• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 01 / 01

درمان سرماخوردگی در منزل – قسمت اول

بیمار شدن حتی زمانی که در منزل هستید و مجبور نباشید برای انجام کار به بیرون از منزل بروید، باز هم امر ناخوشایندی است. ترکیبی از بدن درد، تب، سرما و گرفتگی بینی کافی است تا هر کسی را کلافه کند. برخی افراد همین که اولین نشانه های سرماخوردگی در آنها بروز می کند به پزشک مراجعه می کنند ولی بدانید که به هر حال باید تمهیداتی را در منزل رعایت کنید که داروهای پزشک بر شما موثرتر بیفتد. و برخی افراد معتقدند که دوره سپری کردن ویروس سرماخوردگی در بدن بایستی طی شود و سعی می کنند از همان بروز اولین نشانه های سرماخوردگی، تمهیدات خانگی را به کار برند.

 

سرماخوردگی

در هر دو صورت که چه به پزشک مراجعه کنید و چه نکنید بایستی موارد زیر در منزل را رعایت کنید تا این بیماری را راحت تر و با مشکلات کمتری سپری کنید. در این مقاله سعی شده است به درمان های خانگی جهت سرماخوردگی اشاره شود.

داروهای خانگی زیادی وجود دارد که می تواند به کم کردن نشانه های سرماخوردگی کمک کرده و  احساس بهتری به شما بدهد. اگر بعد از چند هفته هنوز هم احساس سرما خوردگی دارید یا به سختی نفس می کشید، تپش قلب، احساس ضعف یا نشانه های سخت دیگری دارید هرچه سریعتر سعی کنید به پزشک مراجعه کنید.

روش های خانگی برای درمان سرماخوردگی
سوپ جوجه

مادربزرگتان درست می گوید: سوپ جوجه شاید غذای خوشمزه ای نباشد اما زمانی که بیمار هستید خوردن آن اهمیت دارد. تحقیقات منتشر شده در روزنامه پزشکی Chest پیشنهاد می کند از یک کاسه سوپ جوجه با سبزیجات در زمان سرماخوردگی، لذت ببرید سوپ گرم می تواند حرکت نوتروفیل ها در بدن را آهسته کند. نوتروفیل ها نوع رایجی از گلبول‌های سفید خون هستند که به محافظت بدن در برابر عفونت ها کمک می کنند. زمانی که نوتروفیل ها به کندی در بدن حرکت می کنند در بعضی از نقاط بدن که نیاز به درمان بیشتر دارد متمرکز باقی می مانند. مطالعات نشان داده است که سوپ جوجه برای کاهش نشانه های عفونت تنفسی قسمت های فوقانی دستگاه تنفس موثر است. همچنین سوپ کم سدیم نیز حامل ارزش غذایی زیادی است و به آبرسانی بدن کمک می کند.

 

سوپ جوجه

زنجبیل

مفید بودن ریشه زنجبیل برای سلامتی قرن هاست که مورد توجه بوده است اما امروزه دلایل علمی برای خواص شفابخش این گیاه وجود دارد. یک برش از ریشه زنجبیل تازه در آب جوش به تسکین سرفه یا گلو درد کمک می کند. این تحقیقات اشاره می کند که زنجبیل، حالت تهوعی که اغلب با آنفوانزا همراه است را دفع می کند. برای مثال یک مطالعه در British Journal منتشر کرده است که 1 گرم زنجبیل می تواند حالت تهوعی که به دلایل مختلف اتفاق می افتد را کاهش دهد.

عسل

عسل آنتی باکتریال های گوناگون و خواص ضدمیکروبی دارد. نوشیدن عسل در چای با لیمو به برطرف شدن گلو درد کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که عسل مهار کننده ای موثر برای سرفه است و همچنین 10 گرم عسل هنگام خواب نشانه های سرفه های شدید در کودکان را کاهش می دهد. کمتر سرفه کردن، کمک می کند کودکان خواب راحتی داشته باشند، همچنین به کاهش نشانه های سرماخوردگی نیز کمک می کند.

سیر

سیر حاوی allicin مرکب است که خواص ضد میکروبی دارد. اضافه کردن سیر به رژیم غذایی نشانه های سرماخوردگی شدید را کاهش می دهد. سیر حتی به جلوگیری از بیمار شدن نیز کمک می کند. طبق تحقیقات منتشر شده در  Cochrane Database of Systematic Reviews یک مطالعه روی 146 شرکت کننده دریافته است که افرادی که سیر استفاده می کرده اند تعداد کمی از آن ها در مقایسه با کسانی که سیر استفاده نمی کردند به سرماخوردگی مبتلا شده اند.

مخروط‌سانان ( نام یک سرده از خانواده کاسنیان)

بیش از 400 سال، بومی های آمریکا از ریشه گیاه کاسنی برای درمان عفونت استفاده می کردند. اجزای فعال کاسنی حاوی فلاونوئیدها است که این ماده شیمیایی اثرات درمانی برای بدن دارد. برای مثال می تواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی و کاهش التهابات بدن کمک کند.

 

مخروط سانان

تحقیقی در رابطه با اثر گیاهان در مبارزه با بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا انجام شده است، که استفاده از کاسنی ها خطر پیشرفت سرماخوردگی را حدود 50 درصد کاهش می دهد. همچنین ممکن است طول دوران سرماخوردکی را نیز کاهش دهد. اگر فرد بالغ سالمی هستید، 1 تا 2 گرم از ریشه کاسنی را در آب جوش دم کنید و چای این گیاه را سه مرتبه در روز برای یک هفته میل کنید. البته مدت مصرف این چای از یک هفته بیشتر نشود.

ویتامین C

ویتامین C نقش مهمی در بدن ایفا می کند و فواید زیادی دارد. لیموها، پرتقال، گریپ فروت، سبزیجات سبز رنگ و دیگر میوه ها و سبزیجات بهترین منبع ویتامین C هستند. زمانی که بیمار هستید اضافه کردن آب لیموی تازه به چای گرم با عسل، به کاهش بیحالی کمک می کند. نوشیدن شربت آبلیمو (لیموناد) گرم یا سرد نیز مفید است.

 

ویتامین c

در طول زمانی که سرماخوردگی کاملا رفع شود، می توانید نوشیدنی های حاوی ویتامین C که موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدنتان می شود استفاده کنید. بر طبق تحقیقات منتشر شده ازAnnals of Nutrition and Metabolism دریافت ویتامین C کافی توسط بدن می تواند به تسکین عفونت دستگاه تنفسی و بیماری های دیگر کمک کند.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های مفید و مخمری هستند که در بعضی غذاها و مکمل ها یافت می شوند. آن ها به سلامت سیستم ایمنی بدن و روده ها کمک می کنند. برای مثال یک مطالعه منتشر شده در Cochrane Database of Systematic Reviews پیشنهاد می کند که مصرف پروبیوتیک ها ممکن است شانس بیمار شدن و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد. یک منبع خوشمزه و مغذی از باکتری های مفید شامل ماست پروبیوتیک در رژیم غذایی است. در کنار دیگر مزایای این ماده لبنی، ماست خوراک مفیدی برای سیستم ایمنی بدن است که پروتئین های فراوان و کلسیم را برای بدن فراهم می کند.

آب نمک

طبق تحقیقات منتشر شده در American Journal of Preventive Medicine غرغره با آب نمک به جلوگیری از عفونت تنفسی کمک کند. همچنین شدت نشانه های سرماخوردگی مثل گلودرد و گرفتگی بینی را کاهش می دهد.

غرغره با آب نمک موجب شل کردن ماهیچه های گلو می شود. سعی کنید این روش را در خانه انجام دهید یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید سپس آنرا به داخل دهان بریزید و به سمت گلو هدایت کنید و غرغر کنید و بعد از چند ثانیه از دهان خارج کنید.

ویکس

ممکن است بوی پماد ویکس را دوست نداشته باشید اما طبق مطالعات منتشر شده، برخی پمادهای موضعی قدیمی مانند ویکس به نظر می رسد نشانه های سرماخوردگی در کودکان را کاهش می دهد البته ویکس را برای کودکان بالای دو سالاستفاده کنید. ویکس را به بینی، شقیقه ها و سینه، فقط یک یا دو بار قبل از خواب، بمالید. این کار به باز کردن مسیر هوا برای مبارزه با گرفتگی بینی، کاهش سرفه و بهبود خواب کمک می کند. این پماد توسط بعضی از پزشکان به والدین توصیه می شود تا کودک نوپا از عوارض مصرف داروهای سرماخوردگی در امان بماند.

 

ویکس

 

حمام گرم

گاهی اوقات شما می توانید تب کودکان را با حمام کردن آن ها با آب گرم کاهش دهید. حمام گرم سرماخوردگی و نشانه های آنفلوآنزا در بزرگسالان را نیز کاهش می دهد.

اضافه کردن سولفات‌ دومنيزي‌ و جوش شیرین به آب می تواند به کاهش درد بدن کمک کند. همچنین اضافه کردن چند قطره روغن مانند روغن درخت چای، سرو کوهی، رزماری، آویشن، پرتقال یا اوكاليپتوس‌ اثرات آرامش بخشی دارند.

آشامیدن

خوردن مایعات باعث هیدارته شدن بدن می شود مایعات اعم از چای گیاهی، آبمیوه، نوشیدنی های ورزشی، سوپ مرغ و … .

تخلیه بینی

تخلیه ترشحات بینی به روش صحیح روش موثری است تا از برگشت خلط جلوگیری شود. اگر  این کار را خیلی به شدت انجام دهید میکروب های خلط به مجرای گوش وارد می شوند طوریکه می توانند منجر به گوش درد شوند.

استفاده از اسپری محلول نمک یا شستشو با آب نمک

هر دو روش اسپری محلول نمک و شستشو با آب نمک، به کاهش تراکم ترشحات بینی کمک می کند. اگر می خواهید از روش شستشو استفاده کنید سعی کنید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

سه قاشق چایخوری نمک یددار و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در 200 گرم آب نیم گرم جوشیده شده یا آب مقطر هم بزنید و در یک ظرف دربداری که هوا به داخل آن نفوذ نکند بریزید. یک سرنگ از محلول مورد نظر را پر کنید سر خود را به یک بالش تکیه دهید و با ملایمت آب نمک را به داخل یک سوراخ بینی بچکانید، همین سوراخ بینی را  تا زمانی که محلول داخل بینی است با انگشت، بسته نگهدارید تا محتویات خارج نشود سپس بینی را تخلیه و برای طرف دیگر اینکار را انجام دهید.

توجه کنید برای تهیه محلول بالا همیشه از آب مقطر یا آب جوشیده استفاده کنید در غیر اینصورت ممکن است به عفونت مبتلا شوید. همچنین سرنگ یا حباب را بعد از هر بار استفاده بشویید و برای خشک شدن در هوای آزاد قرار دهید.

رطوبت

آنفلوانزا در محیط های خشک تکثیر و گسترش پیدا می کند. ایجاد رطوبت در محیط خانه باعث می شود کمتر در معرض ویروس آنفلوانزا قرار بگیرید. افزایش رطوبت محیط، زمانی که بیمار هستید باعث می شود التهابات بینی کاهش یافته و راحتتر نفس بکشید. به طور موقت یک مه خنک در اتاق خواب ایجاد کنید این کار باعث می شود احساس راحتی داشته باشید. این روش مخصوصا در زمستان وقتی که گرمای داخل خانه نشانه های بیماری را تشدید کند روش مناسبی است. اضافه کردن یک قطره روغن اکالیپتوس به ظرف بخار، تنفس شما را تحریک می کند.

 

رطوبت

یادآوری می شود آب مورد استفاده در دستگاه بخار را هر روز تعویض کنید تا از رشد قارچ های انگلی و دیگر قارچ ها جلوگیری شود. دوش گرفتن طولانی یا حمام بخار نیز همان اثر را دارد.

خود را گرم نگهدارید و استراحت کنید.

استراحت کردن مخصوصا زمانی که در مراحل اولیه سرماخوردگی یا آنفلوانزا هستید بسیار اهمیت دارد. این امر کمک می کند تا بدنتان انرژی خود را برای مبارزه با عفونت مصرف کند.

نوشیدن مایعات گرم

مایعات گرم تجمع خلط را از بین می برند و پوشش التهاب بینی و گلو را تسکین می دهند. اگر بینی تان آنقدر گرفته شده که نمی توانید شب بخوابید، از مخلوط شیره خرما با آب گرم بنوشید.

مرهم جوهر نعناع

سعی کنید یک تکه کوچک جوهر نعناع خشک زیر بینی قرار دهید. این کار باعث می شود مسیر تنفس باز شده و راحت تر نفس بکشید. جوهر نعناع خشک، اوکالیپتوس و کافور همه مواد تشکیل دهنده و بیحس کننده خفیفی هستند که می توانند به گرفتگی بینی کمک کنند.

قرار دادن کمپرس گرم روی سینوس ها

کمپرس گرم را هم می توانید از داروخانه تهیه کنید یا خودتان در منزل بسازید. یک پارچه نرم را نمدار  و برای 30 ثانیه در مایکروویو گرما دهید و یا روی بخاری بگذارید، پس از خارج کردن آن را روی سینوس ها قرار دهید.

چای ادویه

چای ادویه یک درمان سودمند در آیورودا (علمی کهن در هند) برای سرماخوردگی است.

یک چهارم فنجان دانه گشنیز را برشته کرده با نصف قاشق چایخوری از زیره سبز و دانه رازیانه و یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله آسیاب کنید.

یک فنجان آب بجوشانید.

یک و نیم قاشق از این پودر و یک و نیم قاشق نبات به آب اضافه کنید.

اجازه دهید به مدت 3 تا 4 دقیقه آهسته بجوشد.

دو قاشق سوپخوری شیر به آن اضافه کنید.

محلول را به حد جوشاندن برسانید و سپس آن را از صافی رد کنید.

تا زمانی که گرم است آهسته بنوشید.

این چای ادویه را هر روز تا زمانی که نشانه های بیماری فروکش کند بنوشید.

روش های زیادی برای پیشگیری و بهبود سرما خوردگی و آنفلوانزا در بین مردم مرسوم می باشد و شاید بعضی از این روش ها عجیب و دور از ذهن به نظر برسد ولی اکثر مردم به کارایی این روش ها اعتقاد دارند و بارها و بارها آن را برای بهبود سرماخوردگی به کار برده اند. نکته مهمی که وجود دارد این که با شروع فصل سرما سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا هم از بیماری پیشگیری شود و هم در همان مراحل ابتدایی بیماری بتوانید آن را سرکوب کنید.

در این مقاله به چند راهکارهای خانگی اشاره شد و در مقاله بعدی نیز سعی می شود به روش های دیگری اشاره گردد.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید