نوعی باکتری که به طور وسیعی در محیط پیدا می شود و پیش از این مورد هیچ گزارشی مبنی بر وجود آن در بدن و روی پوست انسان مطرح نشده بود- نیز وجود داشت .

  1. ارتباط ناف با کبد و مثانه

شاید برای بسیاری سوال این باشد که پشت ناف چه چیزی قرار دارد؟ شاید فکر می کنید هیچ چیز پشت ناف وجود ندارد. اما این طور نیست. همان طور که ناف در واقع بقایا و نشانه ارتباط با مادر است، در پشت آن و داخل بدن نیز چنین ارتباطی وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که هدف بند ناف، اساسا به گردش در آوردن مواد غذایی، اکسیژن و خون میان مادر و جنین در حال رشد است. برای تحقق یافتن این فرایند، بند ناف در بردارنده دو رگ حیاطی است: رگی که خون را به جنین می رساند، و رگ دیگری که دی اکسیدکربن مازاد را از بدن جنین خارج و به بدن مادر تزریق می کند.

در بدن جنین در حال رشد، این رگ ها به سیستم گردش خون ، کبد و مثانه متصل هستند.  وقتی نوزاد به دنیا می آید، و برای اولین بار ریه هایش از هوا پر شده و بند نافش بریده می شود، بخش های داخلی رگ ها و شریان های بند ناف، از داخل نیز خشک و سفت شده و تبدیل به نوعی رباط می شوند. این رباط ها تا آخر عمر داخل شکم باقی مانده و ارتباط خود را با ناف حفظ می کنند.

یکی از این رباط ها دقیقا به وسط کبد متصل شده است. رباط دیگری نیز مستقیما به سمت مثانه کشیده شده و گفته می شود قسمتی از آن هنوز به عنوان بخشی از سیستم گردش خون در نزدیکی مثانه فعال است. در برخی کودکان شریان هایی که در این قسمت وجود دارند، به طور کامل بسته نشده و ادرار از نافشان چکه می کند. این وضعیت با یک عمل جراحی ساده کاملا بر طرف می شود.

  1. ناف های مو دار و پرز های رباینده

کرک های داخل ناف همانند جرم گوش و جرم لای انگشتان پا، از مرموزترین مشکلات مربوط به بدن انسان است. در سال 2002 یک دانشمند استرالیایی به نام دکتر کارل تصمیم گرفت تا مشخص کند که ریشه اصلی موها و کرک های داخل ناف چیست و چرا داخل ناف برخی افراد کرک رشد می کند.

دکتر کارل برای دست یابی به نتیجه دست به دامن نظر سنجی و تحقیق آنلاین شد. او در این نظر سنجی سوالاتی در مورد کرک داشتن و یا نداشتن ناف، رنگ کرک ها، و همچنین جزئیاتی مربوط به کیفیت پوست و بدن داوطلبین مطرح کرده بود. دکتر کارل توانست از میان 4799 پاسخ عرضه شده به این نظر سنجی،  به نتایجی دست یابد. وی دریافت که تقریبا مردان مسن سنگین وزن که روی سطح شکمشان مو رشد کرده، بیش از سایرین در ناف خود کرک دارند.

موی موجود روی سطح شکم الیاف لباس را به سمت خود کشیده و حرکات و اصطکاک لباس روی موها و پوست شکم موجب می شود که این الیاف داخل سیاه چالی به نام ناف هدایت شوند. از  داوطلبین خواسته شد موهای اطراف نافشان را بتراشند، و این خود منجر به کاهش 40 درصدی کرک های داخل ناف آن ها شد.

  1. برخی افراد ناف ندارند

همه پستانداران (وابسته به جفت) ناف دارند. این پستانداران شامل گربه ها، سگ ها و انواع ماهی خاویار می شوند. اما ما ناف را در همه حیوانات مشاهده نمی کنیم. هم چنین باید اضافه کنیم که همه انسان ها نیز ناف ندارند.

کارولینا کورکوا، سوپر مدل اهل چکسلواکی هم یکی از افرادی است که ناف ندارد. شما هیچ گاه در هیچ عکسی این مورد را مشاهده نخواهید کرد چرا که طراحان مجلات با استفاده از فتوشاپ این مورد را در بدن او برطرف می کنند از این رو هیچ کس متوجه تفاوت او با سایرین نمی شود. اما تصاویری که از او حین کت واک گرفته شده تنها نشان دهنده فرورفتگی اندکی در ناحیه ناف او هستند.

هیچ کس بدون بند ناف به دنیا نمی آید، پس همه باید ناف داشته باشند. مگه نه؟ در واقع برخی نوزادان با مشکلاتی مثل فتق شکم و یا مشکلات جدی تری مثل گاستروشیزیس (مشکلی که در آن روده نوزاد از نقطه ضعیفی در دیواره شکمی خارج می شود) به دنیا می آیند. این مشکلات به راحتی توسط عمل های جراحی بر طرف می شوند، اما جای زخم آن ها دیگر شباهت چندانی به ناف نخواهد داشت.

در برخی جراحی های شکمی نیز ممکن است بافت اطراف ناف حذف شده و ناف از بین برود. برخی تصمیم می گیرند با استفاده از جراحی های زیبایی این قسمت از بدنشان را به حالت سابق در آروند اما برخی هم این اتفاق را فرصتی می دانند تا مشکل پرز داخل نافشان برای همیشه از بین برود.

  1. ناف بهترین یاور جراحی ها

اگر چشم انسان، پنجره روح آدمی باشد، پس می توان ادعا کرد که ناف پنجره بخش های داخلی شکم به ویژه کیسه صفراست. به طوری که امروزه بسیاری از جراحان از این نقطه برای انجام جراحی های داخل شکمی بدون کوچک ترین عارضه ای استفاده می کنند. عمل لاپراسکوپی یکی از این جراحی ها است که در آن با ایجاد برشی در ناف، لاپراسکوپ- ابزاری تلسکوپ مانند، که در انتهای آن نوری قرار گرفته که با استفاده از آن پزشک بدون نیاز به باز کردن بخش بزرگی از شکم می تواند ببیند داخل شکم چه می گذرد- را از این قسمت وارد شکم کرده و در نهایت عمل مورد نظر را انجام می دهند.

اما امروزه عمل “لاپراسکوپی تک پورتی” محبوب ترین نوع عمل است. در این روش لاپراسکوپ و ابزار های انعطاف پذیر مخصوص جراحی، هر دو باهم از یک نقطه که همان ناف است وارد بدن می شوند. جراحی از طریق ناف باعث می شود جای زخم مشهود نبوده و مدت زمان لازم برای بهبودی نیز به حداقل رسیده و خطر ابتلا به عفونت ها کاهش یابد.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید