• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 04 / 05

پرورش گیاه رونده پاپیتال انگلیسی (پیچک) – گیاه آپارتمانی

پاپیتال یا پیچک، گیاه بالا رونده بر دیوار یا خزنده بر زمین است که در کنار تنوعی از گونه های مختلف گیاهان ترکیبی زیبا می سازد که هوا را نیز تصفیه می کند.

میوه رسیده پاپیتال به صورت چندین گلوله کوچک سیاه رنگ در یک دسته قرار می گیرد که دارای مواد سمی می باشد. گلهای این گیاه نیز به رنگ زرد مایل به سبز است که 8 تا 10 سال بعد از کاشت آن ظاهر می شود.

گل و میوه گیاه رونده پاپیتال

نامهای گیاه

پاپیتال، عشقه معمولی، پیچک معمولی یا داردوست معمولی

پاپیتال با برگهای چند جزئی، سبز، قلبی شکل با لبه های تیز و گیاه شادابی است، پاپیتال انگلیسی یک گیاه زیبا است که نیاز به تکیه گاهی مثل دیوار دارد. پاپیتال رشد زیاد و قوی ای دارد، ساقه های قابل انعطاف و سیمی شکل آن با برگهای مشخص به طور متراکم سراسر تکیه گاه را پر می کند.

پاپیتال، عشقه معمولی، پیچک معمولی یا داردوست معمولی

اگر چه معمولا در داخل خانه ها به عنوان یک گیاه آویز رشد می کند، اما ریشه های هوایی آن به راحتی می توانند از صخره ها و دیوارها بالا بروند.

صدها نوع از این گونه پیچک وجود دارد، برخی با برگ های سبز و پهن، برخی با برگهای سبز و بقیه با ترکیب زرد، سبز یا سفید کِرِمی می باشد. بسیاری از گونه های پیچک در گل فروشی ها موجود می باشند.

گونه های پیچک

اندازه ها، رنگ و اشکال مختلف برگ پاپیتال را در تصویر زیر می بینید.

اندازه ها، رنگ و اشکال مختلف برگ پاپیتال

همانطور که از اسم آن پیداست Itsy Bitsy نمونه کوچکی  از پیچک است.

 Itsy Bitsy'  نمونه کوچکی  از پیچک

چرا برگهای پیچک خشک می شوند؟

سرما، هوای مرطوب و حتی خاک مرطوب به گیاه پیچک شما کمک می کند که در خانه بهتر رشد کند. گیاه را از فشار و باد گرم محافظت کنید. اغلب مه و بخار آب، برگ های گیاه را از خشک شدن محافظت می کند.

همچنین مه، عنکبوت هایی که به گیاه حمله می کنند را دور نگه می دارد.

هرس کردن پیچک

اگر می خواهید طول و درازای گیاه پیچک خود را حفظ کنید، هرس سبک می تواند در هر زمان از سال انجام شود.

پیچک ها با تابش نور فراوان می توانند رنگ های خود را حفظ کنند. ساقه هر پیچک رنگارنگی که به سبز تبدیل می شود را هرس کنید.

احتیاط

برگ های پاپیتال انگلیسی اگر خورده شود، سمی هستند، همین طور موجب سوزش پوست می شود. هنگام کار با این گیاه دستکش بپوشید تا از دستانتان محافظت شود.

خاستگاه

اروپا

ارتفاع

تا جایی که از نظر ارتفاع تکیه گاه امکان داشته باشد، این گیاه می تواند رشد کند.

نور

آفتابی و روشن، اما نور مستقیم نباید بتابد. پیچک ها زیر نور فلورسنت پیشرفت خوبی دارند. اگر در بیشتر برگهای گیاه، پراکندگی رنگ پیچک از سبز به دیگری تغییر کند، نور به اندازه کافی به گیاه نمی رسد.

آب

همواره خاک گلدان را در فاصله بهار تا پاییز مرطوب نگه دارید اما خیس و پرآب نباشد و خاک را در زمستان کمی خشک تر نگه دارید.

رطوبت

رطوبت را با ایجاد بخار آب در محیط منزل یا گلخانه بالا ببرید یا گیاه را در سینی های مخصوص حاوی سنگریزه نگهداری کنید. برای حفظ رطوبت گیاه با این سینی ها، دو راه وجود دارد هم می توانید گلدان حاوی پیچک همراه با زیر گلدانی اش را در این سینی های حاوی سنگریزی قرار دهید و سینی را مرطوب نگه دارید و یا اینکه داخل زیر گلدانی، سنگریزه بریزید، سپس آن را مرطوب کنید تا از خشک شدن گیاه جلوگیری شود.

آبدهی و رطوبت گیاه پاپیتال

دما

پاپیتال نیاز به هوای سرد دارد که میانگین دمای اتاق 10 تا 12 درجه سانتی گراد مناسب است.

خاک

مخلوط خزه با کود گیاهی (ذغال سنگ نارس)، مانند مخلوط گلدان بنفشه آفریقایی برای این گیاه مناسب است.

کود

هر ماه با کود مایع نیتروژن از بهار تا پاییز پیچک را تغذیه و کود دهی کنید.

تکثیر

قلمه ای از نوک ساقه به اندازه 8 تا 10 سانتی متر را در فصل بهار جدا کنید و آن را درون خاک مرطوب یا لیوانی آب قرار دهید تا ریشه دار شود سپس می توانید در گلدان مورد نظر خود بکارید.

بهتر است از بالاروی پاپیتال روی درختان جلوگیری کرد چون تجمع ساقه های آن روی تنه درخت، سبب خشک شدن درخت می شود.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید