• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 06 / 03

از خواص زردآلو بیشتر بدانید

زردآلو میوه ای کوچک به رنگ زرد نارنجی می باشد که متعلق به خانواده رزاسه است و از انواع میوه های درختی چون هلو، آلو، شلیل و غیره می باشد. این میوه ها معمولا در طول تابستان فراوان اند، با این وجود خشک شده و کمپوت زردآلو را می توانید در تمامی طول سال نوش جان کنید.

خواص زردآلو

زردآلو ها دارای پوستی مخملی و گوشت (مغز میوه) می باشند. آنها خیلی آبدار نیستند، اما دارای سطحی صاف و عطر و طعم شیرین که کمی به ترشی ضعیفی میزند می باشد و تا حدودی شبیه به آلو می باشد.

دانه زردآلو خوردنی است و شباهت زیادی به مزه و ظاهر بادام دارد. آن اغلب داخل پوسته محکمی قرار گرفته است و روغن به دست آمده از آن در آشپزی استفاده می شود.

این میوه کوچک بسیار متنوع است و می توان از تازه و خشک شده آن استفاده کرد هر چند تازه آن دارای مقادیر زیادی از ویتامین C می باشد.

زردآلوی خشک شده ماندگارتر است و به طور کلی افراد رژیمی از آن به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند. علاوه بر این، زردآلوی خشک شده، مغذی تر از نمونه های تازه خود است.

فواید زردآلو برای سلامتی

زردآلو مانند بسیاری از میوه های دیگر همچون سیب، گلابی، پرتقال یا موز، دارای فواید زیادی است. همچنین در رژیم های غذایی از زردآلو می توان به دلیل داشتن کالری کم، آنتی اکسیدان بالا و فیبر غذایی استفاده کرد.

هر دوی آنها هم تازه و هم خشک با توجه به مواد مغذی که دارند دارای فواید زیادی می باشند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ضد سرطان

زردآلو ها غنی از آنتی اکسیدان می باشند که بدن ما را در برابر رادیکال های آزاد و آسیب سلول ها محافظت می کند. رادیکال های آزاد به دلیل آلودگی، اشعه UV، دود و عوامل دیگر در بدن تولید می شوند. آنها مانع از روند طبیعی رشد سلول ها می شوند و تغییراتی در سلول های DNA ایجاد می کنند. این امر منجر به تشکیل سلول های سرطانی می شود.

زردآلو ها سرشار از ویتامین A و C می باشند و آنتی اکسیدانی قوی است که با بیماری سرطان مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

علاوه بر این دانه زردآلو حاوی ترکیبی به نام B17 است که می تواند با سرطان مبارزه کند.

دارویی برای یبوست

زردآلو حاوی مقادیر زیادی پکتین و سلولز است که به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند، در نتیجه در درمان یبوست کمک می کند. زردآلو ها سرشار از  فیبر هستند. که این برای سلامت روده بزرگ حیاتی است و از یبوست جلوگیری می کند که یبوست می تواند به سرطان روده بزرگ منجر شود. فیبرها همین طور برای هضم و کمک به تعادل سوخت و ساز بدن موثر می باشند.

سلامت قلب

زردآلو خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. آنها غنی از آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و لیکوپن هستند. این آنتی اکسیدان ها کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهند و در نتیجه خطر ابتلا به حمله قلبی را به حداقل می رساند و سلامتی قلب را بهبود می بخشد.

درمان کم خونی

زردآلو منبع غنی از آهن است که نقش مهمی در شکل گیری خون ایفا می کند. در نتیجه به بهبود جریان خون و جریان انرژی کمک می کند. کمبود آهن می تواند موجب کم خونی شود. بنابراین مصرف طولانی مدت زردآلو در تولید هموگلوبین کمک می کند که بسیار مفید است. به ویژه برای خانم هایی که خونریزی قاعدگی آنها زیاد است.

کمک به کاهش وزن

زردآلو ها غنی از فیبر غذایی می باشند، و دارای کالری کمی هستند. این باعث می شود علاوه بر رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن نیز مناسب باشد.

مفید برای چشم ها

زردآلو غنی از ویتامین های A، C و E همچنین کاروتنوئیدها است که خطر ابتلا به بیماری های چشم را کاهش می دهد، بنابراین زردآلو سلامت چشم را بهبود می دهد و از آسیب به لکه زرد جلوگیری می کند.

تسکین آسم

نشان داده شده است که زردآلو نشانه های آسم، سل و برونشیت را کاهش می دهد.

سلامت استخوان

زردآلو سرشار از کلسیم است که برای شکل گیری و رشد استخوان ها حیاتی است. بنابراین خوردن زردآلو به حفظ سلامت استخوان کمک کرده و از مشکلات مربوط به استخوان جلوگیری می کند.

تسکین تب

زردآلو برای تب مفید است. شما می توانید با زردآلو و آب نوشیدنی تهیه کنید و با مقدار کمی عسل آنرا رقیق کنید. این نوشیدنی ابتدا تشنگی سپس تب را برطرف می کند و با ویتامین ها و مواد معدنی که دارد سیستم بدن را پاکسازی می کند.

مفید در بارداری

زردآلو برای زنان بارداری مفید است چون شامل ویتامین A, C و E همچنین مواد معدنی مانند فسفر، سیلیسیوم‌، کلسیم، آهن و پتاسیم است. اغلب به زنان باردار توصیه می شود زردآلوی خشک استفاده نمایند زیرا شامل آهن بالایی است که برای زنان باردار و جلوگیری از آنمی مفید می باشد.

زردآلوی خشک

حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن

زردآلو به لحاظ داشتن مواد معدنی مانند پتاسیم و سدیم که برای حفظ تعادل الکترولیت ها در بدن ضروری هستند خوردن آن توصیه می شود و برای انتقال آهن به سلول های بدن مهم است. همچنین سطح مایعاتی که برای انقباض ماهیچه ها مفید است را تقویت می کند. بنابراین پتاسیم و سدیم موجود در زردآلو برای نگهداری سطح الکترولیت ها در بدن ضروری هستند.

 

تامین ویتامین B17

روغن هسته زردآلو حاوی ویتامین B17 است که در دانه های این میوه وجود دارد. این ماده مغذی ممکن است در پیشگیری از سرطان کمک کند. از سرطان هایی مانند استخوان، سرطان گردنه رحم و پوست به کمک این روغن فوق العاده می توان پیشگیری کرد. ویتامین B17 همچنین برای کاهش و حفظ فشار خون مفید است.

از بین بردن آرتریت

همانطور که قبلا اشاره شد روغن زردآلو خاصیت ضدالتهابی دارد. این امر در کاهش نشانه های آرتریت موثر است، همچنین در کاهش درد و تسکین مناطق آسیب دیده کمک می کند.

مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا

خواص طبیعی روغن هسته زردآلو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. بنابراین در مبارزه بدن با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می کند. همانطور که سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی می کند بدن را از بیماری های مختلف به خوبی محافظت می کند.

مزایای زردآلو برای پوست

زردآلو منبع عالی ویتامین های B، ویتامین A، ویتامین C و لیکوپن است که برای پوست مفید است.

التیام صدمات پوستی

روغن هسته زردآلو از دانه های خشکیده زردآلو تهیه می شود. خاصیت نرم کنندگی آن برای پوست می تواند به دلیل داشتن ویتامین C بالای آن باشد. این روغن می تواند انواع بیماری های پوستی بدون اینکه پوست را چرب کند درمان می کند. این روغن مرطوب کننده عالی برای مو، صورت و دست ها بوده و می تواند آسیب های پوستی را بدون هیچگونه عوارض جانبی نامطلوب درمان کند.

کاهش چروک

اسکراپ (لایه بردار) تهیه شده از دانه زردآلو به رهایی از پیری و حذف سلول های مرده روی سطح پوست کمک می کند و سلول های پوست را برای رشد مجدد کمک می کند. عمل لایه برداری به کمک این اسکراپ در حذف خطوط و چین و چروک ها و از بین بردن سلولهای آسیب دیده سطح پوست کمک می کند.

حفظ قابلیت ارتجاعی پوست

روغن زردآلو در نگهداری شفافیت، نرمی و قابلیت ارجاعی پوست کمک می کند. ترکیب این روغن با روغن دیگر میوه ها به عنوان ماسک برای نرمی پوست استفاده می شود. این روغن اغلب در رایحه ماساژ درمانی به خاطر اثرات احیاکنندگی و تغذیه روی پوست استفاده می شود. روغن زردآلو به دلیل خاصیت ملایم بودن در فرآورده های مخصوص کودکان نیز استفاده می شود.

از بین بردن دانه های سرسیاه

اسکراپ (لایه بردار) از طریق حذف سلولهای پوست و جوش های سرسیاه پوست را عمیقا پاکسازی می کند همچنین به جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست می کند. بنابراین با تحریک سلول های تازه، پوست را نرم و درخشان نگه می دارد.

لایه بردار زردآلو

درمان بیماری های پوست

غنی بودن روغن زردآلو از ویتامین ها C و A برای پوست های حساس بسیار مهم است. خاصیت ضدالتهابی آن در درمان بیماری های پوست مانند التهاب پوست و اگزما موثر است. روغن هسته زردآلو در ترکیب با دیگر روغن ضروری دارای اثر تسکین دهنده در اختلالات پوستی است. با این حال بهتر است قبل از استفاده از آن برای جلوگیری از عوارض ناخواسته با پزشک مشورت نمایید. گوشت زردآلو در پاکسازی آکنه مفید است. می توانید برگ زردآلو را در مخلوط کن بریزید تا آب آن را بگیرید. استفاده از آن به صورت موضعی برای خلاص شدن از خارش ناشی از آفتاب سوختگی، اگزما و گال (بیماری انگلی خارش دار) کمک می کند.

مرطوب کننده پوست

روغن هسته زردآلو برای پوست خشک و حساس مفید است زیرا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین A است. خاصیت مرطوب کنندگی آن سلولهای پوست را هیدراته نگه می دارد و  با لایه برداری پوست، هر گونه اثرات خشک کنندگی پوست را خنثی می کند. بنابراین پوستی سالمتر و و نرم تر ارائه می کند.

تغذیه پوست

روغن زردآلو غنی از اسید گاما-لینولنیک است که به حفظ تعادل رطوبت، در پوست کمک می کند. ویتامین های A و E موجود در زردآلو با تغذیه کردن پوست نشانه های پیری پوست را به تاخیر می اندازد. روغن زردآلو همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد که در درمان پوست موثر است و برای وضعیت هایی مانند اگزمای پوستی آرام بخش است. این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که در مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از رادیکالهای آزاد کمک می کند.

مزایای زردآلو برای مو

مواد مغذی فراوان موجود در زردآلو برای مو مفید است. روغن هسته زردآلو را می توان برای سلامت مو به کار برد. برخی از مزایای روغن زردآلو برای مو در زیر عنوان شده اند.

حالت دهنده مو

روغن زردآلو با اسیدهای اولئیک و لینولئیک بسته بندی شده است که می تواند برای مو شگفت انگیز باشد. این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین A و E است که برای هیدراته کردن و حالت دهندگی مو مفید است. این روغن می تواند به شامپو یا نرم کننده ها برای نرمی بیشتر و همچنین خاصیت رطوبت رسانی آن اضافه شود. همچنین این روغن به عنوان روغن درمانی قبل از درمان دارویی استفاده می شود.

درمان مشکلات پوست سر

روغن زردآلو حاوی ویتامین های A و E است که به سلامت و بازسازی پوست کمک می کند. بنابراین یک داروی خانگی مهم برای مشکلاتی مانند پوست سر خشک، پسوریازیس‌، شوره سر و اگزما است. این روغن رطوبت را به پوست سر خشک، پوسته پوسته شده، کدر و موهای خشک باز می گرداند.

بالا بردن رشد مو

ویتامین E موجود در روغن زردآلو به تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک میکند. این روغن در ترکیب با اسیدهای چرب به عنوان یک محافظ  در برابر آسیب های رادیکالهای آزاد عمل میکند.

زردآلو منبع خوبی از ویتامین های A و E است. آن ها همچنین منبع غنی از فیبر و پتاسیم هستند. زردآلو شامل مواد شیمیایی گیاهی است که کاروتنوئیدها نامیده می شوند که در میوه ها و سبزیجات مسئول دادن رنگ های قرمز، نارنجی و زرد هستند.

آنتی اکسیدانِ لیکوپن یکی از کاروتنوئیدهایی موجود در زردآلو است. به طور خلاصه زردآلو مواد مغذی فراوانی دارند که شامل کربوهیداتها، شکر، فیبرهای حل شدنی و حل نشدنی، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و آمینو اسیدها و مانند آن هستند. مواد معدنی موجود در زردآلو شامل: کالری، فیبر رژیمی، پتاسیم، آهن و آنتی اکسیدان است.

ترجمه: میترا نامجو

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید