• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 06 / 21

راههاي اثبات شده ايجاد انگيزه

چگونه براي خود به گونه اي موثر ايجاد انگيزه كنيد؟

در اين مقاله مي توانيد روش هايي عالي براي ايجاد انگيزه بيابيد كه به شما كمك خواهد كرد با انرژي و قدرت به سمت هدف خود حركت كنيد. قبل از هر چيز بسيار مهم است كه بين عوامل خارجي ايجاد كننده انگيزه و عوامل دروني تفاوت قايل شويم. عوامل خارجي انگيزشي از محيط اطراف شخص مي آيند كه تمايل افراد به تاييد و قدرداني اطرافيان يا پشتيباني انگيزشي از جانب اطافيان از آن جمله است. عوامل دروني ايجاد كننده انگيزه از احساسات و نياز ها و اهداف هر فرد ناشي مي شود. اين مقاله بيشتر بر فنون افزايش انگيزش دروني تاكيد دارد. انگيزه اي كه از درون شما بر خواسته است، و نيازي به تاثير خارجي ندارد و به كمك اين روش هاي انگيزشي مي تواند قويتر هم بشود. خوب اجازه دهيد با اين روش هاي اثبات شده شروع كنيم:

قسمت اول: روش هاي سريع و ساده ايجاد انگيزه

ایجاد انگیزه با سخنان زیبای بزرگان

موسيقي يك روش ايجاد انگيزه موثر

گوش دادن به موسيقي يكي از ساده ترين روش هاي ايجاد انگيزه است كه در عرض چند ثانيه مي تواند انگيزه شما را بهبود ببخشد. موسيقي مي تواند وضعيت احساسي شما را تغيير دهد. موسيقي مي تواند به شما كمك كند تا احساسات مثبت خود را به صورت ناخودآگاه تقويت كنيد و نتيجه آن ضعف احساسات منفي مانند غم و اندوه و سستي است. يك ترانه مناسب در زمان مناسب مي تواند كارهاي شگفت انگيزي در زمينه انگيزه و شور كار و تلاش ايجاد كند و مي تواند به سادگي در برنامه روزمره شما جاي گيرد. و بسيار مهم است كه بتوانيد موسيقي مناسبي انتخاب كنيد چون ترانه هاي غمگين و برخي تصنيف ها مي تواند تاثير منفي در ايجاد انگيزه داشته باشند. و انتخاب اول شما بايد ترانه مورد علاقه تان باشد كه در شما احساس شادي را بر مي انگيزد، به گونه اي كه با گوش دادن به آن احساسات مثبت شما تقويت مي شوند. موسيقي را مي توانيد در برنامه روزانه خود جاي دهيد هر جايي كه احساس خوبي به شما دست مي دهد مي تواند مكان مناسبي باشد در هنگام رانندگي، استراحت، كار كه بستگي به خود شما دارد بايد ببينيد چه زماني اين موسيقي مي تواند تاثيری مثبت در شما داشته باشد.

فيلم: منبع ايجاد انگيزه و الهام بخش

آيا تا كنون براي شما پيش آمده است كه بعد از تماشاي يك فيلم احساس كنيد انرژي زيادي داريد، از نظر روحي شارژ شده ايد، احساس كنيد مي توانيد تمام دنيا را تصرف كنيد؟ همه اينها به اين دليل است كه فيلم ها پتانسيل بالايي در تحريك همه انواع احساسات دارند گذشته از اينكه اين احساسات ترس، غم  يا شادي، بدبيني يا خوش بینی باشد. به خصوص بعد از يك روز سخت ديدن يك فيلم انگيزشي مي تواند باتري هاي شما را به خوبي شارژ كند تا براي روز بعد آماده كار و تلاش بيشتر باشيد. و چند فيلم الهام بخش كه مي توانند براي هر كسي ايجاد انگيزه كنند:

  • فارست گامپ
  • Pursuit of Happyness
  • زندگي زيباست
  • مرد باراني
  • مرد خانواده
كتاب ها: كلمات مي توانند شورآفرين باشند.

من در مورد خودم تجربه كرده ام كه خواندن يك فصل از يك كتاب خوب مي تواند برايم بار ديگر ايجاد انگيزه كند. کتاب مرا در مسير رسيدن به هدف قرار مي دهد به گونه اي كه با تلاش بيشتر به پيش مي روم تا به آن دست يابم. بعضي عبارات آتش اشتياق را در درونم روشن مي كنند و چنان اعتماد به نفسي به من مي دهند كه با تلاشي شگفت انگيز براي رسيدن به هدف كار مي كنم حتي بيشتر از قبل. ناپلئون هيل (نويسنده كتاب «بينديش و ثروتمند شو»)، برايان تريسي، آنتوني رابينز و جيم ران تعدادي از نويسندگان مورد علاقه من هستند كه كتاب هاي آنها به تقويت انگيزه ام كمك شگفت انگيزي كرده اند.

قسمت دوم: فنون قدرتمند تقويت انگيزه
اهداف: قدرت ناب براي ايجاد انگيزه

بعد از صحبت از جنبه هاي انگيزشي موسيقي، فيلم و كتاب اكنون زمان آن است كه از اسلحه قدرتمند تقويت نيروي انگيزه رونمايي كنم. اين فن از همه عواملي كه تا كنون درباره آن صحبت كرده ايم قويتر است و به شما كمك مي كند مدت طولاني تري با انگيزه قوي به كار و تلاش خود ادامه دهيد، اما در عين حال به تلاش بيشتري براي نهادينه سازي نياز دارد. يكي از قويترين اين فن هاي ايجاد انگيزه اين است كه براي خود اهدافي تعريف كنيد و اين اهداف به شما كمك مي كنند تا نيروي انگيزش خود را به شكلي تاثير گذار تقويت كنيد و همچنين دليل اين همه تلاش و فعاليت را به شما يادآوري خواهد كرد و به شما كمك مي كند تا به روياهاي خود دست يابيد. هدفي كه هوشمندانه انتخاب و تعريف شده باشد و شما واقعا از ته دل بخواهيد به آن دست يابيد به شما كمك مي كند تا هر كاري را كه لازم است انجام دهيد تا جايي كه سماجت و قدرت اراده شما براي ديگران شگفت انگيز و مثال زدني باشد و آنقدر توانمند خواهيد شد تا به جاه طلبانه ترين اهداف هم دست يابيد. و آنچه كه در اين ميان بسيار اهميت دارد اين است كه اهدافتان را خود انتخاب كنيد، بدون اينكه به دوستان، اعضاي خانواده يا حتي شريك زندگي تان اجازه دهيد بر شما تاثير بگذارند. اهداف موروثي كه اطرافيان به شما تحميل مي كنند هيچ تاثيري در ايجاد انگيزه شما ندارند. بنابراين بسيار مهم است كه با هدف خود احساسات مثبت را همراه كنيد، بدون اين كه به تحديدها، عواقب و محدوديت هاي آن فكر كنيد. به عنوان يك توجه در حاشيه بايد بگويم كه هر چه شور و شوق بيشتري داشته باشيد تا اهداف بلند پروازانه خود را دنبال كنيد انگيزه بيشتري براي كار كردن خواهيد داشت.

پاداش ها: تهييج احساسات

با كمك گرفتن از قدرت پاداش من توانستم خود را چنان تهييج كنم و با شور و شوق نگه دارم كه بدون تسليم شدن به جاه طلبانه ترين اهداف هم دست پيدا كردم. اين مورد را من به شخصه تجربه كرده ام و بدون ترديد مي گويم كه پاداش ها يكي از قوي ترين فنوني هستند كه تاثير مثبت بسياري در زندگي من داشته اند. با پاداش دادن بعد از رسيدن به هر مرحله در حقيقت به مغر خود آموخته ايد كه براي تلاش كردن و نتيجه گرفتن پاداش خواهد گرفت(=احساسات مثبت) وقتي كه تلاش زيادي كرديد كه منجر به رسيدن به هدفي شد (تلاش= رسيدن به هدف = پاداش) در حقيقت به مغز خود مي آموزيد كه بايد به هدف دست پيدا كند و تلاش كردن براي دست يافتن به هدف احساسات خوبي را در شما بر خواهد انگيخت چون پاداشي در انتظار شما خواهد بود. يعني شما مي توانيد با بهره وري بسيار بالا كار كنيد تا  به اهداف جاه طبلانه خود دست يابيد و به اين ترتيب توانايی ها شما در كار و تلاش بيشتر خواهد شد و در راه رسيدن به هدف هر كاري كه لازم باشد انجام خواهيد داد براي اين كه از اين فن به خوبي استفاده كنيد بايد اين سه قانون را رعايت كنيد:

  • اهداف خود را به هدف های کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله پیش بروید و برای هر مرحله یک پاداش تعیین کنید.
  • تا زمانيكه به هدف خود دست پيدا نكرده ايد به هيج وجه به خود پاداش ندهيد.
  • پاداش را متناسب با هدفي كه به آن دست يافته ايد تعيين كنيد: هر چه هدف شما جاه طلبانه تر باشد بايد پاداش شما ارزشمند تر و شورانگيزتر باشد.
تجسم: اوج نيروي انگيزه

روانشناسی موفقیت

بعد از اينكه براي خود اهداف يا هدفي جاه طلبانه تعيين كرديد و براي خود جايزه اي تعيين كرديد كه ارزش آنرا داشته باشد مي توانيد از فن تجسم استفاده كنيد تا به اوج انگيزش دروني دست يابيد. واضح است كه براي تجسم كردن نيازي نيست كه به علوم پيچيده مسلط باشيد اما نياز به كمي تمرين داريد تا بتوانيد از اين فن به خوبي استفاده كنيد. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه خود را در شرايطي تجسم كنيد كه به هدف خود دست يافته ايد و همه آن چيز هايي را كه به دنبال آنها بوده ايد اكنون در دست داريد. هر چه بهتر بتوانيد خود را مجسم كنيد و در آينده در آن وضعيت ببينيد، از اين موقعيت بيشتر لذت ببريد بيشتر مي توانيد از اين فن استفاده كنيد، چون مغز شما نمي تواند بين رويا و واقعيت تفاوت قايل شود به خصوص اگر خود را در اين تجسم و رويا غرق كنيد. براي اينكه اطمينان حاصل كنيد در ميان فرايند تجسم كسي مزاحمتان نخواهد شد و شما را از روياي زيبايتان بيرون نخواهد كشيد كافيست جايي ساكت و خلوت پيدا كنيد و براي اينكه اين فن را به موثرترين شكل ممكن انجام دهيد بايد تا آنجا كه مي توانيد تجسم شما به واقعيت نزديكتر باشد.

يك تخته يادآوري روياها: خود انگيزشي به روشي ساده

اگر به خاطر داشته باشيد گفتم كه اهداف قدرتي فوق العاده در ايجاد انگيزه دارند، اما چيزي كه بيش از داشتن هدف مي تواند به شما در ايجاد انگيزه كمك كند اين است كه همه رويا ها، اهداف و ديدگاه هاي خود را در تخته اي بنويسيد و آنها را در مقابل ديدگان خود قرار دهيد و به اين ترتيب هميشه آنها را در ذهن خواهيد داشت. چون اگر رويا هاي خود را فراموش كنيد نمي توانيد از آنها براي ايجاد انگيزه كمك بگيريد. تخته يادآوري شما بايد در مقابل ميز كار يا جايي در مقابل ديدگان شما باشد. جايي كه نياز به انگيزه و بازايابي روحی داريد، بهترين جا براي قرار دادن اين تخته جادويي است. اين تخته به شما كمك مي كند تا در كار خود مداومت به خرج دهيد و با انگيزه قويتري به كار خود ادامه دهيد همچنين با تعدادي عكس مي توانيد انگيزه بيشتري داشته باشيد تا يك سري كلمات و حروف بي احساس!

نياز ها: تمايلات انگيزشي خود را بشناسيد

بر اساس هرم مازلو هر يك از ما يك سري  نياز ها و تمايلات (از ساده ترین تا پيچيده ترین) برآورده نشده داريم كه بر رفتار هاي ما تاثير گذار است، در حاليكه خواسته ها و تمايلات برآورده شده چنين تاثيري ندارند. بعد از اينكه نياز هاي پايه ما از قبيل خوراك و آب برآورده شد بر دستيابي بر نياز هاي سطح بالاتر مانند سلامتي و امنيت تمركز مي كنيم كه پس از آنها دوستي و عشق مي آيد و همچنان اين سطوح خواسته ها و تمايلات ادامه مي يابد تا به بالاترين سطح از خواسته هاي ما مي رسد: خود شكوفايي هرم مازلو از 5 سري نياز ها كه در زير ليست شده اند از پيچيده ترين آنها تا نياز هاي پايه:

  • خود شكوفايي (اخلاقيات، خلاقيت)
  • نياز به عزت نفس ( دستاورد ها، اعتماد به نفس)
  • عشق/ تعلق داشتن ( دوستي، شراكت، خانواده)
  • نيازهاي امنيتي ( امنيت عمومي، امنيت در خانواده، امنيت مالي، امنيت فكري)
  • نياز هاي فيزيولوژيكي ( خوراك سالم، آب سالم، هواي تميز، درمان، نياز هاي جنسي)

در هرم نياز هاي مازلو بايد ببينيد كه اهداف شما در چه سطحي قرار دارد و بايد تلاش خود را با اين سطح هماهنگ كنيد تا نياز هاي مربوط به آن را برآورده كنيد. مديران حرفه اي از هرم مازلو برای ايجاد انگيزه با توجه به نياز هاي آنها و ايجاد امنيت براي آنها ( امنيت شغلي، بيمه درماني و از قبيل آن) و با اجازه دادن به آنها براي شركت در تيم ها با مورد قبول و احترام واقع شدن به خوبي استفاده مي كنند و بدين ترتيب و با چنين انگيزشي است كه مي توانند سازماني قوي و پيشرو داشته باشند.

ان. ال. پي. ايجاد انگيزه ناخودآگاه

ان ال پي در حقيقت علم بررسي عملكرد مغز است كه بر عصب شناسي، زبان و برنامه ريزي مغز كار مي كند سه جنبه با بيشترين تاثير گذاري كه براي تجربه هر چيزي ضروري هستند. يكي از كاربرد هاي ان ال پي اين است كه مي تواند انگيزه شما را در عرض چند ثانيه به اوج برساند و به كمك آن مي توانيد بيشترين كارايي را داشته باشيد. براي اين كه انگيزه خود را تقويت كنيد مي توانيد از «فن تجديد آمادگي» استفاده كنيد تا هيجاناتی را كه در درون شما وجود دارد از قبيل  ميل و اشتياق در جهت كار و تلاش تحريك كنيد و حال اگر اين احساسات را به اهداف خود مرتبط كنيد اين انگيزه به صورت ناخودآگاه به اوج خود مي رسد. همانطور كه در قسمت هاي قبلي اين مقاله گفته شد داشتن اهداف بزرگ و تعيين كردن پاداش براي رسيدن به آنها بسيار شبيه به فن ان ال پي است بدون اينكه خيلي وارد جزييات مغز انسان شويم بايد بگويم اين سيستم عملكرد مغز است كه با شناختن آن مي توان انگيزه خود يا ديگران را به اوج رساند.

و البته بايد خاطر نشان كنم كه ان ال پي امروزه تبديل به علمي شده است كه تحقيقات زيادي روي آن انجام شده است كه بحث درباره آنها از حوصله اين مقاله خارج است. براي اين كه از اين فن به خوبي استفاده كنيد بايد اصول آن را رعايت كنيد و البته در اين باره مطالعه كنيد.

نوشته: استيو مولر

ترجمه: علي يزدي مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. بیشتر کتابهای رابرت کیوساکی رو خوندم ازجمله چها راه پولسازی و پدرپولدار ، پدر فقیر ولی کتاب بیندیش و ثروتمند شو رو نتونستم ترجمه ای ازش گیر بیارم ، اگه میشه یه لینک از ترجمش بدین با تشکر

  2. منظورم بیندیش و ثروتمند شو اثر ناپلئون هیل بود .

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید