• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 02 / 07

داروی لانزوپرازول Lansoprazole چیست؟

نام عمومی: (lansoprazole (lan SOE pra zol

نام تجاری: FIRST Lansoprazole, Prevacid, Prevacid OTC, Prevacid SoluTab, Prevacid I.V

لانزوپرازول چیست؟

لانزوپرازول یک مهارکننده ی پمپ پروتون است. لانزوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

لانزوپرازول برای درمان و پیشگیری زخم های روده و معده، اِروسیو اِزوفاژیت یا التهاب مری ساینده (آسیب به مری به خاطر اسید معده) و شرایط دیگر من جمله اسید معده بیش از حد مانند سندرم زولینگر-الیسون استفاده می شود.

داروی لانزوپرازول Lansoprazole چیست؟

لانزوپرازول بدون نسخه (OTC) برای درمان سوزش معده مکرر که دو یا چند روز در هفته اتفاق می افتد استفاده می شود.

لانزوپرازول برای برطرف کردن سریع علائم سوزش معده نیست.

اطلاعات مهم

امکان دارد لانزوپرازول باعث اسهال شود که شاید علامت یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید با پزشک تماس بگیرید.

مصرف یک مهارکننده ی پمپ پروتون مانند لانزوپرازول ممکن است خطر شکستگی استخوان در کفل، مچ یا ستون فقرات را افزایش دهد.

اگر سوکرالفیت (Carafate) مصرف می کنید از مصرف همان زمان آن با لانزوپرازول اجتناب کنید. سوکرالفیت امکان دارد جذب لانزوپرازول برای بدن را دشوار کند. بعد از مصرف لازنزوپرازول و قبل از مصرف سوکرالفیت، حداقل 30 دقیقه صبر کنید.

لانزوپرازول برای برطرف کردن سریع علائم سوزش معده نیست.

قبل از مصرف این دارو

اگر به لانزوپرازول آلرژی دارید نباید آن را مصرف کنید.

سوزش معده اغلب با اولین علائم حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. همین که علائم درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد در حال گسترش به سمت بازو یا کتف، حالت تهوع، تعریق و احساس ناخوشی عمومی در بدن دارید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

در صورتی که شرایط پزشکی دیگری دارید درباره ایمن بودن مصرف لانزوپرازول با پزشک یا داروساز مشورت کنید مخصوصا:

  • بیماری کبدی
  • سطوح پایین منیزیم در خون
  • پوکی استخوان یا تراکم پایین مواد معدنی استخوان (osteopenia)

از لانزوپرازول بدون نسخه بدون دستور پزشک استفاده نکنید اگر:

  • عمل بلع با مشکل یا درد
  • مدفوع خونی یا سیاه رنگ؛ استفراغی که به نظر می رسد مانند خون یا دانه های قهوه باشد؛
  • سوزش معده ای که بیش از 3 ماه طول کشیده است؛
  • درد مکرر قفسه سینه، سوزش معده همراه با صدای خس خس؛
  • کاهش وزن نامعلوم
  • حالت تهوع یا استفراغ، درد معده
  • عدم تعادل الکترولیت ها یا اختلال در سوخت و ساز

برخی از اشکال لانزوپرازول ممکن است حاوی فنیل‌آلانین باشد. اگر بیماری فنیل کتونوری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف یک مهارکننده ی پمپ پروتون مانند لانزوپرازول ممکن است خطر شکستگی استخوان کفل، مچ یا ستون فقرات را افزایش دهد. این اثرات بیش از همه در افرادی که دارو را به صورت طولانی مدت یا با دوز بالا مصرف می کنند و آنهایی که 50 سال و بیشتر سن دارند اتفاق می افتد. مشخص نیست که آیا لانزوپرازول علت واقعی افزایش خطر شکستگی است یا خیر.

برخی شرایط با ترکیب لانزوپرازول و آنتی بیوتیک درمان می شود. همه داروها را همانطور که پزشک دستور داده مصرف کنید. تمام اطلاعات بیمار، راهنمای دارو و برگه های دستورالعمل که برایتان تهیه شده است را مطالعه کنید. در صورتی که سوالی دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

انتظار نمی رود این دارو به جنین آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک مشورت نمائید.

تاثیر لانزوپرازول روی شیر مادر و کودک شیرخوار مشخص نیست. اگر کودک شیرخوار دارید بدون دستور پزشک از این دارو استفاده نکنید.

لانزوپرازول را به کودکان کمتر از یک سال ندهید. مصرف داروهای بدون نسخه پِرِواسید یا لانزوپرازول برای افراد زیر 18 سال تایید نشده اند.

چطور باید لانزوپرازول را مصرف کنید؟

لانزوپرازول را دقیقا طبق دستورات روی برچسب دارو یا همان طور که پزشک دستور داده است مصرف نمائید. این دارو را در مقدار کمتر یا بیشتر از چیزی که تجویز شده مصرف نکنید.

لانزوپرازول را معمولا قبل از وعده غذایی مصرف کنید. داروهای بدون نسخه باید در صبح قبل از وعده صبحانه مصرف شوند.

سوسپانسیون های خوراکی را قبل از مصرف خوب تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ، قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری کنید. اگر هر کدام از این موارد را برای اندازه گیری دوز نداشتید آن را از داروساز بخواهید.

کپسول را خرد نکنید، نجوید یا نشکنید یا مصرف کپسول باز شده را به تعویق نیندازید. آنرا به طور کامل ببلعید.

اگر کپسول باز شده را نمی توانید به طور کامل ببلعید:

  • کپسول را باز کنید و دارو را درون یک قاشق حاوی فرنی، پوره سیب، ماست، پَنیر کُلبه یا گلابی فشرده یا له شده بریزید. این ترکیب را سریع بدون جویدن ببلعید. برای استفاده در دفعات بعدی نگهداری نکنید.

پَنیر کُلبه گونه‌ای پنیر سفید نرم است که از شیر پس‌چرخ ترش تهیه شود. نام کلبه به این دلیل به پنیر اطلاق شده است که اول بار آن را در کلبه‌ای روستایی تولید کردند.

  • شما همچنین می توانید دارو را در 1/4 فنجان آب سیب، آب پرتقال یا آب گوجه فرنگی حل کنید. ترکیب را خوب هم بزنید و سریع بنوشید. برای اینکه مطمئن شوید تمام دوز دارو را مصرف کرده اید مقدار کمی آب میوه در همان لیوان بریزید و داخل لیوان بچرخانید سپس سریعا میل کنید.
  • محتویات کپسول امکان دارد از طریق لوله های NG نیز به بیمار داده شود. کپسول را باز کنید و محتوای آن را در 40 میلی لیتر آب سیب بریزید (از مایع دیگری استفاده نکنید). تمام دارو را داخل لوله NG و درون معده تزریق کنید. برای اینکه مطمئن شوید تمام کپسول وارد بدن شده می توانید لوله را با آب سیب بیشتری شتشو دهید تا تمام محتویات داخل لوله وارد معده شود.

قرص خوراکی لانزوپرازول را نشکنید، نجوید یا به قسمت های کوچکتر برش ندهید و آن را به طور کامل نبلعید. اجازه دهید در دهانتان بدون جویدن حل شود. در صورت تمایل برای کمک به حل کردن قرص، می توانید از یک مایع استفاده کنید.

داروی لانزوپرازول Lansoprazole

لانزوپرازول را برای تمام طول مدت تجویز شده مصرف کنید. زیرا علائم ممکن است بهبود پیدا کند قبل از اینکه شرایط به طور کامل درمان شود.

داروی بدون نسخه پِرِواسید باید فقط یکبار در روز برای مدت 14 روز مصرف شود. بیشتر از یک قرص را در طول 24 ساعت مصرف نکنید. ممکن است تا تاثیر کامل آن 4 روز طول بکشد. قبل از شروع یک دوره درمان 14 روزه دیگر  درمان با داروهای بدون نسخه  پِرِواسید اجازه دهید حداقل 4 ماه بگذرد.

اگر علائم بهبود پیدا نکرد و یا در صورت استفاده از لانزوپرازول بدتر شد با پزشک معالج خود تماس بگیرید. اگر در طول درمان 14روزه سوزش معده بدتر شد یا اگر نیاز به درمان بیش از یکبار در هر 4 ماه دارید به پزشک اطلاع دهید.

اگر بیش از 3 سال است که از لانزوپرازول استفاده می کنید امکان دارد دچار کمبود ویتامین B-12 شوید. اگر این شرایط گسترش پیدا کرده درباره مدیریت آن با پزشک مشورت نمائید.

این دارو را در دمای اتاق دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. داروی مایع نباید منجمد شود.

اگر یک دوز دارو را فراموش کنید چه اتفاقی می افتد؟

به محض به خاطر آوردن، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر تقریبا زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از دوز فراموش شده بگذرید و آن را مصرف نکنید. برای جبران دوز مصرف شده داروی اضافی مصرف نکنید.

اگر اوردوز کنید چه اتفاقی می افتد؟

سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

هنگام مصرف لانزوپرازول از چه مواردی باید اجتناب کنید؟

اگر سوکرالفیت مصرف می کنید از مصرف همزمان با لانزوپرازول خودداری کنید. سوکرالفیت را حداقل 30 دقیقه بعد از لانزوپرازول مصرف نمائید.

امکان دارد لانزوپرازول باعث اسهال شود که ممکن است علامت یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید با پزشک تماس بگیرید. داروی ضد اسهال استفاده نکنید مگر با دستور پزشک.

عوارض جانبی لانزوپرازول

اگر علائم واکنشی آلرژیک به لانزوپرازول را مشاهده کردید به اورژانس مراجعه نمائید، علائمی مانند: کهیر، تنفس مشکل، متورم شدن صورت، لب ها، گلو یا زبان.

اگر هر کدام از موارد زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

  • معده درد شدید، اسهال آبکی یا خونی
  • حمله (تشنج)
  • مشکلات کلیوی – ادرار زیاد یا کمتر از مقدار معمول، وجود خون در ادرار، تورم، افزایش وزن سریع
  • علائم کاهش منیزیم – سرگیجه، گیجی، ضربان قلب سریع یا متغیر، رعشه (لرزش) یا حرکت سریع ماهیچه ها، احساس وحشت یا بی قراری، انقباض یا گرفتگی ماهیچه ها، اسپاسم ماهیچه در دست و پا؛ احساس سرفه یا خفگی.
عوارض جانبی رایج لانزوپرازول
  • حالت تهوع، معده درد
  • استفراغ، یبوست
  • سردرد

این لیست کاملی از تمام عوارض جانبی که ممکن است اتفاق بیافتد نیست، در مورد عوارض جانبی این دارو با پزشک مشورت نمائید.

چه داروهایی با لانزوپرازول تداخل دارند؟

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید با پزشک یا داروساز درباره ایمن بودن مصرف لانزوپرازول مشورت نمائید:

  • دیگوکسین
  • ارلوتینیب هیدروکلراید
  • کتوکونازول
  • متوترکسات
  • mycophenolate mofetil
  • تاکرولیموس
  • تئوفیلین
  • وارفاری(کمادین و Jantoven)
  • آنتی بیوتیک _ آمپی سیلین، کلاریترومایسین
  • داروی HIV _  مانند atazanavir, nelfinavir
  • داروهای حاوی آهن _ سولفات آهن، گلوکونات آهن و …

این لیست کامل نیست. داروهای دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که با لانزوپرازول واکنش نشان دهد شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین ها و فرآورده های گیاهی می شود. تمام تداخلات احتمالی در این راهنما ذکر نشده است.

ترجمه:  زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید