• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 07 / 16

حذف صدای خواننده از آهنگ با نرم افزار Audacity

معرفی اجمالی نرم افزار اداسیتی (Audacity)

Audacity نرم افزاری رایگان و متن باز و مولتی ترک است یعنی با آن می توانید بطور همزمان روی بیش از ۱۶ کانال کار کنید که برای ضبط و ویرایش فایل های صوتی بکار می رود.

نرم افزار آداسیتی

این نرم افزار، با بیشتر سیستم عامل ها از جمله ویندوز و مکینتاش و لینوکس سازگار بوده و می توانید از آن برای اهداف شخصی، تجاری و آموزشی استفاده کنید. نرم افزار  Audacity از اكثر زبان ها از جمله زبان فارسي پشتيباني مي كند و شما به راحتي مي توانيد به آن مسلط شويد.

با این نرم افزار می توانید فایل های صوتی خود را ضبط کنید، فرمت آن ها را تغییر دهید یا آن ها را ویرایش (برش و کپی و اتصال چند فایل صوتی به همدیگر و تبدیل آن ها به فرمت های قابل پخش با بهترین کیفیت) کنید. از قابلیت های دیگر آن، افکت های بسیاریست که می توان به فایل های صوتی اعمال نمود.

اگر در حین ویرایش فایل های صوتی اشتباه کنید، می توانید هر قدر که بخواهید به عقب برگردید و اشتباهات را اصلاح کنید. همچنین این نرم افزار، قابلیت پخش فایل نهایی قبل از ذخیره آن را دارا می باشد.

رابط کاربری این برنامه بسیار آسان بوده و قابل استفاده برای همگان می باشد به طوری که اگر کار کردن با برنامه های حرفه ای شناخته شده در این زمینه برایتان دشوار است، این برنامه بهترین انتخاب شما خواهد بود.

يكي از ويژگي هاي بسيار جالب اين نرم افزار حذف صداي خواننده از روي آهنگ مي باشد. مثلا اگه می خواهید آهنگی را تقلید کنید با این برنامه می توانید صدای خواننده (به استثنای قسمت هایی که جزء لاینفک آهنگ محسوب می شوند) را از آهنگ آن جدا کنید.
توجه: کیفیت آهنگ نهایی بالاجبار کم خواهد شد و در بعضی از آهنگ ها ممکن است صدای خواننده کامل حذف نشود و در پس زمینه آهنگ، محسوس باشد. علاوه بر این، این نرم افزار کار “جدا کردن صدای خواننده از آهنگ ” را برای تمامی آهنگ ها بخوبی انجام نمی دهد. چون در برخی از آهنگ ها، فرمت صدای خواننده با فرمت موسیقی یکی شده و تفکیک شدنی نیست یا به دلیل افکت هایی که (همانند اکو) به صدا اعمال شده این امر امکان پذیر نیست.

البته برای تولید یک موزیک بی کلام می توان از نرم افزارهای دیگری مثل YoGen Vocal Remover  نیز بهره گرفت. در این نرم افزار، شما برای حذف صدای خواننده نیازی به انجام تنظیمات خاصی ندارید زیرا نرم افزار به صورت خودکار صدای خواننده را از روی آهنگ جدا نموده و موزیک بی کلام ساخته شده را در یک فرمت صوتی با کیفیت بالا ذخیره می‌کند. در این نرم افزار، برای حذف صدای خواننده حتمآ می‌بایست صدا به صورت استریو ضبط شده باشد که در غیر اینصورت نرم افزار قادر به تشخیص صدا نخواهد بود و موزیک ساخته شده کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که نرم افزاری که به طور کامل قادر به جداسازی صدای خواننده از موزیک باشد وجود ندارد.

 نحوه حذف و جداسازی صدای خواننده از موسیقی آهنگ با استفاده از نرم افزار Audacity

آیا تا به حال به طور ناگهانی، مایل به کار با کارائوکه بوده اید؟ ممکن است شما موسیقی یک آهنگ را دوست داشته باشید اما تاب تحمل صدای خواننده را نداشته باشید، در این مقاله نحوه استفاده از قابلیت “حذف صدای خواننده از بیشتر آهنگ های موسیقی ” را در قالب چند مرحله ساده، آموزش می دهیم.

نرم افزار آداسیتی

کارائوکه Karaoke: ابزاری سرگرم‌کننده‌ برای دوستداران آوازخوانی است که از طریق یک صفحه نمایش و یک میکروفون این امکان را برای افراد مبتدی فراهم می‌کند تا در حین پخش موسیقی بی‌کلام آوازهای مشهور، اشعار آن ها را بر روی صفحه نمایش ببینند و از طریق میکروفن به ضبط صدای خود بپردازند. در ایران چندین آلبوم بصورت کارائوکه توسط شرکت آیوا ضبط و تکثیر شده‌است از جمله:

  • آلبوم «تنها ماندم» از محمد اصفهانی
  • کنسرتی از «گروه آریان»

این دستگاه برای اولین بار در آمریکا اختراع شد و بعدها توسط ژاپنی‌ها تکمیل گردید.

کارائوکه

 این نرم افزار چگونه کار می کند؟

صدای خواننده به طور معمول در “کانال مرکزی” قرار می گیرد. آهنگ های استریو دارای دو کانال هستند.

صداهای استریو در دو کانال مجزا ضبط شده و پخش می شوند. مثلا در یک کنسرت، ممکن است صدای چند ابزار در کانال چپ و صدای چند ابزار در کانال راست ضبط شود. صداهای استریو تفکیک پذیری بیشتری دارند و می توان دور و نزدیک شدن صدا را در آن ها شبیه سازی کرد.

صدای استریو در مقایسه با صدای مونو بسیار طبیعی تر به نظر می رسد. برای ضبط یک صدای استریو نیاز به چندین میکروفن است که به صورت موازی صدای کانال های متعدد را ذخیره کنند به همراه دستگاه هایی برای ترکیب این کانال ها به هم، به گونه ای که نتیجه آن در پخش کننده ها قابل تفکیک به کانال های اصلی باشند.

اما همه ابزارهای تولید موسیقی مثل پیانو، گیتار، فلوت و … به طور مساوی و یک نواخت متعادل نشده اند. گاهی اوقات باس که بم ترين بخش باند بسامد صوتي است، بیشتر به سمت کانال راست، هل داده می شود در حالیکه ریتم گیتار ممکن است بیشتر در سمت چپ یافت شود، و به همین ترتیب.

معمولا صدای خواننده دقیقا در مرکز، قرار می گیرند. لذا ما می توانیم فایل صوتی استریو را به دو بخش تقسیم نموده و یکی از کانال ها را معکوس (invert) کنیم. اینکار، صدای خواننده را لغو می کند اما بقیه بخش های موسیقی را دست نخورده و سالم باقی می گذارد.

Primus اغلب دارای کانال های بسیار نامتعادل هستند. این نوع از آهنگ ها،  معمولا به خوبی کار می کنند چرا که صدای خواننده به طور برابر و مساوی مابین دو کانال تراز می شوند و این امر، حذف کردن صدای خواننده را با دقت زیاد، آسان تر می سازد. آهنگ هایی که دارای تعداد زیادی از جلوه های صوتی هستند ممکن است در نهایت، توسط این فرآیند، از بین بروند شوند و آهنگ های تولید شده توسط دستگاه های طنین انداز(صداهای دارای طنین) ممکن است بعد از این فرآیند، علارغم برداشته شدن و حذف صدای خواننده، اکو (پژواک و انعکاس صدا) را برجای بگذارند.

با این وجود، اگر ورودی صوتی با کیفیتی را در اختیار این نرم افزار قرار دهید این روند واقعا به خوبی کار می کند. یکی از معروف ترین ضرب المثل ها در بحث ویرایش فایل های صوتی، این ضرب المثل است: “زباله در برابر زباله.”  (یعنی اگر شما ورودی نامطلوبی به یک نرم افزار بدهید خروجی نامطلوبی را خواهید داشت).

اگر شما با سی دی های صوتی شروع کنید یعنی اگر فرمت فایل ورودی شما یک فایل صوتی قابل پخش در دستگاه سی دی باشد و کار را از آنجا ادامه دهید، نتیجه نهایی واضح تر و واضح تر از زمانی خواهد شد که شما با صوتی با فرمت فشرده MP3 شروع بکار می کنید.

برای درک این موضوع، بهتر است بدانید که چه تفاوتی بین فرمت های مختلف صوتی وجود دارد. برخی از فرمت ها، جزء فرمت های پر اتلاف هستند و برخی اینگونه نیستند. ما در بخش بعدی در مورد نمونه ای از فرمت های تخریب شده و فرمت های تخریب نشده (lossless and lossy formats) مطالبی را ذکر کرده ایم. بنابراین مطمئن شوید که برای حصول بهترین نتیجه، یک فایل صوتی بدون اتلاف را به عنوان ورودی در اختیار این نرم افزار قرار می دهید. این سخن به این معنا نیست که فرمت mp3 و فرمت های مشابه کار نخواهند کرد، بلکه تنها بیانگر این است که  فرمت های صوتی بدون اتلاف، در مقایسه با فرمت های اتلاف پذیر، بسیار بهتر عمل می کنند.

مطالبی در خصوص فرمت تخریب شده mp3 و فرمت تخریب نشده wav

در کامپیوتر، فرمت یک فایل به معنی نوع ذخیره  سازی اطلاعات و نحوه خواندن آن است.

فرمت

فرمت mp3

فرمت mp3 علارغم رایج بودنش و لذتی که برای شنونده دارد، تنها به دلایلی چون پشتیبانی توسط بسیاری از دستگاه ها و حجم بسیار کمی که به دلیل فشرده سازی اطلاعات موسیقی دارد و در نتیجه سهولت انتقال آن در اینترنت از طریق شبکه های peer to peer  ی مانند kazaa ، فرمت خوبی است در حالیکه این فرمت، بخاطر فشرده سازی زیاد، فایل صوتی را تخریب کرده و باعث افت کیفیت آن می شود و تنها برای شنیدن مناسب است نه ویرایش های بعدی.

در زبان انگلیسی هم اصطلاحا به آن lossy format  به معنای فرمت با اتلاف و تخریب شده می گویند. چون تمام طول موجهایی را که با گوش شما قابل شنیدن نیست را تخریب می کند. این فرمت تنها زمانی که بخواهید خروجی نهایی را تولید کنید و در واقع به هنگام تحویل کار نهایی به کاربر مناسب است اما سعی کنید برای ویرایش های بعدی، فایل نهایی را با یک فرمت غیرتخریبی ذخیره کنید چرا که مثلا اگر خروجی mp3 را که یک خروجی تخریب شده است بگیرید و بخواهید بر روی فیلم یا تصاویر دیگری میکس کنید نتیجه بسیار افت کیفیت خواهد کرد.

فرمت ogg

همچنین اگر بخواهید فایل صوتی نهایی این نرم افزار را در نرم افزار AutoPlay Media Studio استفاده کنید دیگر فرمت mp3 بدردتان نمی خورد چون این نرم افزار قادر به شناسایی این فرمت نیست و بنابراین باید آن را با فرمت Ogg Vorbis Files ذخیره کنید.

فرمت wav

حال اگر به دنبال فرمتی هستید که غیرتخریبی lossless بوده و به کار شما آسیب نرساند و آن را با بهترین کیفیت ممکن ذخیره کرده و برای ویرایش های بعدی قابل استفاده باشد، فرمت wav  همان فرمت موردنظر خواهد بود. این فرمت یک فرمت غیرتخریبی و با کیفیت است و به دلیل اینکه تمام طول موج ها را ذخیره می کند و از هيچ يک از روش‌هاي فشرده‌ سازي اطلاعات استفاده نمي‌کند، دارای حجم بالایی می باشد طوریکه هر ساعت آن تقریبا معادل 700 مگابایت است. این فرمت تقريباً به ‌وسيله تمام برنامه‌هاي ويندوزي که امکان پخش صدا را دارند، قابل پخش هستند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید