• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 01 / 26

آشنايي با زوم دوربين ها

زوم يا بزرگنمايي يك ويژگي براي دوربين هاست كه با فاصله كانوني مشخص مي شود. فاصله كانوني به فاصله بين لنز و سنسور يا فيلم دوربين گفته مي شود فاصله کانونی برحسب میلی‌متر است و معرف زاویه دید لنز است به عنوان مثال از ۲۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر یا ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر.

هر چه فاصله كانوني بيشتر باشد توانايي آن در گرفتن يك عكس واضح و بزرگ از فاصله دور بيشتر است و زاویه دید کوتاه تر خواهد بود و بر عکس هر چه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و برای عکاسی از مناظر یا عکاسی معماری مناسب است.

در پشت پنل، دکمه های W و T به ترتیب برای بزرگنمایی خارجی و بزرگنمایی داخلی به کار می رود. دقیق تر بگوییم، دکمه W را فشار داده و نگه دارید تا فاصله کانونی کوتاه تر شود و نمای وسیع تری را پوشش دهد و اگر دکمه T را فشار داده و نگه دارید، فاصله کانونی بلند تر می شود و نمای باریک تری را پوشش می دهد.

تنظیم مقدار زوم لنز از طریق حلقه‌ای که بر روی استوانهٔ لنز قرار دارد انجام می‌شود که با چرخاندن آن فاصلهٔ کانونی لنز هم تغییر می‌کند. 

دوربين هاي قديمي كه از فيلم عكاسي استفاده مي كردند فقط زوم اپتيكال داشتند ولي امروزه دوربين هاي ديجيتال ممكن است هم زوم اپتيكال و هم زوم ديجيتال داشته باشند.

زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

دو نوع زوم در یک دوربین ویدئویی وجود دارد: زوم دیجیتال و زوم اپتیکال. یک دوربین می تواند یک یا هر دو نوع داشته باشد. این دو نوع زوم مختلف بسیار با یکدیگر متفاوتند و خریدار ناآگاه نمی داند که چگونه کار می کند.

 تفاوت زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

زوم دیجیتال:

بعضی از دوربین ها دارای یک زوم دیجیتال هستند، که به سادگی تصویر را در دوربین پردازش می کند.

زوم ديجيتال خيلي مؤثر نيست. به علاوه استفاده از اين نوع زوم بدون دانستن چگونگي عملكرد آن مي تواند منجر به عكس هاي مأيوس كننده اي شود. هنگامی که از یک زوم دیجیتال استفاده می کنید، دوربین، تصویر را در مرکز قاب بزرگ می کند و لبه های خارج از تصویر را می بُرد. همانند وقتی که یک تصویر را در برنامه ویرایش عکس مانند فتوشاپ باز کنید، لبه های تصویر را برش بزنید (يا از دستور corp استفاده كنيد.) و سپس قسمت باقیمانده عکس را بزرگ کنید كه اين عمل سبب كاهش كيفيت و رزولوشن تصوير مي شود و عكس شما دانه دانه يا مات مي شود.

زوم دیجیتال با بزرگنمایی بخشی از تصویر گرفته شده با استفاده از دستکاری دیجیتال کار می کند. این همان چیزی است که یک برنامه گرافیکی سایز یک تصویر را بزرگتر می کند. این فرایند شامل گرفتن تعداد مشخصی از پیکسل ها و ایجاد یک تصویر بزرگتر است، اما به دلیل اینکه تصویر جدید بر اساس همان تعداد پیکسل ها است، تصویر کیفیت اصلی خود را از دست می دهد. در زوایای کوچک (تا 20x) شاید کم شدن کیفیت، خیلی قابل توجه نباشد اما در زوم های بزرگ (تا 100x و یا بیشتر) کیفیت بسیار افت می کند.

برخی از زوم های دیجیتال از اینترپلیشن استفاده می کنند، به این معنی است که ارزش پیکسل های جدید را تخمین بزند، نه فقط کپی کردن پیکسل های موجود. در تئوری این باید از کاهش کیفیت تصویر جلوگیری کند، اما هیچ مقدار اینترپلیشن نمی تواند از کاهش کیفیت جلوگیری کند.

زوم اپتیکال:

در صورتی که گرفتن تعداد زیادی عکس از سوژه هایی از راه دور برای شما مهم است، مطمئن شوید که دوربین شما دارای زوم اپتیکال است. زوم اپتیکال یک لنز زوم واقعی است، مانند لنز زوم که شما در دوربین فیلمبرداری استفاده می کنید. آنها تصاویر با کیفیت بسیار بهتر تولید می کنند.

اکثر دوربین های فیلمبرداری دارای زوم اپتیکال بین 10x و 20x هستند. 10x برای اکثر برنامه ها مناسب است اما بیشتر مصرف کنندگان خواستار زوم 20x هستند.

زوم اپتيكال بسيار برتر از زوم ديجيتال است. با استفاده از زوم اپتيكال همانند دوربين هاي سنتي دوربين داراي يك لنز است كه مانند تلسكوپ مي تواند قسمتي از تصوير را كه مورد نظر شماست، بزرگنمايي كند و سوژه عكاسي را بزرگ تر مي كند. دوربين هاي ديجيتال با توانايي زوم متفاوتي در بازار يافت مي شوند. اگر شما مشتاق عكاسي هستيد و تمايل به گرفتن عكس هاي با كيفيت بالا از راه دور داريد. قبل از انتخاب دوربين به قدرت زوم اپتيكال آن به اندازه كافي دقت كنيد تا مطمئن شويد نياز شما را برآورده مي كند.

بهترین دوربین ها با زوم اپتیکال در سال 2019

بهترین دوربین روی هم رفته: دوربین دیجیتال نیکون COOLPIX P900

نسخه عالی کنون حتی با زوم بیشتر: دوربین کنون پاورشات SX540 HS

بهترین اتصال: دوربین دیجیتال نیکون COOLPIX B500، یک دوربین فوق العاده با قابلیت اتصال بلوتوث، WiFi و NFC.

بهترین دوربین بزرگ زوم: پاناسونیک DC-FZ80K Lumix 4K

گران ترین دوربین: کنون پاورشات SX530

به صرفه ترین دوربین: سونی DSCH300 / B

بهترین برای خانواده ها: کنون پاورشات SX420 IS

بهترین دوربین درون جیبی: کنون پاورشات ELPH 360 HS

دوربین دیجیتال نیکون COOLPIX P900

شايد فكر كنيد پس چرا كمپاني هاي ساخت دوربين هاي ديجيتال اين قدر بر روي زوم ديجيتال و قدرت آن تبليغ مي كنند و اين قابليت را به دوربين اضافه مي كنند؟ پاسخ ساده است براي اينكه در بازار رقابت، محصول خود را بهتر از محصول رقيب نشان دهند و تجربه نشان داده كه موفق هم شده اند.

علی یزدی مقدم

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید