SLI تکنولوژی دو کارت گرافیکی در یک سیستم
رابط لینک مقیاس پذیر (SLI) تکنولوژی توسعه یافته توسط شرکت سازنده ی چیپست های گرافیکی یعنیNvidia است که به کاربران اجازه می دهد از دو کارت گرافیکی در یک سیستم استفاده کرده و توان خروجی گرافیک کامپیوتر را افزایش دهند. به این ترتیب می توانند بازی هایی با گرافیک بالا و دیگر نرم افزار هایی که به گرافیک بالایی نیاز دارند در همان کامپیوتر به خوبی اجرا کرد. و اما این تکنولوژی چگونه کار می کند؟ و این تکنولوژی چه مزایایی برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری خواهد داشت؟
از زمانی که شرکتNvidia حق تولید فناوری SLI را بدست آورد، مفهوم استفاده از کارت گرافیکی متعدد در یک سیستم تا حدودی به فراموشی سپرده شده بود. با این حال، با معرفی PCI Express شرکتNvidia نگاهی تازه بهSLI انداخته و فناوری جدید دو کارت گرافیکی خود را روانه ی بازار کرد. مشابه 3dfx SLI که از دو اسلاتPCI استفاده می کرد، مدلSLI جدید شرکتNvidia از دو اسلات PCI Express x16 بر روی مادربردهای سازگار استفاده می کند.
در سیستم های قدیمی، اسلاتPCI بسیار زیاد بودند. در بردهای جدید، تنها یک اسلات PCI Express x16 وجود دارد بنابراین برای استفاده از تکنولوژیSLI شرکت Nividia، مادربردهای مخصوصی که سازگار با این فناوری باشد نیاز است.
SLI بر روی رابط هایAGP کار نمی کند و تنها برای معماری PCI Express طراحی شده است. برای استفاده از این فناوری، باید هر دو کارت گرافیکی از پردازشگر گرافیکی یکسانی استفاده کنند اگرچه سازنده ی برد اصلی می تواند متفاوت باشد. این بدان معناست که استفاده از کارت های مبتنی بر Geforce 7600 تنها می تواند در تنظیماتSLI به همراه سایر کارت های مشابه 7600 مورد استفاده قرار گیرد اگرچه شرکت سازنده ی یکیAsus و شرکت سازنده ی دیگریGigabyte باشد.
بسته به سرعت کارت های گرافیکی کارت سنجش زمان سریع تری برای تنظیم سرعت نیاز دارد. اگر یک کارت مقدار حافظه یonboard بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد، کارت، رم اضافی را برای ایجاد مقدار مساوی با کارت دیگر غیر فعال می کند. اسلات PCI Express x16 شانزده عدد لینک PCI Express دارد که به عنوان خطوط شناخته شده است. هر کدام از این خطوط به طور بالقوه قادر به برقراری ارتباط 500 مگابیتی در هر ثانیه هستند. این مقدار اطلاعات شامل 250 MB از مادربرد به کارت گرافیکی و به همان مقدار در جهت برعکس است.
در مقابل PCI اصلی تنها می تواند100 MB را انتقال دهد. این بدین معناست که اسلات PCI Express x16 توانایی انتقال8 GB داده در هر ثانیه را داراست. در مدل های قبلی SLI ظرفیت بین دو کارت گرافیکی تقسیم می شد. هر کدام از کارت ها 8 خط را دریافت می کردند و بالاترین سرعت انتقال4 GB در ثانیه بود که از طریق تنظیمات مادر برد کنترل می شد. در مدل های اولیه، اتصال دو کارت گرافیکی به صورت مستقیم ضروری بود.Nvidia ادعا می کند این اتصال توانایی انتقال1GB داده بین دو کارت را دارد.
در سیستم SLI شرکتNvidia، یک سلسله مراتب از کارت در محل وجود دارد. یک کارت مستر، کارت دیگر کمکی بوده و این دو با هم به سه حالت کار می کنند. وقتی شما یک بازی را روی کامپیوتر خود اجرا می کنید، درایور که زمان ورود کارت گرافیکی به حالتSLI را کنترل می کند باید فایل NVAPPS.XML را که شامل اطلاعاتی در مورد بهترین حالت SLI برای بازی است، آزمایش کند. حالت اول کهSFR نامیده می شود از طریق تقسیم فریم به دو قسمت کار می کند. به جای تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت،SFR فریم را به دو بخش مساوی تقسیم می کند. بنابراین هر دو کارت بار کاری مساوی خواهند داشت. برای مثال در فضای باز بازیCrysis در جایی که ممکن است مقدار زیادی ابر در قسمت بالای صفحه وجود داشته باشد،SFR صفحه نمایش را در قسمت پایینی که ممکن است رندر کردن پیچیده باشد به دو بخش تقسیم می کند. وقتی که فریم به طور کامل رندر شد، کارت کمکی تصاویر خود را به کارت مستر یا همان کارت اصلی می فرستد که دو تصویر را با هم ترکیب کرده و سپس فریم تکمیل شده را به صفحه نمایش می فرستد تا نمایش داده شود.
حالت دوم رندر فریم متناوب یاAFR نامیده می شود. در این حالت هر کدام از کارت های گرافیکی فریم های متناوبی از بازی را تولید می کنند. یکی از کارت ها فریم های فرد و کارت دیگری فریم های زوج را رندر می کند. فریمی که توسط کارت کمکی رندر می شود از طریق متصل کننده یSLI به کارت اولیه فرستاده می شود تا نمایش داده شود. از آنجا که فریم های پی در پی در یک بازی سه بعدی، مانند یک تیرانداز شخص اول کمی متفاوت است، حالتAFR تضمین می کند که بار کاری بین دو کارت متعادل شده است.
حالت سوم که SLI anti-aliasing نامیده می شود با دستور العمل کاملا متفاوتی کار می کند. در حالی کهAFR وSFR از هر دو کارت گرافیکی برای رندر کردن فریم استفاده می کند اما این حالت بر روی استفاده از دو پردازشگر کارت گرافیکی استفاده می کند. این حالت فرآیندی است که از طریق حذف لبه های دندانه دار تصاویر سه بعدی کار می کند تا تصویری روشن و واقع گرایانه را تولید کند. با این حالNVIDIA کار را به همین جا ختم نکرد و حالت های SLI خود را بهبود بخشید.
اولین و بزرگترین به روزرسانی این شرکت به کاربرانی که از کارت های سطح متوسط این شرکت مانند سری 6600 استفاده می کنند، اجازه می دهدSLI را بدون نیاز به اتصال دو کارت گرافیکی اجرا کنند. به جای فرستادن اطلاعات از طریق کانکتور؛ این اطلاعات از طریق مادربرد منتقل می شود. بر اساس این آپدیت ها، این شرکت چیپست ماردبرد nForce 4 SLI x16 را آغاز کرد که خطوط PCI Express x16 بیشتری را فراهم می کند.
شاید مهم ترین به روزرسانی این شرکت معرفی QuadSLI بود که از دو اسلات PCI Express x16 استفاده می کند اما اجازه ی استفاده از 4 پردازشگر گرافیکی را می دهد. بنابراین چنین تنظیماتی نیازمند مادربرد و کارت گرافیکی مخصوص است تا به درستی کار کند. کارت گرافیکی Geforce 7950 GX2 مخصوص که هر کدام شامل دو پردازشگر گرافیکی و حافظه ی مخصوص به خود است و برای Quad SLI طراحی شده است می تواند به همدیگر متصل شده تا از حالت هایSLI متعددی استفاده گردد. همچنان که فناوری گرافیکی در حال تحول است و برنامه نویسان بازی های کامپیوتری تقاضای خود را بر روی سخت افزارها قرار داده اند، این احتمال وجود دارد که SLI به گسترش فعالیت های خود ادامه دهد.
ترجمه: زهرا کامران ور
مطالب مرتبط:
- Tessellatin Direct X11 بر روی گرافیک سه بعدی در کامپیوترها
- آموزش ساخت بنر متحرک و تبلیغاتی در فتوشـــــاپ
- فیکسل نرم افزار اُپن سورس ساخت بازی
- محدود ساختن کودکان در دسترسی به بعضی نرم افزار ها
- بهترین بازی های فکری برای اندروید
نظر شما چیست؟
پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید