• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 17

کاشت دانه خربزه، گرمک و طالبی

خربزه

سه گروه از خربزه های شیرین وجود دارد. اول خربزه های گرمک، با مغز گوشتی نارنجی رنگ هستند که یکی از بهترین میوه ها می باشد و در انگلستان رشد خوبی دارد. همچنین می توانید گونه ای از طالبی را که مغز گوشتی زرد رنگی دارد و بوی خربزه می دهد را پرورش دهید که بیشتر در گلخانه ها رشد می کنند.

برای اینکه در شرایط آب و هوایی خنک بهترین نتیجه را بگیرید، باید گرمک ها را در گلخانه یا قاب سرد یا کنار یک دیوار سرپوشیده آفتابی با سر پوش بکارید.

کاشت دانه خربزه

توضیحات

دو دانه ی یک و نیم سانتی متر مناسب برای کاشت را از اواسط تا اواخر فروردین، در یک پراپگیتور (propagator) یا کنار پنجره ای آفتابی در دمای 18 تا 21 درجه سانتی گراد بکارید. پراپگیتور محفظه های سر پوشیده ای هستند که به کمک برق، دما و شرایط محیطی مناسب برای گیاه فراهم می شود. قویترین یا درشت ترین نهال را پس از جوانه زدن بردارید.

کاشت دانه طالبی، خربزه در پراپگیتور

از اواخر ماه اردیبهشت تا اوایل ماه خرداد هنگامی که هیچ خطر یخ زدگی وجود ندارد و زمانی که آنها سه یا چهار برگ داشته باشند (بستگی به شرایط محیطی) مقاوم می شوند.

رشد

خربزه ها گیاهان حساسی هستند، بنابراین نیاز به یک مکان گرم و آفتابی با رطوبت بالایی دارند.

خربزه ها به خاک غنی، بارور، مرطوب و با زهکشی خوب نیاز دارند.

سه تا چهار هفته بعد از کاشت، زمین را با پاک سازی از علف های هرز آماده کنید و ترکیب دو بسته از مواد آلی و یک مخلوط متوسط از کود معمولی را به کار ببرید.

برای گرم کردن خاک، آبیاری خوب انجام شود و با پلاستیک روی آن را بپوشانید، این کارها یک هفته قبل از کاشت انجام شود تا گرم شدن خاک را تشدید کند.

برای تقویت نهال محل رشد برگ پنجم را ببرید! تا شاخه های جانبی رشد بیشتری داشته باشند، زمانی که برگی شروع به رشد کرد، آن را ببرید و فقط چهار برگ با استقامت را نگه دارید تا خوب رشد کنند. برگ های سالم را حفظ کنید چون آنها منبع شیرین شدن میوه هستند و برگ های زرد و خشک آن را از گیاه جدا کنید.

در یک قاب سرد، چهار جوانه را در چهار طرف قاب به شکل X بکارید. یک ظرف شفاف و گود، روی یک جفت از گیاهان جوانه زده ای که قصد پرورش دارید قرار دهید.

در کشاورزی و باغبانی قاب سرد، محفظهٔ شفاف سقف‌داری است که در زمین ساخته شده و برای محافظت گیاهان از شرایط بد آب‌ و هوایی و در درجهٔ اول سرما یا رطوبت شدید استفاده می‌شود.

قاب سرد، محفظه پرورش گیاه

در هوای خیلی آفتابی، روی گیاه را با شبکه توری، سایه بیفکنید و یا زیر سقف خانه ببرید.

گیاه را همیشه مرطوب نگه دارید. وقتی که میوه ها به سایزهای گردو هستند، هر 7 تا 10 روز با کود مایع پتاسیم آنها را تغذیه کنید. هنگامی که میوه ها شروع به رشد می کنند و برگ هایشان از بین می روند تغذیه آن را متوقف کنید و آبیاری را کاهش دهید. اگر در این مرحله بیش از حد آب دهید از شیرینی میوه کم می شود.

تهویه را بیشتر کنید و گیاهانی که سایه انداخته اند را حذف کنید، اما به یاد داشته باشید اگر دما از 25 درجه سانتی گراد بیشتر باشد، در تابستان سایه سازی دوباره روی آنها انجام شود.

گرده افشانی

تا زمانی که گیاه، گل می دهد همچنین در زمان گرده افشانی میوه ها، از حضور تهویه مطمئن باشید.

بهتر است که گل های کوچک ظریف را با دست گرده افشانی نکنید، اما گاهی اوقات ممکن است ضروری باشد. گلهای ماده، یک میوه رشد نکرده در پشتشان دارند، گل های نر چنین چیزی ندارند. یک گل نر، چهار گل ماده را گرده افشانی می کند.

کامل شدن گیاه (رسیدن)

هنگامی که میوه ها به اندازه انگور فرنگی رسید، چهار تا از بهترین آنها را در هر ساقه انتخاب کنید و همه گل ها، میوه ها و برگ های اضافی را حذف کنید.

دو یا سه برگ از جوانه های دورتر را از این میوه ها حذف کنید، کمی از سر شاخه های در حال رشد اصلی را بشکنید و زمانی که رویش های جدیدی مشاهده کردید نیز آنها را حذف کنید.

میوه را روی یک کاشی یا یک قطعه چوب قرار دهید تا از تغییر رنگ و یا حتی پوسیدگی آن جلوگیری شود.

مشکلات رایج

عنکبوت گلخانه ای قرمز (عنکبوت پشت قرمز) یا انگل های (کنه ها) خالدار: برگ ها خالدار و کمرنگ می شوند، و انگل (کنه ها) به وضوح دیده می شوند و برگ ها پیش از موعد میریزند.

درمان: آنها در شرایط گرم و خشک رشد می کنند، بنابراین گیاهان را به طور مرتب گردگیری (غبار زدایی) کنید. در گلخانه از کنترل بیولوژیکی استفاده کنید.

کپک پودری: به عنوان یک رسوب سفید پودری روی سطح برگ ها ظاهر می شوند و برگ ها سست و خراب می شوند.

درمان: خاک را مرطوب نگه دارید و خربزه ها باید در مکان های خنک تر رشد کنند.

برداشت

زمان برداشت آن هنگامی است که رایحه خوش خربزه یا طالبی به مشام می رسد و میوه ها از نزدیکی ساقه شروع به ترک خوردن می کنند.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید