• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 24

 گلهای آپارتمانی_ اسپاتی فیلوم یا چمچمه ای برای تصفیه هوا

گل چمچمه ای، برگ قاشقی یا اسپاتی فیلوم یک گیاه همیشه سبز بسیار مناسب نگهداری در منزل است. این گیاه دارای برگهای سبز براق به شکل نیزه ای است و گلهای کوچک آن روی سنبله سفید استوانه ای ظاهر می شوند که در بهار گل می دهند. این گیاهان به نور و آبیاری کمی نیاز دارند تا سالم باقی بمانند، که یکی از دلایل اصلی محبوبیت و نگهداری این گیاه در منزل است.

 گلهای آپارتمانی_ اسپاتی فیلوم یا چمچمه ای برای تصفیه هوا

تجزیه و تحلیل ناسا از گیاهان گلخانه ای نشان داده است که اسپاتی فیلوم در از بین بردن ترکیبات آلی بخارشدنی در هوا از جمله فرمالدئید، تری کلرواتلین و بنزن نقش موثری دارد. نگران نباشید، آن را در یک گوشه تاریک قرار دهید و یک بار در هفته آن را آبیاری کنید، این گیاه به تصفیه هوای آن ناحیه کمک خواهد کرد.

گل چمچمه ای گیاهی گرمسیری است که بومی جنگل های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد و هنگامی که در شرایط مناسب قرار می گیرد،بسیار عالی رشد می کنند.

اسپاتی فیلوم جزء خانواده گل شیپوریان و مربوط به دیگر Aroid  از جمله anthurium و  alocasia می باشند. (Aroid نام مشترک اعضای خانواده گیاهان Araceae است)

گل شیپوریان معمولا دارای گلهای سفید هستند و روی سنبله استوانه ای ظاهر می شوند که این سنبله توسط اسپاد سفید رنگ بیضی شکلی پوشیده شده است که به تدریج در طول زمان از سفید خالص به رنگ سبز یا زرد تبدیل می شوند و از بین می روند. اسپاد مرکزی سنبله گل سفید و یا زرد رنگ است.

شرایط رشد کردن
نور

لیلی های صلح در مناطق بومی شان دوست دار سایه هستند. به طور طبیعی آنها نور ملایم را به سایه متوسط در خانه ترجیح می دهند. بعضی از گونه ها می توانند نور بیشتری را نسبت به دیگران تحمل کنند.

آب

در طول تابستان، آبدهی و غبارگیری گیاه را زود به زود انجام دهید زیرا آنها با رطوبت بالایی مانند گیاهان در جنگل های بارانی رشد می کنند. در زمستان آبیاری آن را کم کنید اما هرگز اجازه ندهید خاک رویه آن خشک شود.

دما

این گیاهان واقعا گرمای مرطوب را ترجیح می دهند. در صورت امکان از سرما و دماهای کمتر از 12-13 درجه سانتیگراد جلوگیری کنید.

خاک

گل چمچمه ای خاک غنی دارای مقدار زیادی مواد عالی و خاک شل گلدان را دوست دارند.

کود

در فصل تابستان تغذیه گیاه به صورت هفتگی باشد یا در ابتدای فصل از پلت هایی که به تدریج آزاد می شوند، استفاده کنید.

گل و گیاه مخصوص تصفیه هوا

تکثیر و در گلدان گذاشتن

در صورت نیاز هر ساله می توانید گل چمچمه ای را در بهار در گلدان بزرگتر بگذارید. آنها به راحتی با تقسیم کردن و قرار دادن در گلدان بزرگتر تکثیر می شوند. گیاهان بزرگ را  می توان به دسته هایی تقسیم کرد، که پس از آن می تواند در گلدان دیگری به صورت مستقل رشد کند.همیشه از خاک با کیفیت بالا برای گلدان استفاده کنید.

انواع

برگ قاشقی یا اسپاتی فیلوم به سختی پیوند زده می شود و دوازده جنس در دسترس هستند. آنها از مینیاتوری تا عظیم و از سبز تیره با گل های سفید مثل برف تا برگ طلایی های زیبا وجود دارند.

برخی از دو رگه های محبوب شامل:

Mauna Loa یک گیاه بزرگ که تا 70 سانتیمتر رشد می کند.

Mojo گیاه قابل توجه و بزرگ با برگ های سبز و پرجنب و جوش (مرتعش).

Golden Delicious رشد جدید آن دارای رنگ طلایی_سبز است که بسیار خیره کننده است.

Starlight برگ های باریک این گیاه دارای حاشیه های پرچین هستند. همچنین شکوفه های باردار زیادی دارد، گیاهی با تعداد 20 گل تنها در یک گیاه شناخته شده است.

نکاتی برای رشد

برگ قاشقی یا اسپاتی فیلوم گیاهی قابل توجه در دید انبوه مردم است. آنها در بهار با گلهای بادوام که بر روی برگ ها آویزان هستند شکوفه می دهند. آنها همچنین می توانند در پاییز یا زمستان مجددا شکوفه دهند. یک برگ چمچمه ای با رشد خوب ممکن است دو بار در سال شکوفه داشته باشد، در نتیجه این گیاه چندین ماه در سال دارای گل است.

همه اسپاتی فیلوم ها به اشکال مختلفی از سوی شته ها، کرم های ریز و مایت ها یا هیره ها (رده عنکبوتیان) آسیب پذیر هستند. برای درمان تمام اینها می توان از روغن Neem (یک روغن گیاهی است) یا یک صابون حشره کش استفاده کرد.

اگر اجازه دهید ریشه های آن در آب قرار گیرد این گیاه نیز در معرض پوسیدگی ریشه قرار دارد. گیاهانی که به درستی بارور نمی شوند ممکن است شکوفا نشوند.

برگ های رنگارنگ و رنگی معمولا نشان می دهد که گیاه نور بیش از حدی دریافت می کند و برگ های سوزانده شده نشانه تابش نورمستقیم خورشید است. در هر صورت گیاه باید به محل سایه منتقل شود.

از بچه ها و حیوانات خانگی محافظت کنید. اگر چه این گیاه واقعا سمی نیست، ولی اگر آن را بخورند ممکن است معده را تحریک کنند یا سبب ترشح زیاد بزاق و سوزش پوست و دهان یا احساس تهوع شود اگر این علائم را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید