• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 11 / 24

مکمل آرژینین، فواید، عوارض جانبی و منابع طبیعی آن

آرژینین یا L-arginine اسید آمینه نیمه ضروری است که در بدن پستانداران تولید می شود و مانند اسید آمینه های دیگر در ساختمان پروتئین نقش دارد. بدن از پروتئین در ساخت عضلات و بافت های بازسازی شده استفاده می کند. به نظر می رسد ال آرژینین به عنوان یک مکمل در بهبود میگرن تا التهاب کمک کننده است.

در این مقاله می خوانید: چرا مردم آرژینین را مصرف می کنند؟، فواید مصرف ال آرژینین، چه مقدار آرژینین باید مصرف کنید؟، آیا می توانید آرژینین را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟، خطرات مصرف آرژنین چیست؟، خطرات و پیچیدگی های مصرف ال آرژینین، فعل و انفعالات و تداخل دارویی ال آرژینین.

آرژینین، فواید، عوارض جانبی و منابع طبیعی آن

چرا مردم آرژینین را مصرف می کنند؟

از آن جایی که آرژینین رگ های خونی را گشاد می کند، فواید قلبی عروقی برای برخی افراد دارد. مطالعات نشان می دهد که ممکن است آرژینین علائم آنژین (به وضعیتی گویند که بیمار دچار درد قفسه سینه شده باشد که منشأ درد مشکل در شریان‌های کرونر باشد) و بیماری شریانی محیطی را کاهش دهد. به نظر می رسد این اسید آمینه سبب بهبودی بیشتر افراد مبتلا به نارسایی قلبی می شود.

آرژینین اغلب هنگامی که با مکمل های دیگر مانند پیکنوژنول ترکیب می شود می تواند به اختلال نعوظ کمک کند. بعضی از مطالعات نشان داده که سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند.

آرژینین همچنین ممکن است از علائم کاهش وزن ناشی از HIV جلوگیری کند. به نظر می رسد که علائم التهاب کلیه را بهبود می بخشد و بعد از پیوند کلیه کمک کننده است. مطالعات نشان می دهد که آرژینین می تواند باعث کاهش میگرن، بهبود فشار خون و کاهش زمان بهبودی پس از جراحی شود.

همه مطالعات نتایج مثبتی ندارند، آرژینین به نظر نمی رسد که در بهبود حمله قلبی، پره اکلامپسی (پره اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چند ارگانی است که بعد از هفته بیستم رخ می دهد و از علت های مهم مرگ و میر مادران باردار است.)، بهبود زخم، و یا قدرت تحمل ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک کننده باشد. به نظر می رسد ال آرژینین آسم را بدتر می کند.

آرژینین برای درمان بیماری های بیشتری مانند زوال عقل یا دمانس، فشار خون بالا، سرطان، ناباروری مردان، دیابت و چاقی مورد مطالعه قرار گرفته است. اما نتایج هنوز قابل قبول نیست و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

آرژینین به یک مکمل محبوب در ایالات متحده تبدیل شده است. با این حال به نظر می رسد اکثر مردم آرژینین کافی در بدن خود دارند و خوردن مکمل ها سود بیشتری برایشان ندارد.

فواید مصرف ال آرژینین

کاهش فشار خون بالا

درمان بیماری قلبی

درمان اختلال نعوظ (ED)

کاهش التهاب دستگاه گوارش در نوزادان نارس

کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت

علاوه بر این، در موارد زیر نیز کمک کننده است:

بهبود جریان خون

بهبود سریعتر زخم

کاهش اضطراب

درمان سوزش

بهبود عملکرد کلیه برای افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب

افزایش عملکرد ورزش

چه مقدار آرژینین باید مصرف کنید؟

هیچ دوز استانداردی برای آرژنین وجود ندارد و در شرایط مختلف از مقادیر متفاوتی از این مکمل استفاده می شود. دوز معمول، دو تا سه گرم سه بار در روز است، گرچه دوزهای پایین و بالاتر نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند. ایمنی مصرف مکمل آرژینین در دراز مدت روشن نیست. برای مشاوره از پزشک خود اطلاعاتی کسب کنید.

در مواردی مانند افراد مبتلا به سوء تغذیه پروتئین، سوختگی ها، عفونت ها، رشد سریع و غیره پزشکان مکمل آرژنین را توصیه می کنند.

مکمل آرژینین نیز مانند مکمل های دیگر باید با احتیاط مصرف شود.

آیا می توانید آرژینین را به طور طبیعی از غذاها دریافت کنید؟

بهترین منبع طبیعی برای ال آرژینین غذاهایی با پروتئین بالاست. برای برخی افراد، پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، جوجه و سینه بوقلمون و فراورده های لبنی منبع اصلی آرژینین می باشد.

بسیاری از غذاها مانند آجیل (مانند گردو، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام و آجیل برزیلی)، دانه ها (مانند کنجد و آفتابگردان)، جو، ذرت، غلات و حبوبات، گندم سیاه، برنج قهوه ای، محصولات لبنی، گوشت، مرغ و شکلات منبع طبیعی آرژنین هستند.

برای افرادی که گیاهخوارند، پروتئین های گیاهی می تواند حاولی ال آرژینین باشد مثل عدس، نخود، بادام زمینی، دانه های کدو تنبل و سویا.

خطرات مصرف آرژنین چیست؟
اثرات و عوارض جانبی

اکثر مردمی که آرژنین مصرف می کنند عوارض جانبی کمی را تجربه می کنند. این عوارض می تواند تهوع، گرفتگی، اسهال، واکنش های آلرژیک و علائم آسم باشد. همچنین می تواند موجب فشار خون پایین و تغییرات در میزان گلوکز و سطوح شیمیایی خون شود. برخی فکر می کنند که نسبت لیزین به آرژنین در رژیم غذایی (یا مکمل ها) می تواند تاثیر بگذارد بر اینکه آیا ویروس های تبخال وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان توصیه می کنند که افزایش لیزین و کاهش آرژینین برای جلوگیری از عود علائم مرتبط با ویروس هرپس سیمپلکس می باشد.

اگرچه ال آرژینین در دوزهای متوسط ایمن است، اما در دوزهای بالا می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

مکمل ال آرژینین ایمن و بی خطر

برخی از عوارض جانبی شایع و بی خطر ال آرژینین:

نقرس

نفخ

درد شکمی

التهاب راه های هوایی

اسهال

کاهش فشار خون

آلرژی ها

بدتر شدن آسم

خطرات و پیچیدگی های مصرف ال آرژینین

عوارض جدی یا حتی مرگ برای کودکان و نوزادان

کنترل مشکل فشار خون در طی جراحی

بدتر شدن تبخال

افزایش خطر مرگ پس از حمله قلبی

تعامل منفی با داروهای خاص از جمله ویاگرا و داروهای فشار خونی

اگر شما بیماری مانند سرطان، آسم، آلرژی، مشکلات کبدی یا کلیوی، فشار خون پایین، بیماری سلول های داسی شکل یا اختلال خونریزی – یا حمله قلبی داشته باشید، آرژنین را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

فعل و انفعالات و تداخل دارویی ال آرژینین

اگر هر دارو یا مکملی را به طور منظم مصرف می کنید، قبل از اینکه شروع مصرف آرژنین، با پزشک خود صحبت کنید چرا که آرژینین می تواند با داروهای کنترل زایمان، داروهای هورمون درمانی، رقیق کننده های خون، برخی داروهای مسکن و داروهای اختلال نعوظ، سوزش سر دل، فشار خون بالا و دیابت ارتباط تداخل داشته باشد. آرژینین همچنین می تواند با مکمل هایی مانند کهن دار یا جینکو، سیر، جینسنگ آسیایی و پتاسیم فعل و انفعالاتی داشته باشد.

با توجه به خطرات نامشخص، آرژینین نباید توسط کودکان یا زنان باردار یا در دوران شیردهی بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید