• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 06

هشت علامت هشدار دهنده بدن که پیامی مهم به شما می دهد

شاید در بیشتر موارد پرش چشم و یا زانو درد، مشکل بزرگی ایجاد نکند، اما مواردی وجود دارد، که یک نکته بهداشتی ظاهرا کوچک، علامت و نشانه یک اختلال و یا بیماری است.

دکتر جِیک دووچ مدیر مراقبت های ویژه در نیویورک و پزشک متخصص در ER در مرکز پزشکی دانشگاه هاکنساک می گوید: “بیشتر مردم به علائم اصلی بیماری هایی مانند سکته و یا حمله قلبی آگاهند، ولی گاهی اوقات می توان به وسیله علائم غیر عادی و شاید بی اهمیت، از برخی اختلالات و مشکلات جدی آگاه شد”.

8 علامتی که نشانه بیماری است

در زیر به 8 علامت به ظاهر ساده و بی اهمیت که نشانه بیماری است اشاره می شود:

1- سرفه های بی امان:

اگر به یک سرماخوردگی شدید و حاد مبتلا شُدید و سرفه ناشی از سرماخوردگی پیشرفت کرد و هفته ها به طول انجامید شاید به «سندرم پُست برونشیت» یا التهاب نایژه ها در شش مبتلا شده باشید.

میچل گینور استاد پزشکی بالینی دانشکده پزشکی ویل کرنل معتقد است که “این سرفه ها شبیه آسم است. مردم تصور می کنند، تنفس به سختی و کوتاه، آسم نیست اما این تصور نادرست است.”

چه اتفاقی می افتد: راه های هوایی کمی تنگ تر می شوند.

گینور می گوید: “سرفه به نفس کشیدن پاسخ می دهد، بنابراین شما با آن مانند آسم رفتار می کنید، تا اینکه در عرض چند ماه درمان و مشکل حل می شود.”

2- بیش از همه افراد حاضر در اتاق یا منزل، احساس سرما می کنید

آیا همیشه به دنبال پوشیدن یک سوئیشرت هستید؟ زمانی که هیچ کس احساس سرما نمی کند شما از سرما شکایت می کنید؟ دکتر گینور می گوید: آزمایش تیروئید بدهید، شاید احساس سرما داشتن نشانه غیرفعال بودن تیروئید باشد. از علائم دیگر می توان به پف کردن صورت، خستگی، ریزش مو (همچنین در بدن) و افزایش وزن اشاره کرد.

3- مغز مه آلود:

مغز مه‌آلود یا مه مغز یک بیماری نیست، معمولا اصطلاحی است که مردم برای توصیف نشانه‌های ابهام ذهنی استفاده می‌کنند. افزون بر فراموشی، نشانه‌های دیگری از خستگی و سردرد تا کمبود انرژی و ناپایداری را شامل می‌شوند.

مغز مه‌آلود حس مبهمی است که هنگام تلاش برای به خاطر آوردن چیزی در شما شکل می‌گیرد اما نمی‌توانید روی آن متمرکز شوید. تلاش برای یادآوری و استفاده از توان مغز می‌تواند به اندازه یک فعالیت جسمانی، انرژی شما را تخلیه کند.

دکتر گینور می گوید: اگر به خاطر اینکه شب خوب نخوابیده اید، احساس خستگی می کنید، (یک فنجان قهوه قوی خورده اید) و به خواب نمی روید، در مورد آنچه خورده اید، فکر می کنید. آیا نان با پاستا خورده اید؟ همچنین نقطه های سفید بر روی زبانتان وجود دارد؟ در این صورت به یک متخصص گوارش مراجعه کنید، چرا که احتمال دارد به بیماری سلیاک مبتلا شده باشید. در بیماری اغلب ژنتیکی سلیاک، پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال ایجاد می کند. در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن که در برخی از غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاه جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند.

“پیوند بزرگی بین روده و مغز وجود دارد، اگر گلوتن سبب التهاب در روده شود، مواد مغذی کاملا جذب نمی شوند و میکروب های روده دچار اختلال می شوند. شاید ناراحتی معده نداشته باشید ولی گاهی احساس نفخ می کنید.”

مغز مه آلود از علایم بیماری

4- طعم غیر عادی و عجیب در دهان:

ممکن است طعم فلز و یا دیگر طعم های ناخوشایند داشته باشید. علی رغم اینکه این حس مداوم و همیشگی است و اخیراً سرما نخورده باشید (سرماخوردگی گیرنده های چشایی را تحت تاثیر قرار می دهد) تمام داروهایی که پزشک تجویز کرده یا ویتامین هایی که بدون نسخه پزشک مصرف کرده اید، را بررسی کنید.

دکتر دووچ می گوید: “مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند موجب طعم ناخوشایند در دهان شود.”

بسیاری از مکمل های آهن و کلیسم و حتی زینک می توانند موجب ایجاد طعم ناخوشایند در دهان شوند. زمانی که ویتامین ها از بدن دفع می شوند، طعم و مزه از بین می رود. اما اگر هر روز ویتامین مصرف می کنید، مقدار ویتامین در بدن شما بالاست و همیشه این طعم ناخوشایند را احساس می کنید. این احساس اهمیت دارد و باید با پزشک مشورت کنید.

دووچ می گوید: “این طعم می تواند به معنی وجود مشکل پیچیده در سینوس ها و یا عصب های فشرده تومور باشد که به احساس بو و طعم ناخوشایند کمک می کند.”

5- خون ریزی لثه

لثه قرمز و خونریزی لثه هنگامی که نخ دندان می کشید و یا مسواک می زنید، می تواند نشانه ای از التهاب و عفونت لثه باشد. این خیلی عجیب نیست و شیوع آن نیز کم نیست، اما آن چه عجیب است، نادیده گرفتن آن است، چرا که، خطر ابتلا به انواع بیماری های مزمن را افزایش می دهد.

“التهاب در لثه ها، واسطه های التهابی را در خون آزاد می کند، که می تواند به رشته های عروق خونی آسیب رسانده و اجازه ایجاد پلاک را دهد.”

علاوه بر مشکلات قلبی، التهاب لثه می تواند، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را نیز افزایش دهد.

لثه قرمز نشانه التهاب لثه

6- میل زیاد به خوردن و حتی جویدن یخ

آیا اخیراً رژیم گیاه خواری داشته اید؟ این می تواند منجر به کمبود آهن شود. کارشناسان دقیقا مطمئن نیستند که ارتباطی بین گیاه خواری و کمبود آهن هست یا نه ولی در مطالعه ای در مجله (Medical Hypothesis) نشان می دهد، مردم پس از آن اثرات تحریک کننده را تجربه می کنند مثل خرد شدن چیزی در زیر دندان، صدای انفجار و شکستگی و سرما.

دووچ می گوید: “اگر دچار کمبود آهن هستید، ممکن است اکسیژن کمتری در خون داشته باشید (آهن برای حمل اکسیژن مورد نیاز است)، بنابراین معمولاً خسته می شوید.”

مردم در واکنش به گیاه خواری و یا رژیم های غذایی نامناسب، هنگامی که از خواب بیدار می شوند، احتمالا میل زیادی به جویدن یخ پیدا می کنند.

جویدن یخ نشانه کم خونی

7- آمد و رفت درد فک

درد زیاد و متناوب در اطراف فک، در محل مفصل آن، اغلب تشخیص TMJ یا اختلال مفصل گیجگاهی آرواره ای وابسته به آرواره داده می شود، که ناشی از آسیب دیدن غضروف و یا ناهماهنگی می باشد. اما احتمال دارد اشتباه تشخیص داده شود و به جای آن بیماری لایم را نشان دهد.

بیماری لایم نوعی عفونت اسپیروکتی چند سیستمی است. این عوامل به وسیله نیش خانواده سخت‌کنه ‌ها (نوعی کنه) منتقل می‌شوند.

دکتر گینور می گوید: “بیماری لایم بر برخی اعصاب خاص تاثیر می گذارد و موجب درد فک می گردد. در گذشته، پیش از آن که ارتباط آن را بدانیم، درد فک را تحت عنوان بیماری TMJ درمان می کردیم.”

حدود 30000 مورد از لایم هر ساله به CDC گزارش می شود، اما داده های جدید تخمین می زنند که این تعداد نزدیک به 10 برابر این مقدار می باشد.

“بیماری لایم دارای علایم غیر عادی و عجیب است، که می توان از ریتم های نامنظم قلب و خستگی تا افسردگی باشد.”

8- سکسکه های تمام نشدنی:

“گذشته از محرک هایی که سبب اختلالات روحی می شود، سکسکه هایی که تمام روز و یا بیشتر از یک یا دو روز طول می کشد، ممکن است منجر به تحریک سرطان ریه یا مری گردد. سیستم عصبی مرکزی، سکسکه را کنترل می کند و این نوع سرطان ها آنتی بادی هایی را منتشر می کنند که بر روی قسمت هایی که باعث سکسکه می شوند، اثر می گذارد.”

دکتر دووچ می گوید: “با سکسکه های مداوم شاید تشخیص سکته داده شود.”

ترجمه: مصطفی محمدی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید