• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 09 / 22

حداكثر استفاده از باتري دوربين ديجيتال

به خاطر داشته باشيد كه چه باتري هاي قابل شارژ و چه باتري هاي معمولي، عمر محدود دارند. هيچ چيز بدتر از اين نيست كه يك عكس يا يك صحنه خوب را به خاطر تمام شدن باتري از دست بدهيد.

خصوصيات باتري هاي مختلف با يكديگر متفاوت است و همين طور خصوصيات دوربين هاي ديجيتال با يكديگر متفاوت است و مصرف باتري آن ها هم يكسان نيست و همين طور قسمت هاي مختلف دوربين ديجيتال مصرف گوناگون دارند و بعضي از اين قسمت ها انرژي بيشتري مصرف مي كنند.

قسمت هايي از دوربين كه انرژي بيشتري مصرف مي كنند عبارتند از: صفحه LCD، فلاش و موتوري كه اجزاي مكانيكي دوربين مانند مكانيزم زوم را به حركت در مي آورد. دوربين هاي ديجيتال به شما اجازه مي دهند تا عكس گرفته شده را روي صفحه LCD ببينيد يا مي توانيد به جاي اين كه صفحه را از طريق چشمي ببينيد آن را از صفحه LCD ببينيد و از آن صفحه عكس بگيريد.

ایتفاده حداکثری از باتری دوربین دیجیتال

در اين جا چند نكته براي افزايش كارايي باتري ذكر مي شود، بلكه كمكي باشد تا حداكثر استفاده را از قدرت باتري دوربين خود ببريد.

ــ LCD را خاموش كنيد و از چشمي استفاده كنيد، فقط زماني از LCD استفاده كنيد كه نمي توانيد از چشمي استفاده كنيد. بنابراين هنگام خريد دوربين بايد توجه كنيد كه دوربين مورد نظر شما داراي چشمي هست يا خير؟

_ يك صفحه LCD نسبتاً انرژي زيادي مصرف مي كند. به اين دليل است كه اگر مدتي دوربین ديجيتال را بدون استفاده نگه داريد به صورت خودكار LCD آن خاموش مي شود و به حالت “خواب” می رود، تا در مصرف باتري صرفه جويي كند. زماني كه مشغول انجام تنظيمات دوربين ديجيتال خود هستيد زمان خاموش شدن صفحه LCD را روي كمترين زمان قرار دهيد. معمولا این زمان خواب را بین 15 تا 30 ثانیه تنظیم می کنند تا در صورت عدم تحرک و استفاده از دوربین، به حالت “خواب” رود.

_ دوربین را مکرر روشن یا خاموش نکنید. هر بار که دوربین را راه اندازی مجدد می کنید، صفحه معرفی برای چند ثانیه ظاهر می شود. اگرچه این به نظر زمان زیادی نمی رسد ولی بدانید اگر دوربین را 10 بار روشن و خاموش کنید، حداقل یک دقیقه از باتری خود را از دست می دهید و این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که در موقع گرفتن یک عکس عالی، باتری هشدار دهد که خالی شده است. در عوض از حالت “خواب” استفاده کنید، که در بالا از آن صحبت کردیم.

_ انتظار نداشته باشید که عمر باتری با ادعای سازندگان باتری دوربین تطابق داشته باشد. سازندگان باتری آزمایش خود را در شرایط ایده آل و عالی امتحان می کنند چیزی که شاید در دنیای واقعی چنین نباشد. بنابراین اگر بتوانید از 75% عمر باتری که سازنده ادعا می کند، بهره برداری کنید. نقطه شروع خوبی است.

_ باتری های جدیدتر بهتر کار می کنند. ادعایی از گذشته بود که می گفت: برای طولانی تر کردن عمر باتری، قبل از شارژ مجدد باتری، شارژ آن را به طور کامل تخلیه کنید، ولی این ادعا شاید برای باتری های قابل شارژ چندین سال پیش صدق می کرد ولی در مورد باتری های جدیدتر صادق نیست. بنابراین اگر قسمتی از شارژ را مصرف کردید می توانید آن را دوباره شارژ کنید و این موضوع تاثیری در عمر باتری ندارد.

ــ سعي كنيد تا جايي كه امكان دارد از نگاه و مرور كردن به عكس ها از صفحه LCD خودداري كنيد. با روشن بودن صفحه نمایش LCD در حالی که عکس نمی گیرید، باتری شما سریع تر تخلیه می شود. زمان بازگشت به خانه و شارژ کردن باتری، وقت بیشتری برای مرور عکس های خود دارید.

_ روشنایی صفحه را کاهش دهید. اگر دوربین شما این اجازه را می دهد، میزان روشنایی LCD را پایین بیاورید. LCD روشن باتری را سریع تر تخلیه می کند. دیدن LCD کم نور یا تاریک، مخصوصاً در تابش نور آفتاب دشوارتر است، اما به افزایش عمر باتری شما کمک می کند.

ــ از زوم كردن مداوم وقتي لزومي ندارد خودداري كنيد هر بار كه عمل زوم را انجام مي دهيد در حال مصرف انرژي هستيد. دوربين هايي كه داراي زوم اپتيكال هستند انرژي زيادي در حين زوم كردن مصرف مي كنند. البته نمي توان اصلاً از زوم استفاده نكرد ولي مي توان از زوم بي مورد جلوگيري كرد. در اكثر دوربين هاي ديجيتال دكمه اي كه براي گرفتن عكس وجود دارد دو مرحله اي است با فشار اول و نگه داشتن آن (مرحله اول) دوربين بر روي صحنه عكاسي زوم مي كند و در اين وضعيت باقي مي ماند تا فشار بيشتري بر روي دكمه وارد شود و عكس گرفته شود. با نگه داشتن زياد دكمه در مرحله اول انرژي زيادي تلف مي شود.

ــ هر از چند گاهي باتري را شارژ كنيد. باتري ها به مرور انرژي خود را از دست مي دهند. حتي زماني كه استفاده نمي شوند حال اگر حرفه شما عكاسي است پس بهتر است كه باتري هاي شما هميشه شارژ باشند پيشنهاد بنده روزي يك بار اگر هر روز عكاسي مي كنيد است.

ــ مصرف باتري را حدس بزنيد. اگر قرار است از يك صحنه فقط چند عكس در نور روز بگيري احتياج به باتري زيادي نداريد ولي اگر قرار است در طول روز عكاسي كنيد و به فلاش هم احتياج داريد بهتر است از قبل فكري براي باتري هاي خود كرده باشيد.

_ اگر امکان دارد از استفاده از فلاش خودداری کنید. ادامه استفاده از فلاش باتری را به سرعت تخلیه می کند. بدیهی است، بعضی مواقع وجود دارد که برای ایجاد عکس به فلاش نیاز است، اما اگر بتوانید با خاموش بودن فلاش عکس بگیرید، این کار را انجام دهید تا مقداری از باتری را ذخیره کنید.

ــ زماني كه از فلاش دوربين ديجيتال را خاموش مي كنيد كمي ISO دوربين را بالاتر ببريد يا حساسيت آن را به نور بيشتر كنيد. توجه داشته باشيد كه هر چه ISO بيشتري داشته باشيد فايل ديجيتال مناسب تري خواهيد داشت.

_ به فکر تعویض باتری های قدیمی باشید. سرانجام به دلیل این که تمام باتری های قابل شارژ با افزایش سن، قدرتشان کمتر می شود گاهی به دلیل کم شدن عمر باتری، مجبور می شوید مدام عادت های عکاسی خود را تغییر دهید تا در مصرف انرژی باتری صرفه جویی کنید و این موضوع دیگر برایتان آزار دهنده شده است پس بهتر است باتری دیگری را جایگزین کنید.

مواظب باتري هاي قليايي (معمولي) يا باتري هاي NICAD يا NIMH باشيد. اين باتري ها كاملاً سمي هستند بنابراين يك برنامه صحيح براي دور ريخت آن ها داشته باشيد.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید