• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 13

یزد، نخستین شهر خشتی جهان، در یونسکو ثبت شد

یزد گنجینه ای از هنر و فرهنگ و تمدن ایرانی که بیش از 700 هکتار مساحت دارد. خانه های تاریخی زیادی از دوره های مختلف در یزد وجود دارد و وجود همین بناهای باستانی است که سبب شد یزد به عنوان نخستین شهر خشتی جهان ثبت شود.
یزد اولین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی جهان است ویژگی دیگر آن اینست که ایمن ترین شهر جهان است چون هیچ بلایای طبیعی تا این لحظه آسیبی به شهر نرسانده و لزومی نبوده که در آن سازه های بتنی بسازند.
خانه هایی در یزد وجود دارد که مربوط به دوره ایلخانی هستند و در حال حاضر قابل سکونت اند و افرادی در آنها زندگی می کنند. خانه ای وجود دارد به نام خانه توانا که متعلق به دوره ایلخانی است. یا خانه محمودی، خانه لاری ها، یا خانه تقدیری.
بادگیر ها سیستم تنفسی شهر است. مثلا بادگیری که حدود 60 تا پله دارد و داخل سرداب های آن باد خنک عبور می کند که احتیاج به کولر و … نیست. بلند ترین بادگیر ایران در یزد که 33 متر ارتفاع دارد و مربوط به دوره زندیه – قاجاریه و به حدود 270 سال قبل بر می گرداند.

یزد، نخستین شهر خشتی جهان، در یونسکو ثبت شد

در یزد یخچال های خشتی وجود دارد که مردم زمستان ها یخ داخل آنها می گذاشتند و تابستان ها از آن استفاده می کردند.
از همه مهم تر یک کاروان سرا وجود دارد که یکی از آن 99 کاروان سراهایی است که شاه عباس ساخته و مربوط به 400 سال قبل است همین طور تنها کاروان سرای دایره شکل ایران می باشد.
مساحت یزد بیش از 700 هکتار است و از آثار باستانی و تاریخی آن، وجود درخت سروی به قدمت پنج هزار سال در ابر کوه است یا سرو هزارو پانصد ساله منگ آباد مهریز یا چنار هزار و دویست ساله کرخنگان.
روستایی به نام روستای هَرُوفته در بیابانی به نام فهرج و خویدک، این روستا در زمان حمله ی اعراب میدان جنگ ایران و عراق بوده و متعلق به زمان ساسانیان است یا روستای هفتادر متعلق به زمان ساسانیان می باشد. روستای ندوشن کنار جاده ابریشم هست که مربوط به 800 سال قبل است که کاروان های جاده ابریشم در این روستا اتراق می کردند.
یزد دارای باغ های تاریخی مثل باغ دولت آباد است.
چرا حدود 9 سال طول کشید که یزد را در یونسکو ثبت جهانی کنند؟
از مشکلاتی که وجود داشت یکی ساخت و ساز های غیر اصولی بود که یک معضل جدی برای مسئله ی ثبت جهانی شدن بود و مهم تراز همه این که یک سری ساخت و سازهای بتنی در محله ی زرتشتیان انجام شده بود، و زمان زیادی طول کشید تا جلوی این کار گرفته شد.
فقط تلاش ها برای ثبت یک اثر در فهرست جهانی مهم نیست، مهم این است که تلاش کنند تا آن اثر در فهرست حفظ شود.

برخی از تصاویر آثار تاریخی شهر یزد را در زیر می بینید.

بادگیر باغ دولت آباد یزد

بلند ترین بادگیر جهان (بادگیر باغ دولت آباد)

مسجد جامع کبیر یزد(بلند ترین مناره های جهان)

مسجد جامع کبیر یزد(بلند ترین مناره های جهان)

تنها آب انبار شش بادگیر جهان

تنها آب انبار شش بادگیر جهان

تنها کاروانسرای دایره شکل ایران

کاروانسرای زین الدین (تنها کاروانسرای دایره شکل ایران)

قنات زارچ ( طولانی ترین قنات ایران)

قنات زارچ ( طولانی ترین قنات ایران)

تنظیم: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید