• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 12 / 18

تفاوت زبان برنامه نویسی پایتون با پی اچ پی و روبی

مقاله قبلی: ویژگی های زبان برنامه نویسی پایتون و علت محبوبیت آن

تفاوت پایتون با سایر زبان های برنامه نویسی چیست؟

پایتون با بسیاری از زبان های برنامه نویسی تفاوت دارد چرا که یکی از معدود زبان هایی است که یادگیری و درک آن فوق العاده آسان است. همچنین، این زبان نزد برنامه نویسان زبان C هم بسیار محبوب است چون به راحتی می توان بین این دو زبان سوئیچ کرد.

بهترین راه درک تفاوت زبان پایتون با سایر زبان ها، این است که آن را با زبان های مشابه خودش مثل روبی (Ruby) وPHP  مقایسه کنیم و تشریح کنیم که هر کدام برای چه کاری استفاده می شوند.

تفاوت زبان برنامه نویسی پایتون با پی اچ پی و روبی

هر دو زبان Ruby و پایتون مقدار قابل توجهی از بازار مشاغل را به خود اختصاص داده اند، بنابراین انتخاب هر یک از این دو زبان از لحاظ حرفه ای برایتان سودمند خواهد بود.

  • زبان پی اچ پی PHP

PHPیک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که در اصل برای تولید و توسعه وب سایت های پویا و تعاملی طراحی شده است و برای ایجاد محتوای HTML نیز ایده آل است. بنابراین از این زبان می توان برای ساخت هر چیزی از یک وبلاگ ساده گرفته تا وب سایت شرکت های بزرگ استفاده نمود. از سوی دیگر،  PHPبرای توسعه دهندگانی که عادت دارند از زبان C استفاده کنند و در عین حال همواره در جستجوی قابلیت های بیشتر و جدیدتر هستند ایده آل است.

برندها و نام های تجاری معروفی که از این زبان برای قدرت بخشیدن به محصولاتشان استفاده کرده و می کنند عبارتند از ویکی پدیا، فیسبوک، گوگل، ناسا و سایت آموزشی کاربر محور یودمی(Udemy).

پایتون یک زبان سطح بالا، شی گرا و همه منظوره است که می توان آن را برای هر کاری استفاده نمود. از این زبان اغلب برای توسعه برنامه های کاربردی تحت وب و برنامه های تلفن همراه، خزنده وب سایت ها (ایندکس کنندگان صفحات سایت ها)، شاخص ها، Daemon  ها (برنامه هایی که به عنوان یک فرآیند پشت صحنه اجرا می‌شوند و در ارتباط مستقیم با کاربر نیستند) و رابط های گرافیکی (GUI) استفاده می شود. البته اهداف استفاده از پایتون به این موارد محدود نمی شود .

علاوه بر این، از دیدگاه برنامه نویسان حرفه ای و توسعه دهندگان، برای کسانی که تازه برنامه نویسی را شروع می کنند، پایتون بهترین زبان محسوب می شوند چرا که از نحوی استفاده می کنند که خواندن آن برای مبتدیان بسیار آسان است.

زبان پایتون با تأکید بر بهره وری، قابلیت خوانایی و سهولت استفاده ایجاد شده است و برندهای معروفی که از پایتون برای تولید محصولات خود استفاده می کنند عبارتند از:

  • یوتیوب (استفاده از پایتون در سمت سرور به جای زبان php)
  • گوگل (استفاده در پروژه های هوش مصنوعی و خزنده ها و اپلیکیشن ها و الگوریتم های هسته گوگل و …)
  • Yahoo Maps (یکی از بزرگترین سرویس های آنلاین ارائه نقشه)
  • Shopzilla (یکی از قدرتمندترین سایت های معرفی کالاهای فروشی سایر سایت ها)
  • Ultraseek
  • Pinterest (سایت معروف اشتراک تصاویر)

علاوه بر این از جمله نرم افزارهای معروفی که با این زبان نوشته شده اند می توان به ویرایشگر متنی sublime text، نرم افزارblender، سرویس dropbox  و موتور بازی panda3D و … اشاره نمود.

  • زبان روبی Ruby

روبی هم یک زبان مفسری، سطح بالا و شی گراست که از طریق فریمورک محبوبش یعنی «روبی آن ریلز» (Ruby on Rails) برای ساخت برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا برای داشتن قابلیت بررسی پویای نوع معروف است یعنی زبانی است که نوع داده ها را در زمان اجرا بررسی و مشخص می کند. همچنین دارای سیستم مدیریت خودکار حافظه (garbage collection) است که حافظه استفاده شده توسط اشیائی را که از این پس به آنها ارجاع نمی شود را پس گرفته و برای استفاده مجدد آماده می سازد. بنابراین روبی در داشتن این ویژگی ها با پایتون مشترک است.

روبی برای برنامه نویسانی که تجربه کار با زبان های دیگر را داشته اند مناسب تر است ولی برای مبتدیان، زبان دشواری محسوب می شود و منابع اطلاعاتی محدودی دارد.

زبان روبی به طور خاص برای برنامه نویسان ایجاد شده است و به همین دلیل، بسیاری از افراد این زبان را به عنوان یک زبان انعطاف پذیر و مفرح می شناسند. برندهایی که از روبی برای تولید محصولات خود استفاده می کنند عبارتند از:

  • شبکه اجتماعی توییتر
  • هولو Hulu (وب سایت ارائه آگهی، فیلم و کلیپ‌های تصویری)
  • گروپان (Groupon)
  • ایندی‌گوگو IndieGoGo (نام وب‌سایتی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی برای اهداف خیریه و انسان‌ دوستانه )
بهترین زبان برای یادگیری کدام است؟

البته با وجود تمام مواردی که عنوان شد، هنوز هم نمی توان گفت که پایتون بهترین زبان برنامه نویسی است چرا که هر زبان برای هدف خاصی به کار گرفته می شود و در دنیای برنامه نویسی، بهترین وجود ندارد اما به خاطر محاسن زیادی که زبان پایتون دارد ما یادگیری آن را به شما توصیه می کنیم.

مقاله بعدی: مزایای یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید