• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 12 / 06

حتی در مصرف خوراکی های سالم نیز زیاده روی نکنید

همان طور که می دانید خوردن یکباره و یک جای مواد غذایی برای بدن خوب نیست. بیشتر متخصصان بر این باورند که حتی غذاهایی که پر از مواد غذایی مغذی هستند نیز اگر زیاد مصرف شوند می تواند خطرناک باشند. حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی نیاز نیست اما باید از مصرف زیاد برخی از آنها اجتناب کرد.

ghaza2

پرتقال و گوجه فرنگی

باید در مصرف این مواد احتیاط کنید زیرا اینها بسیار اسیدی هستند. افزایش اسید ورودی به بدن می تواند منجر به ریفلاکس شود. طی یک دوره ی طولانی، این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلالی به نام مری بارت شود که در آن ضایعات پیش سرطانی بر روی پوشش مری تشکیل می شود. متخصصان پیشنهاد می کنند که روزانه تنها 1 یا 2 گوجه فرنگی و یا پرتقال مصرف کنید.

تن ماهی

تن ماهی غذایی است که به راحتی آماده می شود و سالاد یا ساندویچی سالم برای پیک نیک هاست. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند به دلیل داشتن جیوه برای بدن خطرناک باشد. مصرف زیاد جیوه نیز باعث ایجاد مشکلاتی همچون خطا در دید، مشکل در صحبت کردن و یا شنیدن و ضعف عضلانی می شود. مطمئن شوید که هفته ای بیش از 3 تا 4 تن ماهی مصرف نکنید.


آب

اگرچه هیدراسیون، کلیدی برای سلامت بدن است اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت آب شود. این اتفاق زمانی می افتد که مصرف بیش از حد آب باعث حل شدن سدیم در بدن شده و در نتیجه سطح سدیم به صورت غیر طبیعی بالا می رود. بالا رفتن سدیم نیز عملکرد مغز را مختل کرده و می تواند منجر به مرگ شود. خوب حالا سوال اینجاست که چه میزان آب می توان نوشید؟ خوب برای اینکه مطمئن شوید میزان آب مصرفیتان بیش از حد مجاز نیست، رنگ ادرار خود را چک کنید. اگر رنگ ادرار همیشه شفاف بود، بهتر است مصرف آب خود را کاهش دهید.

سویا

اگرچه سویا می تواند سطح کلسترول و فشار خون را کنترل کند اما مصرف بیش از حد آن می تواند مانع از جذب آهن گردد. بنابراین خطر ابتلا به کم خونی وجود دارد. همچنین از آنجایی که سویا شامل ترکیباتی مانند استروژن است، مصرف طولانی مدت و بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد هیپرپلازی آندومتر شود. در این بیماری پوشش داخلی رحم گسترش یافته و می تواند منجر به سرطان رحم شود. از آنجایی که شواهد علمی کافی برای مقدار مجاز مصرف سویا وجود ندارد، بهتر است روزانه یک و یا دوبار مصرف شود.


اسفناج

این برگ سبز خوشمزه سرشار از مواد غذایی خوب است. این گیاه منبعی غنی از پروتئین، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. اسفناج همچنین لوتئین زیادی دارد. لوتئین یک کارتنوئید است که ممکن است در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا کمک کننده باشد. با این حال، اسفناج دارای مقدار زیادی اگزالات است. اگزالات ترکیبی است که می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه گردد. بنابراین بیمارانی که سنگ کلیه ی اگزالات کلسیمی دارند باید از خوردن بیش از حد آن خودداری کنند.

آجیل برزیلی

این میان وعده ترد منبعی غنی از پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب ضروری و سلنیوم است. همچنین این ماده باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون می شود. با این حال باید از مصرف بیش از حد این ماده خودداری شود زیرا مقدار زیاد سلنیوم می تواند برای بدن سمی باشد. مصرف بیش از حد آجیل برزیلی می تواند منجر به از دست دادن مو، شکنندگی و یا از دست دادن ناخن، آماس پوست، ناهنجاری های عصبی و در موارد شدید مرگ شود.

پروتئین های حیوانی

یکی از متخصصان تغذیه می گوید مصرف بیش از حد پروتئین های حیوانی می تواند برای بدن خطرناک باشد زیرا این پروتئین ها می توانند هورمون انسولین مانند فاکتور رشد 1 را تولید کنند که فرآیند پیری را تسریع کرده و می تواند سرطان زا باشد. سعی کنید بیشتر مواد پروتئینی مورد نیاز بدن را از گیاهانی همچون حبوبات، آجیل ها، دانه ها و غلات سبوس دار تامین کنید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید