• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 12

همه چیز درباره کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی خاکستری آفریقایی یا کاسکو یکی از با استعدادترین پرندگان در تقلید صدا یا قدرت سخنگویی در جهان است، استعداد این پرنده باعث شهرت آن در بین علاقمندان به پرندگان شده است. نه تنها کسانی که از پرندگان نگهداری می کنند دوستدار و عاشق این پرنده باهوش هستند بلکه این پرنده یکی از گونه های مناسب برای مبتدیانی است که تازه شروع به کار نگهداری پرندگان کرده اند، چرا که طوطی خاکستری آفریقایی را هر کسی می شناسد!

کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی

 این طوطی یکی از قدیمی ترین گونه های طوطی است که توسط انسان نگهداری شده و در کتاب مقدس بارها ثبت تاریخی شده است. زیبایی و هوش بی نظیر، این پرنده را در بین طوطی ها به اوج محبوبیت رسانده است.

در ابتدای خلقت، کاسکو سایز متوسطی داشت و دارای پرهایی به رنگ خاکستری تیره بود که تقریبا شبیه کبوتر به نظر می رسید اما تحقیقات بیشتر نشان داد که این پرنده پر و بال خاکستری رنگ دارد و در نژاد کنگو رنگ دُم سرخ است، دُمگاه به رنگ خاکستری روشن و لبه‌های بال سیاه رنگ و پاها خاکستری تیره هستند. رنگ منقار پرنده سیاه و رنگ چشم پرنده بالغ نارنجی روشن و هر دو جنس نر و ماده از نظر ظاهری شبیه به هم هستند. این پرنده در طول زندگی زاد و ولد می‌کند و معمولاً در حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند.

از آنجائیکه این پرنده قادر به تقلید صدا، به خاطر سپردن واژه ها و تکرار آن ها است می‌توان گفت این پرنده بهترین پرنده تقلید کننده صدا در جهان است که به راحتی می‌تواند بیش از صدها واژه را به خاطر بسپارد و تکرار کند و با این کار باعث خوشحالی صاحبان خود گردد.

زادگاه طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی خاکستری تیمنه که به اختصار TAG نامیده می شود از کاسکو یا CAG کوچک تر است. این نژاد دارای بدنی خاکستری تیره نزدیک به سیاه با منقار رنگی است و رنگ دم آن در رنگهای خرمایی مایل به قرمز تا خاکستری تیره یا مشکی وجود دارد.

کاسکو عموما در ‌دشت های گرم، مانگروهای ساحلی، درختزارها و حاشیه جنگل های بدون درخت آفریقای غربی و مرکز ساکن است. اگرچه زیرگونه های بزرگ طوطی خاکستری به عنوان طوطی خاکستری آفریقایی یا CAG نام برده می شوند اما این پرندگان در حقیقت دامنه طبیعی وسیعی در آفریقا دارند که شامل جنوب شرقی ساحل عاج، کنیا و تانزانیا است.

طوطی آفریقایی تیمنه با نام علمی Psittacus erithacus timneh در منطقه کوچکی در طول کناره غربی ساحل عاج و در سراسر گینه جنوبی یافت می شود. رژیم غذاییشان در جنگل بیشتر شامل میوه نخل، دانه ها، میوه ها و برگ خرما است.

مراقبت و غذادهی

اینکه چرا طوطی آفریقایی اغلب پرنده نامه رسان مطرح می شود؟ دلیل آن به خاطر هوش و تکلم این طوطی است. این پرنده نه تنها مستعد یادگیری لغات زیادی است بلکه قدرت تشخیص معانی کلمات و عبارات را نیز دارد.

طوطی آفریقایی به اسباب بازیهای زیادی نیاز دارد تا هوش خود را به چالش بکشد مانند اسباب بازیهای پازلی و ظروفی که نیاز داشته باشد غذا را در آن جستجو کند.

یک غذای کامل که ترکیبی از جو و دانه های حبه ای شکل که در بازار مخصوص طوطی وجود دارد غذای کاملی برای این پرنده است. به نظر می رسد طوطی آفریقایی تحت تاثیر استرس و اضطراب محیط اطرافشان قرار بگیرند به همین دلیل برای راحتی بیشتر می توان قفس آن را گوشه ای از اتاق مقابل دیوار قرار داد.

طوطی آفریقایی بیشتر مستعد کمبود ویتامین A یا بتاکاراتون است از این رو استفاده از میوه هایی با بتاکاراتون بالا مانند سیب زمینی شیرین پخته و کلم تازه توصیه می شود. کمبود ویتامین D در یک رژیم غذایی ضعیف مشکل دیگری است. بنابراین دادن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب به کاسکو می تواند از کمبود ویتامین و مواد معدنی جلوگیری کند.

شخصیت و رفتار

بیشتر کسانی که از پرنده ها نگهداری می کنند اعتقاد دارند که تنها یک هوادار باتجربه علاقمند به پرندگان باید از یک کاسکو مراقبت کند زیرا آن ها طوطی هایی پیچیده، بسیار حساس و کمی سرسخت هستند. این پرندگان همچنین جذاب و با استعداد هستند، اما مطابقت دادن این حساسیت و ذکاوت منجر به پی آمدهای رفتاری می شود. آنها ترجیح می دهند در یک روال عادی باشند و حتی یک تغییر کوچک در روال روزمره می تواند کاسکوی ناراحت و حساسی بسازد. از جمله عادت های بد رفتاریشان این است که به چیدن و جویدن پرهایشان تمایل دارند. TAG ها بی باک هستند و طرز برخورد شجاعانه ای دارند از این رو برای خانواده هایی که رفت و آمد زیادی دارند می تواند مناسب باشد. کاسکوها هرج و مرج کمتری را ترجیح می دهند و تمایلی به محیط های شلوغ ندارند.

خاکستری آفریقایی، طوطی های اجتماعی هستند که نیاز دارند تا زمان زیادی برای روی دست قرار بگیرند، هر چند آن ها نوازش را دوست ندارند.

طوطی خاکستری آفریقایی

آنها کمی خاراندن سر و نوازش کردن را تحمل می کنند، اما تماس های فیزیکی زیاد را نمی پسندند با این وجود برخی اشخاص به عکس العمل طوطی مثل مچاله کردنش هنگام لمس کردنش توجه نمی کنند. هر پرنده ای ذوق و سلیقه منحصر به فرد خود را دارد. طوطی خاکستری یک پرنده ی شخصی است و متعلق به یک صاحب، حتی اگر از همان ابتدا با همه اعضای خانواده ارتباط برقرار کند.

صحبت کردن و صداها

جذبه بیشتر طوطی های خاکستری به خاطر قدرت سخن گفتنشان است. کاسکو در بین خانواده طوطی ها بهترین سخنران است، بعد از شنیدن یک یا دو بار لغات و عبارت قادر به تکرار آن ها است. این پرنده در حدود یک سالگی به طور کامل صحبت می کند و بیشتر از قبل قادر به تقلید کردن است.

طوطی خاکستری نه تنها قادر به اصلاح و تکرار لغات مهم است بلکه تحقیقات نشان داده است که این نوع می تواند آنچه را بیان می کنید بفهمد. معروفترین کاسکو، Alex است. Alex توسط دکتر Irene Pepperberg پرورش داده شده است و حدود 30 سال با هم کار کردند، دکتر Pepperberg تصور می کرد Alex قدرت تشخیص و شناسایی اشیا، رنگ ها و اشکال را دارد همچنین می تواند مفاهیم مشابه، اختلاف ها و دسته آن ها را بفهمد حتی می تواند اشیا را بشمارد. به هر حال Alex قادر به انجام کارهای پیچیده تری بود مانند این که صاحبش را فرا بخواند، دکتر Pepperberg به تلاشهایش ادامه می دهد تا Alex بتواند بخواند و حتی پیشرفت کند.

تصور اینکه طوطی خاکستری پرنده ای هوشمند است و به جای جیغ زدن قادر به صحبت کردن بوده و پر سر و صدا نیست اشتباه است. صدای این پرنده مانند گونه های آمریکای جنوبی گوش خراش و مداوم نیست ولی صداهای افراد خانواده را یاد می گیرد و مدام تکرار می کند. تصور کنید که صدای “بیپ” ميکروويو پی در پی باشد یا زنگ تلفن دیوانه وار بدون تغییر یا خاموشی ادامه داشته باشد!

سلامت و شرایط عمومی

طوطی خاکستری عموما مستعد چیدن پروبال هایشان، کمبود کلسیم، ویتامین A، ویتامین D، عفونت تنفسی، psittacosis یا تب طوطی و بیماری های مربوط به پر و بال پرندگان هستند.

تهیه یک طوطی آفریقایی

دو تا زیرگونه ممتاز از طوطی خاکستری آفریقایی وجود دارد: کاسکو با نام علمی Psittacus erithacus erithacus که طوطی خاکستری دم قرمز یا به اختصار CAG و طوطی خاکستری تیمنه با نام علمی Psittacus erithacus timneh که به اختصار TAG نامیده می شود. اغلب طوطی های خاکستری کامرونی بودند زیرا تفکر اولیه این بود که این پرنده ها زیرگونه ای از آن ناحیه هستند اما در حقیقت بیشتر پرندگان به کامرون قاچاق شده بودند و آن کشور در فهرست صادر کنندگان لیست شده بود. این پرندگان در تنوعی از سایز و تن رنگ خاکستری وجود دارند زیرا زیستگاه طبیعیشان بسیار متنوع و بزرگ است. با این حال کاسکو صرف نظر از رنگ و اندازه همچنان یک زیرگونه است.

کاسکو معروف ترین زیرگونه با جثه بزرگ است که دم قرمز مایل به زرد و منقار سیاه دارد. TAG کوچکتر است با بدن خاکستری تیره نزدیک به سیاه با منقار رنگی شیپوری و طیف رنگی دم از شاه بلوطی تا خاکستری تیره تا سیاه. هر دو گونه در تنوع رنگ در مقایسه با هم برابر هستند.

طوطی خاکستری آفریقایی بیشتر در پرنده فروشی ها یا کسانی که پرنده پرورش می دهند موجود هستند که می توانید آنها را از این مراکز خریداری کنید و به عنوان یک دوست و حیوان سرگرم کننده در کنار خود داشته باشید و از همنشینی با او لذت ببرید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید