• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 11 / 01

عکاسی حرفه ای – استعداد هنری در برابر استعداد فنی

استعداد هنر و فنی لازمه عکاسی حرفه ای
استعداد هنری و فنی

 به نظر می رسد اینها دو مقوله متفاوت هستند که در زمینه عکاسی اهمیت ویژه ای دارند و اگر خداوند به شما هر دو استعداد را بخشیده باشد شما می توانید یک عکاس حرفه ای باشید. و اگر هیچکدام از این استعداد ها را هم نداشته باشید نگران نباشید هنوز می توانید به عنوان عکاس حرفه ای از زندگی خود لذت ببرید. شاید فکر کنید چرا چنین حرفی می زنم خوب راستش را بخواهید خودم چنین تجربه ای داشته ام من هیچ کدام از این دو استعداد را نداشتم اما اکنون یک عکاس حرفه ای هستم!

من به استعداد هنری به عنوان یک توانایی نامریی نگاه می کنم با این توانایی می توان کاری کرد که همه چیز خوب به نظر برسد. من به این استعداد می گویم « چشم خوب »! همه ما این توانایی را داریم که نور مناسب  برای عکاسی را تشخیص دهیم اما گویی برخی با این استعداد متولد شده اند. آنها کسانی هستند که بیشترین شانس را برای موفقیت در این رشته دارند. همه کاری که باید انجام دهند این است که در باره کسب و کار عکاسی اطلاعات بیشتری بدست آورند. توانایی های خود را در زمینه هایی مانند برخورد با مشتری افزایش دهند و در عین حال سعی کنند از آخرین دستاورد های فناوری در زمینه عکاسی استفاده کنند که لازمه آن هم بدست آوردن دانش لازم در این زمینه است. این چنین افرادی هستند که همیشه در حرفه عکاسی خط شکن هستند. من همیشه گفته ام فقط یک درصد از همه عکاسان حرفه ای هستند که هر دوی این استعداد ها را با هم دارند. و فراموش نکنید که در مورد همه عکاسان حرفه ای صحبت می کنم حتی آنهایی که وارد جرگه عکاسی حرفه ای شده اند و شکست خورده اند.

اما نگران نباشید. حتی اگر شما یکی از این افراد پر استعداد نباشید احتمالا می توانید استعداد خود را پرورش دهید البته همانطور که گفتم احتمالاً! این همان چیزی است که برای من رخ داده است. من  هنگام کودکی هیچگاه در زمینه هنر موفق نبوده ام. نمی توانستم نقاشی کنم، حتی نمی توانستم لباس هایم را با هم ست کنم و هیچگاه به کارهای هنری علاقه مند نبوده ام. اما آن چیزی که همیشه مرا به سمت عکاسی سوق داده است سخت افزار آن است. هنوز به خاطر دارم که یکی از بزرگترین سرگرمی های من ایستادن در مقابل ویترین فروشگاهی بود که یک دوربین Canon مدل F-1 را به نمایش گذشته بود. این دوربین در آن زمان کمی بیش از یک دوربین معمولی بود. اما بعد از این که وارد مدرسه عکاسی شدم اوضاع کمی تغییر کرد. در آن زمان بود که فهمیدم بسیاری از اصول هنر آموختنی است. رعایت این اصول کم کم به عادت تبدیل می شوند و پس از مدتی وارد ناخودآگاه شما می شوند. و به صورت غریزی از بعضی چیزها خوشتان می اید و از بعضی چیز های نه. بنابراین حتی اگر استعداد هنری بالایی ندارید حداقل این امید هست که بتوانید چشم هنری خود را تقویت کنید و زیبایی یک کار هنری را تشخیص دهید. من دوستان زیادی دارم که با هم در همان مدرسه عکاسی تحصیل کردیم بسیاری از آنها مانند من از ابتدا این چشم هنر شناس را نداشتند. و البته برخی هم هرگز نتوانستند این توانایی را بدست آورند. البته باید مطمئن شوید مدرسه عکاسی که انتخاب می کنید از نظر هنری در سطح بالایی باشد.

یکی دیگر از استعداد های مرتبط با عکاسی استعداد فنی است یعنی عکاس بتواند با دوربین و تجهیزات عکاسی به بهترین شکل کار کند. شما باید کار کردن با دوربین، کامپیوتر و تجهیزات نورپردازی را یاد بگیرید. نه تنها باید کار کردن با آنها را بیاموزید بلکه باید بیشتر از یک فرد عادی در این کار ها مهارت کسب کنید و بتوانید با هر کدام به تنهایی کار های جالب توجهی انجام دهید. البته این استعداد را می توانید به خوبی تقویت کنید اما اگر به کار کردن با این تجهیزات علاقه مند باشید که دیگر محشر است. در مورد خودم باید بگویم واقعاً از کار کردن با دوربین لذت می برم و همیشه دوست دارم از آخرین فناوری های روز استفاده کنم. بعد از سال ها کار کردن با دوربین های مختلف اکنون مهارت زیادی در استفاده از آنها پیدا کرده ام. درباره نور پردازی باید بگویم نقاط ضعف هایی دارم و در حال کار کردن روی آنها هستم. و درباره کامپیوتر هم باید بگویم که چیزی در آن مرا به خودش جذب می کند. فکر کنم از این نظر من خوش شانس بوده ام.

امیدوارم با 1 درصدی که گفتم شما را نترسانده باشم اما به خاطر داشته باشید یک بازار برزگ در انتظار همه جور عکاسی است، از عکاسان خیلی خوب گرفته تا عکاسانی که در کار خود چندان هم قوی نیستند. و بیشتر آنها درآمد مناسبی به عنوان یک عکاس حرفه ای دارند. و فقط آن دسته ای که در کار خود واقعا خوب هستند می توانند از عکاسی سود قابل توجهی بدست آورند و از این طریق ثروتمند شوند. در حقیقت بازاری وجود دارد که در آن عکاسانی با سطح کاری متفاوت و مشتریان با خواسته ها و قدرت تشخیص متفاوت وجود دارند. به عنوان مثال ممکن است بخواهید عکاسی مانند آنی لبوویتز از شما عکس بگیرد اما برای پرداخت دستمزد او پول کافی نداشته باشید، پس باید عکاسی با قیمت کمتر پیدا کنید. این بدان معناست که شما در بازاری که عکاسان ارزان قیمت تری حضور دارند قرار دارید. و به عنوان یک عکاس هر چقدر کار شما بهتر باشد و هر چقدر مستعد تر باشید دستمزد بیشتری دریافت می کنید. این فقط قیمت نیست که ارزش کاری یک عکاس را تعیین می کند قوه ادراک مشتری او هم مهم است. در همه طبقات بازار عکاسی مشتریانی هستند که نمی توانند یک عکس فوق العاده خوب را تشخیص دهند. قبلا که در مورد چشم هنری صحبت کردیم قرار نیست مردم عادی هم این چنین دیدی نسبت به هنر داشته باشند. خوب این که بد نیست شما یک عکس ارزشمند می گیرید که آنها نمی توانند ارزش هنری آنرا درک کنند اما توان مالی پرداخت دستمزد شما را دارند! اما حرف آخر من این است به عنوان یک عکاس حرفه ای اگر در سطح متوسطی هستید هنوز هم می توانید در این زمینه به خوبی کار کنید و موفق باشید.

در کار خود پیشرفت کنید یا نابود خواهید شد!

 هر کسی برای اینکه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد باید به روز باشد و مرتب در حال تقویت مهارت های خود باشد. عکاسی هم از این قانون مستثنی نیست هر عکاسی باید استعداد ها و مهارت های خود را پرورش دهد و چشم هنری خود را تقویت کند این یک فرایند بی پایان است. اگر توانایی های خود را به عنوان یک عکاس حرفه ای پرورش ندهید متوجه می شوید عکاسانی که در سطح پایین تری از شما قرار داشتند اکنون از شما پیشی گرفته اند و حتی بازار شما را به خود اختصاص داده اند. من همیشه از اینترنت و وب سایت هایی عکاسی کمک می گیریم سعی می کنم با روش هایی که دیگر عکاسان استفاده می کنند آشنا شوم عکس ها آنها را با دقت نگاه می کنم از روزنامه ها ومجلات عکاسی اخرین کتاب هایی که در این زمینه نوشته می شود کمک می گیرم. شاید من هنوز جزو آن یک درصد از عکاسان حرفه ای نباشم اما همیشه در جهت رسیدن به این سطح از توانایی حرکت می کنم.

ترجمه: علی یزدی مقدم

منبع: پرفشنال فتوگرافی 101

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. تشکر بابت زحماتی ک کشیدید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید