• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 10 / 01

آنتی بادی های ضد تیروئید

???? ?? ?? ?? ? ???????

آنتی بادی چیست؟ نوعی پروتئین خونی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود و به عوامل خارجی مثل باکتری و ویروس حمله کرده و اثر آنها روی بدن را خنثی می کند.

اوتوآنتی بادی چیست؟ نوعی آنتی بادی است که توسط سیستم ایمنی بدن خود شخص تولید می شود و اشتباها به جای حمله و خنثی سازی اثر عوامل خارجی، به یک یا تعداد بیشتری از پروتئین های بدن خود شخص حمله می کند و کار آن ارگان یا دستگاه را مختل می کند. بسیاری از بیماری های خود ایمنی، باعث تولید اتوآنتی بادی در بدن می شود مانند بیماری های لوپوس، آرتریت روماتوئید و تیروئیدیت هاشیموتو.

اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید یا به زبان ساده تر آنتی بادی های ضد تیروئید

اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید اوتوآنتی بادی هایی هستند که یک یا تعداد بیشتری از عناصر و اجزای تیروئید را هدف قرار می دهند. بیشترین اوتوآنتی بادی های مشاهده شده در این بیماری، آنتی بادی های پراکسیداز (آنتی بادی های آنتی تی پی او)، آنتی بادیهای گیرنده تیروتروپین (TRAbs) (هورمون تیروتروپین با تحریک غده هیوفیز باعث آزادسازی تی اس اچ (TSH هورمون تحریک کننده تیروئید) و پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود.) و تیروگلوبولین (یا تی جی توسط سلولهای فولیکولار تیروئید ایجاد می شود و غده تیروئید آن را برای تولید تی4 و تی3 مصرف می کند.) هستند.

آنتی بادیهای گیرنده تیروتروپین یا TRAbs به سه دسته آنتی بادی فعال، بازدارنده و آنتی بادی خنثی یا نوچرال تقسیم بندی می شوند، و به تاثیری که روی پذیرنده TSH می گذارد، مربوط می شود.

آنتی سدیم-ید آنتی بادی هایی اند که اخیرا کشف شده اند ولی ارتباط بالینی آنها هنوز ناشناخته است.

بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو که معمولا دو بیماری وابسته به همند که در آن به اتوآنتی بادیهای آنتی تیروئید توجه می شود.

آنتی بادی های آنتی تیروئید می توانند به گروهای سازگار (موافق) آنتی ژن هدف تقسیم شود.

آنتی بادی های آنتی TPO

پراکسیداز آنتی تیروئید (آنتی TPO) آنتی بادی های مخصوص اتوآنتی ژن TPO هستند، یک گلیکوپروتئین 105kDaاست که ید را اکسید می کند و تیروگلوبولین یدیشن تیروسول در غده تیروئید واکنش می دهد. (مطالعات اخیر نشان داده است زمانی که تیروگلوبین یدین کاهش می یابد توسط یک آنزیم، واکنش شیمیایی ید با TPO انجام می شود، باقیمانده تیروسول در ساختمان هورمون تیروئید استفاده می شود.). آنتی بادی های آنتی TPO بیشترین اتوآنتی بادی آنتی تیروئید هستند که تقریبا در90% بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، در 75% بیماری گریوز و در 10 تا 20% گواتر ورم کرده یا سرطان تیروئید دیده می شود.

اکثر آنتی بادی های آنتی TPO توسط لنفوسیت های نفوذ کننده و از بخش کوچکی از غدد لنفاوی و مغز استخوان ساخته می شوند. آنتی بادی های آنتی TPO باعث مختل کردن فعالیت تیروئید می شود و سلول آنتی بادی از جمله سلول های سمی بدن است که باید دفع شود. با این حال گمان نمی کنیم که آنتی بادی های آنتی TPO نقش مهمی در تخریب و آسیب رساندن به تیروئید داشته باشند.

آنتی بادی های گیرنده TSH

گیرنده تیروتروپین (گیرنده TSH) آنتی ژنی برای آنتی بادی های گیرنده TSH است (TRAbs). گیرنده جفتی جی پروتئین 7 غشایی که با سیگنال های هورمون تیروئید رابطه دارد. TRAbs از نظر اینکه چه اثری روی سیگنال گیرنده دارند به این سه دسته تقسیم می شوند: آنتی بادی های فعال (مربوط به پرکاری تیروئید)، آنتی بادی های مسدود کننده یا بازدارنده (مربوط به تیروئیدیت) و آنتی بادی های خنثی (بی اثر روی گیرنده).

آنتی بادی های فعال و مسدود کننده غالبا با اپیتوم های تنظیم پذیر پیوند می خورند (اپیتوم مشخص کننده آنتی ژنی است، بخشی از یک آنتی ژن است که توسط سیستم ایمنی شناسایی می شود.)، در حالی که آنتی بادی های خنثی به اپیتوم های دراز و باریک می چسبند.

TRAbs در 70 تا 100% بیماری گریوز و 1 تا 2% از افراد سالم دیده می شود.

آنتی بادی TPO راحت تر از آنتی بادی گیرنده TSH اندازه گیری می شود، و بنابراین به عنوان جانشینی برای تشخیص بیماری گریوز است.

ارتباط ساختمانی و بالینی آنتی بادی های خنثی کشف نشده است. با این وجود ممکن است باعث طولانی کردن نیمه عمر گیرنده TSH شود.

آنتی بادی های تیروگلوبولین

آنتی بادی های تیروگلوبولین مخصوص تیروگلوبولین هستند، 660kDa از پروتئین ماتریکس در فرایند تولید هورمون تیروئید دخالت دارد. آنها در 70% تیروئیدیت هاشیموتو، 60% از کم کاری ناشناخته تیروئید، 30% از بیماری گریوز و درصد کمی از سرطان تیروئید و 3% از افرادسالم دیده می شود. در 99% از نمونه جایی که آنتی بادی تیروگلوبولین یافت می شود  آنتی بادی های آنتی TPO نیز حضور دارند، با این حال تنها 35% از نمونه مثبت آنتی بادی آنتی TPO ، آنتی بادی تیروگلولولین را نشان دادند.

نشانه آنتی سدیم مثبت/ ید منفی

آنتی بادی های نشانه آنتی سدیم مثبت/ ید منفی در یافته های اخیر بیشتر در اتوآنتی بادی های تیروئید مثبت دیده می شوند و نقش آنها در اثر بیماری تیروئید ناشناخته است. آنها تقریبا در 20% بیماری گریوز و 24% از تیروئیدیت هاشیموتو مشاهده می شود.

بیماری زایی

تصور بر این است که تولید آنتی بادی ها در بیماری گریوز، به علت افزایش فعالیت +CD4 در سلولهای تی (T-cell) و به دنبال آن بکارگیری سلولهای بی (B-cell ) در تیروئید است.

به هر حال آنتی بادی های آنتی تیروئید مجبور هستند تا با ورود عفونت در غده تیروئید، همین راه را ادامه دهند و در محل عفونت حضور یابند و مدرک مستندی وجود ندارد که آنتی بادی های آنتی تیروئید مستقیما در تخریب تیروئید شرکت کنند.

تاثیر آنتی بادی های آنتی تیروئید بر تولید مثل انسان

حضور آنتی بادی های آنتی تیروئید با افزایش خطر ناباروری، سقط جنین مکرر، زایمان زودرس و تیروئیدیت مادر بعد از زایمان همراه است.

تاثیر لووتیروکسین در درمان RPL در زنانی که اوتوآنتی بادی های تیروئید در آنها بالاست بررسی شده است.

بین 900 زنی که سابقه سقط جنین داشتند مطالعه ای انجام شد. همه آن زنان آنتی بادی های آنتی TPO بالایی داشتند لووتیروکسین از دو ماه قبل بارداری تا پایان بارداری به آنها داده می شود. دوز لووتیروکسین بستگی به سطح متفاوت آنتی TPO در افراد دارد که این دوز با نظر متخصص غدد تعیین می شود. سطح موفقیت برای حاملگی در زنانی که لووتیروکسین مصرف کردند نزدیک به 83% است. سطح آنتی TPO در زنان قبل از درمان دارویی 488UL/ml و بعد از درمان123UL/ml بوده است. کاهش سطح آنتی بادی آنتی TPO بعد از 2 تا 3 ماه درمان حاصل می شود.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. از مقاله کامل و جامع شما ممنون هستم

  2. با درود و سپاس از زحمات گرانقدر شما در جستجو و گرداوری منابع علمی و آموزشی شما در باره تیرویید. به امید یزدان همیشه سلامت، شاد و پویا باشید شما و همه همکاران شما و دست اندرکاران گردآوری منابع و مطالب علمی و آموزشی. خداوند به شما پاداشهای خوب ارزانی بدارد. آمین

  3. با احترام
    اطلاعات بیش از حد تخصصی می باشد و استباط نهائی از مطلب را مشکل می سازد .
    پیشنهاد می کنم که برای کسانی که از دانش پزشکی چیزی نمی دانند مطلب را ساده تر عنوان نمائید و برای کسانی که پزشکی رشته تخصصی آنهاست کاملا استفاده می کنند. گ

  4. اطلاعات بیش از حد تخصصی می باشد و استباط نهائی از مطلب را مشکل می سازد .پیشنهاد می کنم که برای کسانی که از دانش پزشکی چیزی نمی دانند مطلب را ساده تر عنوان نمائید

    با سلام
    فرمایش شما در مورد تخصصی بودن مطلب آنتی بادیهای ضد تیروئید صحیح است ولی مطلب آنتی بادی مطلب تخصصی است و بسیار تلاش شده که تا حد امکان لغات عامه پسندتر بیان شود و برای ترجمه ی آن نیز وقت و تحقیق زیادی صرف شده است. مطالب دیگری که در مورد تیروئید در یاد بگیر دات کام گذاشته شده است بسیار ساده تر بیان شده چون امکانش وجود داشته است. مطالعه مطالب در آدرس های زیر نیز خالی از لطف نیست
    http://www.yadbegir.com/new/?p=1274
    http://www.yadbegir.com/new/?p=361
    http://www.yadbegir.com/new/?p=350
    http://www.yadbegir.com/new/?p=2935
    http://www.yadbegir.com/new/?p=6565

  5. سلام وقت بخیر من د رحال انجام پروژه ای بر این اساس هستم اگر تمایل به همکاری هستید برای من ایمیل نمایید با تشکر

  6. سلام من مشکل کم کاری دارم و تو ازمایش این دفعه ام نوشته انتی تی.پی او باید بین ۵۰ تا ۷۰ باشه ولی واسه من ۵۰۰ هستش خیلی میترسم چی هستش مشکلم

  7. با عرض سلام و خسته نباشید.ببخشید چند تا سؤال داشتم1-من خانمی 29 ساله هستم کمکاری تیروئید دارم و تحت درمان هستم میزان tsh وt4با مصرف دارو نرمال هست ولی anti tpo رنج نرمالش1-16 هست ولی برای من خیلی بالاتراز رنج نرماله و میزانش 206 هست.من چه مشکلی دارم آیا مشکل سازه؟2- چند سال پیش مشکل آرتریت روماتوئید داشتم و تقریبا 4 سال تحت درمان بودم ولی 5 سال هست که درمانم شدم.ممکنه آرتریت روماتوئید به خاطر بالا بودن anti tpo بوجود اومده باشه؟3- یک سال هست که برای بارداری اقدام کردم ولی هنوز باردار نشدم آیا ممکنه به خاطر بالا بودن anti tpo باشه4-اگر باردار بشم بالا بودن anti tpo مشکلی بوجود نمیاره؟ممنون از زحماتتون

  8. سلام آزمایش تیرویید دادم tsh یک ماه پیش ۱۵ بود الان بعد دوماه بعلت درد تو گلو و اذیت بودن به دکتر مراجعه کردم سونوگرافی گردن نوشتن که نوشته چند تا نودل ۳ میلیمتری در تیرویید هست و ازمایش هم دادم که Tsh رو ۶.۸ است که خیلی پایین اومده و t4 و t3 نرمال هستن ولی Anti tpo 145 است میشه راهنمایی کنید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید