• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 08 / 02

خواص و درمان برخی میوه ها از کلام امام رضا (ع)

امام رضا (ع) درباره خوردنی ها و نوشیدنی های حلال می فرماید:

خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی یا نوشیدنی را مباح نکرده، مگر آنکه در آن منفعت و صلاحی بوده، و هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را حرام ننموده، مگر آنکه در آن تلف (نابودی) و فساد (زیانی) بوده است پس هر (خوردنی و نوشیدنی) سودمند و مقوی برای جسم، که (باعث) تقویت بدن شود، حلال شده است.

خواص و درمان برخی میوه ها از کلام امام رضا (ع)

روغن زیتون

امام رضا (ع) می فرماید: روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف می سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند.

جلوگیری از ترک لبها

امام رضا (ع): هر کس می خواهد لبهایش نترکد و از آن ناسور بیرون نزند به لبهای خود روغن زیتون بمالد. (جامع طب الائمه صفحه 151)

تخم مرغ خام

امام رضا (ع): خوردن همیشگی تخم مرغ، سبب پیدایش کک و مک می گردد. (بحارالانوار، جلد 62، صفحه 321)

امام رضا (ع): تخم مرغ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن، بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است، و زیاد خوردن تخم مرغ آبپز، نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.

انار

زیبا شدن جنین با خوردن انار

امام رضا (ع) می فرمایند: خوردن انار شیرین آب کمر را زیاد می کند و اگر زنی باردار باشد و انار شیرین بخورد بچه او زیبا می شود. (وسائل الشیعه، جلد 17، صفحه 122)

امام رضا (ع): آب انار ملس را بمکد زیرا انسان را قوی می کند و خون را زنده نگه می دارد. (کافی، جلد 6، صفحه 344)

باقلا

تصفیه خون و محکم کردن ساق پا

امام رضا (ع): باقلا ساق پا را محکم و خون را تصفیه می کند و همچنین فرمود باقلا را با پوست بخورید چون معده را پاکیزه می کند (طب الائمه، صفحه 188)

نخود

از بین بردن درد کمر

امام رضا (ع) فرمود: نخود، برای کمر درد، سودمند است. (الکافی، جلد6، صفحه، 343، ح 4)

آلو

پایین آوردن حرارت و تسکین دادن صفرا

امام رضا (ع) می فرمایند: آلوی تازه حرارت را خاموش و صفرا را تسکین می دهد و آلوی خشک ساکن می کند خون را، درد مهلک را آسان و از بین می برد. (مکارم الاخلاق، صفحه 175)

عسل

ایمن بودن از زکام

امام رضا (ع): هر کس می خواهد در همه زمستان از زکام ایمن باشد، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و گل نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می دهد. (جامع طب الائمه، صفحه 133)

امام رضا (ع) می فرمایند: عسل را با سیاه دانه بخورید.

کاسنی

کاسنی برای درمان تب

یکی از خدمتگزاران آن حضرت دچار سر درد و تب شده بود، امام رضا (ع) به او فرمودند کاسنی، تب بر است و سر درد را از بین می برد، سپس امر فرمودند برگ کاسنی را بکوبد و با روغن بنفشه مخلوط کن و بر روی کاغذی بگذارد و آنرا بر سر خودش قرار دهد.

انگور

امام رضا (ع) نقل می کند که امیرالمومنین (ع) نان را با انگور میل می کرد.

انجیر

امام رضا (ع): انجیر، بوی بد دهان را می برد، دهان و استخوان ها را استحکام می بخشد، موبر را می رو یاند، درد را می برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست. (الکافی، جلد 6، صفحه358، ح 1)

برگرفته از کتاب طب الکبیر از کلام: پیامبر، امام صادق، امام رضا و ائمه اطهار علیهم السلام. مولف: محسن شکری پینوندی.

میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید