• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 14

فواید و عوارض لیپوساکشن چیست؟

آن چه در این مقاله می خوانید:

  1. لیپوساکشن چیست؟
  2. کاربردها
  3. فواید
  4. عملکرد
  5. عوارض

لیپوساکشن که با نام های لیپوپلاستی، چربی تراشی، لیپکتومی یا لیپو نیز شناخته می شود، نوعی عمل زیبایی محسوب می شود که پزشک طی آن چربی ها را تجزیه کرده و سپس آنها را از بدن بیرون می کشد. معمولا از این عمل برای از بین بردن چربی های شکم، ران، باسن، گردن، چانه، و پشت و جلوی بازو ها، بغل پا و پشت به کار می رود.

   لیپوساکشن یا چربی زدایی

در این عمل چربی ها به وسیله یک لوله توخالی به نام کانولا بیرون کشیده می شود. پزشک این لوله را وارد نقطه مورد نظر بدن کرده و سپس با ایجاد یک خلا قوی و پر فشار چربی ها را تخلیه می کند.

در آمریکا لیپوساکشن رایج ترین عمل زیبایی به شمار می رود. هر ساله چیزی بالغ بر 300000 عمل لیپوساکشن در آمریکا انجام می شود که هر عمل تقریبا بین 2000 تا 3500 دلار هزینه در بردارد.

حقایقی در مورد لیپوساکشن

در ادامه نکاتی مهم در رابطه با این عمل زیبایی برای شما فراهم آورده ایم.

  • این عمل تحت بیهوشی کامل انجام می شود.
  • لیپوساکشن راهی برای کاهش وزن نیست، بلکه عملی با تاثیراتی نه چندان محسوس است.
  • خطرات ناشی از این عمل شامل عفونت و جای زخم می باشد.
  • از لیپوساکشن برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.
لیپوساکشن چیست؟

به طور کلی لیپوساکشن روش کاهش وزن محسوب نمی شود و بیشتر روی اندازه سایز بدن تاثیر می گذارد.

معمولا افرادی که تن به این عمل می دهند دارای وزنی ثابت و پایدار بوده و می خواهند چربی های نامطلوب انباشته شده در برخی قسمت های خاص بدن خود را از بین ببرند.

لیپوساکشن درمان مرض چاقی نیست.

شما باید در نظر داشته باشید که این عمل سلولیت، ترک ها و چاله های پوستی را بر طرف نمی کند. هدف نهایی تنها زیبایی اندام است. لیپوساکشن، مناسب کسانی است که مایل به ایجاد تغییر در فرم بدن خود هستند.

طی عمل لیپوساکشن سلول های چربی به طور دائم از بدن حذف می شوند و در نهایت فرم بدن تغییر می کند. با این وجود، اگر بیمار پس از عمل جراحی، سبک زندگی سالم را در پیش نگیرد، احتمال دارد سلول های چربی باقی مانده رشد بیشتری داشته باشند.

مقدار چربی که طی عمل می توان از بدن بیرون کشید، به طوری که برای بیمار نیز مخاطره آمیز نباشد، کاملا محدود است.

این عمل دارای عوارضی همچون عفونت، بی حسی و اثر زخم است. همچنین اگر بیش از حد چربی از بدن بیمار استخراج شود شاهد بروز غدد و گودی روی پوست خواهیم بود. البته خطرات و عوارض پس از عمل، همگی بستگی به میزان چربی دارد که از بدن بیرون کشیده می شود.

کاربرد ها

لیپوساکشن تنها برای بهبود وضعیت ظاهری فرد استفاده می شود و هیچ تاثیر مثبتی روی سلامت فیزیکی فرد ندارد. البته اکثر افراد با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم احتمالا به نتایج مشابه و یا  بهتری دست خواهند یافت. سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش مداوم و برنامه خواب کافی است.

پزشکان تنها در صورتی لیپوساکشن را توصیه می کنند که با تغییر سبک زندگی، فرد به نتایج مطلوب دست نیابد. و تنها بخش هایی از بدن تحت عمل لیپوساکشن قرار می گیرد که با رژیم غذایی و ورزش، چاقی آن نواحی برطرف نشده و در برابر این اقدامات مقاوم هستند.

وقتی وزن افزایش می یابد، هر سلول چربی شروع به افزایش سایز و حجم می کند. طی عمل لیپوساکشن تنها تعداد این سلول ها در نواحی مشخصی کاهش می یابد.

هر فردی که قصد دارد این عمل را انجام دهد، پیش از عمل باید از پزشک در مورد نقاط قوت و ضعف این عمل سوال کند و سپس تصمیم قطعی را بگیرد. باید بدانید که لیپوساکشن عملی است که باید پس از بررسی های دقیق و کامل انجام شود.

نتایج نهایی عمل در واقع ماهرانه و البته جزیی است.

نواحی که بیشتر برای لیپوساکشن استفاده می شود

لیپوساکشن بیشتر یک عمل زیبایی در نظر گرفته می شود تا عملی که روی سلامت فرد تاثیر گذار باشد.

معمولا نواحی ذکر شده زیر بخش هایی هستند که مورد عمل لیپوساکشن قرار می گیرند:

  • شکم
  • پشت
  • باسن
  • قفسه سینه
  • بخش های داخلی زانو
  • لگن
  • پهلو ها
  • گردن و چانه و غبغب
  • ران ها (هم قسمت بیرونی و هم قسمت داخلی)
  • بازو ها

لیپوساکشن بیشتر روی افرادی که پوستی با خاصیت کشسانی بالا دارند تاثیر گذار است، به طوری که پوست خیلی زود فرم قالب جدید را به خود می گیرد.

افرادی که پوست خشک و فاقد انعطاف پذیری دارند، پس از عمل دچار افتادگی پوست می شوند.

برای این عمل فرد باید بیش از 18 سال سن داشته و در سلامت کامل باشد. افرادی که مشکلات گردش خون مثل مبتلایان به بیماری عروق کرونری، انواع دیابت ها و یا آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به هیچ وجه نباید تحت عمل لیپوساکشن قرار بگیرند.

مزایای لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن صرفا عمل زیبایی در نظر گرفته می شود، اما گاهی از این عمل برای درمان برخی بیماری ها نیز استفاده می شود.

  • خیز لنفاوی (لنفدوم)

این عارضه در واقع یک بیماری تقریبا بلند مدت و مزمن است، به طوری که جریانی متراکم از مایعی با نام لنف در بافت پوست انباشته می شود و سپس منجر به ادم یا تورم می شود. معمولا این قبیل ورم ها در ناحیه بازوها و پاها مشاهده می شود. گاهی برای کاهش این ورم و همچنین تسکین درد و ناراحتی های ناشی از آن از عمل لیپوساکشن استفاده می شود.

  • ژینکوماستی (بزرگی پستان در مردان)

گاهی زیر پوست ناحیه سینه مردان شاهد تراکم چربی هستیم.

  • سندروم لیپودیستروفی

در این بیماری چربی ها در یک بخش از بدن بیمار تجمع کرده و بدن میزان چربی مورد نیازش را در سایر بخش های بدن از دست می دهد. لیپوساکشن به این بیماران کمک می کند تا با توزیع چربی اندامی تقریبا نرمال داشته باشند.

  • کاهش وزن شدید پس از مرض چاقی

فرد مبتلا به مرض چاقی شدید که حداقل 40 درصد از  BMI خود را از دست داده است، باید تحت درمان قرار گرفته و پوست اضافه و شل موجود در ناحیه مورد نظر و ظاهر غیر عادی آن را درمان کند.

  • غدد چربی (لیپوم)

این غده ها نوعی تومورخوش خیم هستند.

فرایند عمل لیپوساکشن

پیش از عمل بیمار باید آزمایش هایی را انجام دهد تا مطمئن شود عمل برای او خطر نخواهد داشت.

نکات زیر احتمالا به بیماران توصیه شود:

  • افرادی که مرتب آسپرین و دارو های ضدالتهابی مصرف می کنند باید حداقل 2 هفته پیش از عمل مصرف آن ها را قطع کنند.
  • از زنان خواسته می شود که از قرص ضد بارداری استفاده نکنند.
  • از بیماران مبتلا به کم خونی خواسته می شود که مکمل آهن مصرف کنند.
  • فرد بیمار باید فرم رضایت برای عمل را امضا کند. این فرم نشان دهنده این است که بیمار از تمام خطرات، فواید و سایر موارد احتمالی عمل مطلع است.
در طول عمل لیپوساکشن

خطرات و عوارض لیپوساکشن

عمل لیپوساکشن تقریبا بین 1 تا 4 ساعت طول می کشد.

پیش از عمل فرد بیمار را با استفاده از داروی بیهوشی به مدت 1 تا 4 ساعت بیهوش می کنند.

اپیدورال نیز گاهی در شرایطی استفاده می شود که درمان لیپوساکشن قرار است بر روی نیم تنه پایینی انجام شود. در این حالت، داروی بی حسی را به فضای اپیدورال و یا سرم اطراف نخاع تزریق می کنند. این کار معمولا باعث بی حسی از ناحیه کمر به پایین می شود.

همچنین برای عمل قسمت کوچکی از بدن از بی حسی موضعی استفاده می شود.

در صورتی  که بیمار نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد، ممکن است از او خواسته شود در طول عمل بایستد تا عمل برداشت چربی به درستی انجام شود.

انواع مختلف لیپوساکشن

البته در دنیای پزشکی لیپوساکشن انواع مختلف دارد:

لیپوساکشن تامسنت: در این روش چند لیتر از یک محلول نمکی همراه با ماده بی حسی موضعی (لیدوکائین) و یک منقبض کننده رگ( آدرنالین) به زیر پوست ناحیه ای که باید سوراخ شود تزریق می شود. در این روش چربی ها از طریق لوله های مکش کوچک مخصوص این کار سوزانده و یا بیرون کشیده می شوند. این نوع عمل، رایج ترین عمل لیپوساکشن است.

لیپوساکشن خشک: در این روش پیش از آن که چربی ها از بین بروند، هیچ مایعی به بدن تزریق نمی شود. در حال حاضر از این روش به ندرت استفاده می شود. چرا که خطر خونریزی و کبودی در بدن بسیار بالاست.

لیپوساکشن به کمک اولترا سوند(سونوگرافی) (UAL): در این روش که با نام لیپوساکشن اولتراسونیک نیز شناخته می شود، از کانولا به همراه امواج اولتراسوند استفاده می کنند. این کار باعث می شوند چربی ها در تماس با این امواج شکسته شده و به حالت مایع تبدیل شوند. ارتعاشات سونوگرافی، دیواره سلول های چربی را شکسته و باعث می شود چربی ها اِمولسیفه شده و یا به حالت مایع در آیند، که در این صورت بیرون کشیدن و مکش آن بسیار راحتتر خواهد بود. این روش بیشتر برای نواحی فیبری بدن از جمله پشت و بالای کمر، سینه مردان و همچنین بخش هایی که قبلا مورد عمل لیپوساکشن قرار گرفته اند کاربرد دارد.

پس از لیپوساکشن اولتراسونیک، برای بیرون کشیدن چربی های مایع از یک ساکشن قوی و پر فشار استفاده می شود.

PAS و یا لیپوساکشن با استفاده از نیرو:  PAS با استفاده از یک کانولای مخصوص همراه با سیستم مکانیکی که به سرعت به عقب و جلو حرکت می کند، به جراح اجازه می دهد تا راحت تر چربی را بیرون بکشد.

لیپولیز با کمک لیزر (LAL): در این روش که به آن لیپو نیز گفته می شود،پزشک از مایعی به نام tumescent استفاده می کند. لیپولیز با کمک لیزر برای از بین بردن چربی ها، تهاجم کمتری نسبت به روش سنتی دارد. در این روش لوله کوچکی از طریق ایجاد یک برش کوچک روی پوست، وارد بدن می شود، تا انرژی لیزر و حرارت آن را به داخل چربی های زیر پوست برساند.

پس از عمل، جراح ممکن است برش ها را باز کرده تا مایع و خون اضافه از بدن خارج شود.

آیا لیپوساکشن امن و بی خطر است؟

احتمال دارد بیمار پس از عمل در برخی نقاط بدنش احساس بی حسی کند.

  • بیهوشی: افرادی که برای عمل به طور کامل بیهوش شده باشند، باید یک شب تمام در بیمارستان به سر ببرند، اما اگر برای عمل از بی حسی موضعی استفاده شده باشد، بیمار می تواند پس از عمل ترخیص شود.
  • باند های محافظتی: بعد از عمل مدتی باید از باند های کشی و یا گن برای ناحیه مورد نظر استفاده شود.
  • آنتی بیوتیک ها: پزشک در صورت نیاز این دارو ها را بلافاصله پس از عمل برای بیمار تجویز می کند.
  • مسکن ها: مصرف این دارو ها پس از عمل باعث کاهش درد و التهاب می شوند.
  • بخیه: به تشخیص پزشک و پس از مدتی بخیه های غیر جذبی باید کشیده شوند.
  • کبودی: ممکن است بیمار پس از عمل در ناحیه عمل شده کبودی هایی داشته باشد.
  • بی حسی: فرد ممکن است در ناحیه ای که چربی از آن بیرون کشیده شده دچار بی حسی شود. این بی حسی طی 6 تا 8 هفته باید کاملا بر طرف شود.
نتایج درمان لیپوساکشن

مادامی که التهاب به وجود آمده پس از عمل کاهش نیابد، نتیجه عمل غیر قابل مشاهده خواهد بود. در برخی موارد کاهش التهاب ماه ها طول می کشد. اما در اغلب اوقات پس از 4 هفته، بیشتر التهاب بدن کاهش یافته و ناحیه ای که در آن چربی زدایی شده خود را نشان می دهد.

افرادی که مرتب در تلاش برای حفظ وزن متعادل خود هستند، نتایجی دائمی را شاهد خواهند بود. برخی  پس از عمل دچار افزایش وزن می شوند، به این معنا که توزیع چربی در بدن آنها تغییر کرده است. افرادی هم که در ناحیه باسن دچار تراکم چربی بوده اند، ممکن است در نهایت متوجه شوند که در این ناحیه مشکلات جدیدی بروز نموده است.

خطرات

هر عملی خطراتی احتمالی از جمله خون ریزی، عفونت، و حساسیت نسبت به مواد بیهوشی و یا واکنش نامناسب بدن نسبت به آن را در بردارد.

ریسک این عمل معمولا بستگی به ناحیه مورد نظر از بدن و مهارت و تجربه جراح دارد.

این عمل خطرات، تاثیرات جانبی و اختلالات زیر را شامل می شود:

  • خونریزی شدید: این خونریزی ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • التهاب: تورم ممکن است تا 6 ماه طول بکشد. حتی شاید طی این مدت از ناحیه برش خورده خروج مایع دیده شود.
  • ترومبوفلبیت: در این روش لخته خون ایجاد شده در ورید، باعث التهاب و عوارض بیشتر می شود.
  • بی نظمی های کانتور: اگر ضخامت و انعطاف پذیری پوست کم باشد و زخم به شیوه غیر معمولی بهبود یابد و یا اگر چربی زدایی از بدن بی تناسب و با بی دقتی برداشته شده باشد، در نهایت پوست ظاهری مواج، ناصاف و چروک خواهد داشت.
  • بی حسی: ناحیه آسیب دیده ممکن است برای مدت زمان کوتاهی بی حس شود. اما این بی حسی معمولا موقت است.
  • عفونت: پس از عمل به ندرت پیش می آید که پوست دچار عفونت شود. گاهی برای درمان این عفونت نیاز به جراحی و برش خوردن پوست است.
  • نارسایی ارگان های داخلی: این عارضه بسیار نادر است.
  • مرگ: در هر عملی، بیهوشی ممکن است خطر ایجاد مرگ را در پی داشته باشد.
  • مشکلات کلیوی یا قلبی: در این عمل مایع هایی به بدن تزریق شده و یا از آن بیرون کشیده می شود، و در این صورت تغییر در سطح مایعات بدن ممکن است باعث ایجاد مشکلات کلیوی یا قلبی شود.
  • آمبولی ریه: وقتی چربی به رگ های خونی وارد شده و به سمت ریه ها حرکت کند، ممکن است گردش خون در ریه ها مسدود شود. این انسداد بسیار مرگ بار و خطرناک است.
  • ادم ریوی: گاهی اوقات، وقتی سیالات وارد بدن می شوند و در ریه ها تجمع می یابد این عارضه رخ می دهد.
  • واکنش آلرژیک: بیمار ممکن است به داروها یا مواد مورد استفاده در جراحی حساسیت داشته باشد.
  • سوختگی پوست: حرکت کانول ممکن است باعث ایجاد سوختگی ناشی از اصطکاک روی پوست یا اعصاب شود.

معمولا افرادی از نتیجه این عمل راضی هستند که پیش از عمل تمام نقاط قوت و ضعف عمل لیپوساکشن را مورد بررسی قرار داده اند و نسبت به نتیجه کار کاملا آگاه هستند. افرادی که برای این عمل جراحان با تجربه و متخصص انتخاب کرده و پیش از عمل با پزشک خود در مورد جزییات مشورت می کنند.

گرد آوری شده توسط کریستین نوردکویست، تحت نظر دانشگاه داروسازی ایلینویز شیکاگو

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید