• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 04 / 30

10 راه کار خلاقانه برای عکس های پرتره با زیر پا گذاشتن اصول عکاسی

راز عکس های پرتره شما که هر کسی با دیدن آن ها انگشت به دهان می ماند چیست؟

موضوع این مقاله ترفند های مورد نیاز برای گرفتن عکس های پرتره زیبایی است که ترفند های به کار رفته در آن کمی از چهار چوب اصول عکاسی خارج است. حتما شما هم می دانید که گرفتن عکس هایی اصولی که در آن تمام اصول و تکنیک لازم رعایت شده، خوب است. اما امروزه شاهد آن هستیم که در دنیای اینترنت بیشتر عکس های پرتره جذاب همان هایی هستند که در آن ها هیچ اصل و قاعده ای رعایت نشده است.

در ادامه من راه کار هایی را به شما معرفی می کنم که در عین حال که قوانین عکاسی را کاملا رعایت نکرده، اما نتایج فوق العاده ای دارند. در این روش ها ما قوانین را به نحوی زیر پا گذاشته و یا آن ها را دور می زنیم و گاهی راه کار هایی را خود به صورت خلاقانه به کار می بریم. در ادامه من ده راه کار خلاقانه را معرفی می کنم .

12 10راه کار خلاقانه برای عکس های پرتره

1. تغییر زاویه دید و پرسپکتیو

معمولا برای گرفتن عکس پرتره، عکاسان دوربین را روبرو و هم سطح سوژه نگاه می دارند. با وجود این که با این کار عموما عکس های خوبی خواهیم داشت، اما به شما توصیه می کنم زاویه دوربین را نسبت به سوژه تغییر داده تا در نهایت به عکس پرتره خود حالتی فوق العاده بدهید.

با رفتن روی یک صندلی از زاویه بالا از سوژه مورد نظر عکس بگیرید، و یا تا حد ممکن فاصله دوربین با زمین را کم کرده و سپس از سوژه عکس بگیرید. شما برای این کار می توانید از هر زاویه ای که فکر می کنید باعث خلق عکس های جذابی می شود، عکس بگیرید.

تغییر زاویه دید و پرسپکتیو برای عکسهای پرتره

2. بازی با تماس چشمی

شاید برایتان دانستن این مساله که میزان فاصله میان چشم های سوژه مورد نظر تا چه حد می تواند روی عکس تاثیر گذار باشد موضوعی جالب باشد. در بیشتر عکس های پرتره سوژه معمولا به پایین لنز دوربین نگاه می کند که این باعث می شود عکس مورد نظر دارای حالتی باشد که گویی رابطه ای میان چشم و نگاه او با چشمان و نگاه بیننده عکس دارد. اما شما می توانید در این زمینه گزینه های زیر را نیز امتحان کنید:

2.1 نگاه نکردن به دوربین:

در این حالت از سوژه بخواهید تمرکز خود را معطوف به تماشای چیزی خارج از کادر دوربین کند. این ترفند به چهره سوژه شما سادگی و معصومیت می بخشد  و هم چنین باعث می شود از نظر مخاطب و بیننده عکس تصویری فریبنده و چشم گیر داشته باشد چرا که در این حالت ذهن بیننده درگیر این می شود که سوژه به چه چیزی نگاه دوخته است.

هم چنین اگر نگاه سوژه در بردارنده نوعی احساس از قبیل شگفتی و یا شادی باشد، این حس در مخاطب بیشتر نیز می شود. فقط دقت کنید که وقتی می خواهید عکس پرتره ای داشته باشید که در آن سوژه به چیزی بیرون از کادر عکس نگاه می کند، ممکن است گاهی حواس بیننده پرت شده و از مفهوم و زیبایی عکس غافل شود.

بازی با تماس چشمی برای عکسهای پرتره

2.2 تماشای شیی داخل کادر عکس:

هم چنین شما می توانید از سوژه بخواهید به شیی داخل کادر عکس نگاه کند. برای مثال اگر سوژه مورد نظر شما کودک است، از او بخواهید به عنوان مثال به یک توپ نگاه کرده یا از مادری بخواهید که به فرزندش نگاه کند، هم چنین از مردان می توانید بخواهید به ظرف غذای جلویشان چشم بدوزند و….. زمانی که شما از این ترفند استفاده می کنید، باعث می شوید علاوه بر سوژه اصلی، سوژه دیگری را نیز بولد کرده که بیننده پس از تصویر سوژه حواسش معطوف آن شی شود. و در نهایت رابطه بین سوژه و شی را مشاهده خواهد کرد. این ترفند به عکس شما مفهوم بخشیده و آن را داستان وار در چشم بیننده نمایش می دهد.

نگاه نکردن به دوربین برای عکسهای پرتره

3. زیر پا گذاشتین قوانین کامپوزیشن (قانون ترکیب بندی در هنر)

هرگاه پای کامپوزیشن در هنر به میان می آید، قوانین بسیاری قد علم کرده و خود نمایی می کنند و من همیشه نسبت به این قوانین یک احساس عشق و تنفر خاصی دارم. من معتقد هستم که در عین حال که دانستن و به کار بردن این قوانین کاربردی و مفید هستند، می توانید با علم بر وجود آن ها، تعمدا آن ها را زیر پا بگذارید- چرا که خود این قانون شکنی ها باعث جلب توجه بسیاری می شود.

قانون یک سوم از جمله قوانینی است که به راحتی با نادیده گرفتن آن می توانید عکس های جذابی خلق کنید. در این رابطه شما می توانید سوژه خود را درست در مرکز کادر عکس قرار دهید تا در نهایت عکس پرقدرتی داشته باشید، هم چنین با قرار دادن سوژه در حاشیه سمت راست عکس به آن، حالتی جذاب و دوست داشتنی خواهید داد.

یکی دیگر از اصول عکاسی که اغلب روی آن تاکید و تمرکز می شود، دادن فضای کافی به سوژه است تا به آن نگاه کند. این کار بسیار مفید و کاربردی است، اما باز هم می گویم که گاهی قوانین صرفا برای زیر پا گذاشتن هستند.

تماشای شیی داخل کادر عکس برای عکسهای پرتره

4. آزمون نور ها

از دیگر  عوامل تصادفی و غیر مترقبه که می توانید با آن به عکس پرتره خود شخصیت ببخشید، نورپردازی آن است. وقتی پای نور در عکاسی پرتره به میان می آید، امکانات و اقدامات نامحدودی پیش روی عکاس خواهد بود.

نور مایل به سوژه باعث ایجاد حس و حالت های خاص شده، نوری که از پشت به سوژه می تابد و حالتی شبه وار به سوژه می دهد، باعث می شود نقاط قوت چهره سوژه که ممکن است بسیار قدرتمند به نظر بیایند را پنهان کند.

تماشای شیی داخل کادر عکس برای پرتره

هم چنین با استفاده از تکنیک هایی مثل فلاش همزمان آهسته نیز می توانید باعث به وجود آمدن فاکتور های فوق العاده ای در عکس شوید.

آزمون نور ها در عکس های پرتره

5. سوژه را از ژست راحت و امن او خارج کنید

اخیرا من با یک عکاس دیگر گفتگویی داشتم، او به من در مورد پروژه همکاری عکاسی پرتره اش  با یک تاجر در خانه خود مطالبی عنوان کرد. آن ها عکس های سر و شانه بسیاری گرفته بودند، هم چنین برخی از این شات ها از آن مرد تاجر جلوی میز کارش و یا کاملا جلوی کادر دوربین بود. برخی دیگر نیز عکاس های کاری بودند. اغلب آن ها استاندارد و بر اساس اصول عکاسی بودند. اما هیچ کدام آن ها عکس های جدید و متفاوتی نبودند.

هم خود عکاس و هم سوژه اش موافق بودند که بسیاری از عکس های گرفته شده بی مصرف  هستند و در عین حال هر دو به دنبال عکس هایی بودند که به نوعی خاص و متفاوت باشند. عکاس به سوژه پیشنهاد داده بود که وی در برخی عکس ها بپرد. سوژه ابتدا کمی مردد بود اما این پیشنهاد را پذیرفت. سپس در لباس رسمی و کت و شلوار و کرواتش شروع به پریدن کرد.

نتیجه کار فوق العاده، جذاب و کمی هم بامزه بود. بهترین تصویر، در واقع آخرین عکس سوژه بود که بالای استخر خانه اش پریده بود.

در عین حال که تصور این کار به نظر احمقانه می رسید، نتیجه کاملا منحصر به فرد و جالب بود. این مجموعه عکس ها، در واقع عکس هایی خارج از چهارچوب اصولی عکاسی بودند که در نتیجه آن ها مجله مورد نظر را متقاعد کرد که آن فرد همان گزینه ای است که می خواهند در آن جا با آن ها همکاری داشته باشد.

سوژه را از ژست راحت و امن او خارج کنید

6. صادقانه و بی تزویر عکس گرفتن

گاهی وقتی از سوژه می خواهید ژستی گرفته تا از او عکس بگیرید، عکس به نظر مصنوعی می آید. برخی افراد وقتی ژستی می گیرند، در عکس خوب دیده نمی شوند، برای این قبیل سوژه ها بهتر است از ژست های معمولی تر و راحت تر استفاده کنید.

از سوژه خود در حالی که مشغول انجام کارش است، و یا در میان اعضای خانواده بوده و یا کاری که به آن علاقه مند است را انجام می دهد، عکس بگیرید. افراد معمولا در این حالت ها احساس راحتی بیشتری داشته و شما نیز در نهایت، تصاویری خاص خواهید داشت. چرا که سوژه مورد نظر به صورت طبیعی در شرایط موجود عکس العمل خواهد داشت. شاید برای این کار نیاز به لنز هایی با قدرت زوم بالا داشته باشید تا در محیط آرام و راحت سوژه حضور کمتری داشته باشید.

من شخصا بر این باورم که این تکنیک مخصوصا برای عکاسی از کودکان مناسب تر است.

صادقانه و بی تزویر عکس گرفتن

7. صحنه پردازی

با افزودن وسیله ای به صحنه عکاسی، می توانید به عکس خود فاکتور های جذاب دیگری بیافزایید که این باعث قدرتمند تر شدن عکس می شود.

بله شما در این تکنیک باید این ریسک را بپذیرید که از پرداختن تمرکز همه جانبه روی سوژه اصلی بکاهید، و در عین حال که به عکس و صحنه مورد نظر خود حالتی داستان وار بخشیده که باعث سوق دادن عکاسی به سمت و سویی جدید می شوید.

صحنه پردازی در عکسهای پرتره

8. تمرکز و فوکوس روی یک بخش از بدن سوژه_کلوز آپ

برای این کار از یک لنز با فاصله کانونی زیاد استفاده کنید- و یا تا حد ممکن و مورد نظر به سوژه نزدیک شده تا از بخش مورد نظر سوژه عکس بگیرید. گرفتن عکس از دستان، چشمان، دهان و یا حتی قسمت های پایینی بدن سوژه باعث به کار افتادن تصویر سازی و قوه تخیل بیننده می شود.

گاهی این تصویر سازی های به وجود آمده در ذهن بیننده بیش از محتوای خود عکس در بیننده تاثیر گذار خواهد بود.

کلوز آپ در عکسهای پرتره

9. پنهان کردن بخشی از بدن سوژه

در رابطه با تکنیک زوم کردن شما می توانید خلاقیت به خرج داده و بخشی از بدن و یا چهره سوژه را به گونه ای پنهان کنید. می توانید با پارچه، یک شی، دستان خود سوژه و یا حتی صرفا با قرار دادن بخش مورد نظر در کادر عکس این تکنیک را پیاده کنید.

این تکنیک به این معناست که شما از میزان تصویر سازی و تخیل بیننده کاسته و توجه او را معطوف به بخشی از چهره و یا بدن سوژه می کنید که قصد دارید بیشتر دیده شود.

پنهان کردن بخشی از بدن سوژه در پرتره

10. عکس گرفتن به صورت نوار فیلم

دوربین خود را روی حالت عکاسی پیوسته و یا متوالی تنظیم کرده و به صورت پی در پی چندین عکس متوالی بگیرید.

عکس گرفتن به صورت نوار فیلم در پرتره

در این حالت شما یک سری عکس خواهید داشت که می توانید همه آن ها را با هم و در قالب تنها یک عکس نمایش دهید.

این ایده به خصوص برای عکس گرفتن از کودکان- و یا هر سوژه متحرک که به صورت مدام ژست خود را تغییر می دهد- فوق العاده خواهد بود.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید