• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 24

چطور دریابیم کودکمان برای رفتن به مهد کودک آمادگی دارد؟

شاید فکر می کنید که کودک سه ساله شما آمادگی کافی برای رفتن به مهد کودک دارد اما هنوز هم مطمئن نیستید. ثبت نام کودک در مهد کودک از جمله سخت ترین تصمیم گیری هاست، اما نکاتی کاربردی وجود دارند، که با بهره گیری از آن ها می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که آیا کودک آمادگی رفتن به مهد را دارد یا خیر. و اگر دریافتید که فرزندتان هنوز کاملا آماده رفتن به مهد کودک نیست، نگران نشوید. می توانید شروع این دوره را به نیم سال بعدی و یا حتی سال آینده موکول کنید.

چطور دریابیم کودکمان برای رفتن به مهد کودک آمادگی دارد؟

کودک چند ساله است؟

معمولا مربی های مهد کودک و پیش دبستانی ها دوران مهد کودک را دو سال پیش از شروع پیش دبستانی تعریف می کنند. برخی مهد کودک ها برای پذیرش کودکان شرایط سنی در نظر می گیرند. اغلب کودکان باید سه ساله (نیمه اولی) باشند، اما برخی کودکان در دو سالگی هم آمادگی رفتن به مهد کودک را دارند. والدین کودکان سه ساله که تولد آن ها در نیمه دوم سال است، معمولا با تاخیر یک ساله کودک را به مهد می فرستند.

آیا کودک، خود به تنهایی به توالت می رود؟

شرایط برخی مهد کودک ها این است که کودک خود به توالت رفته و یا حداقل اعلام کند که نیاز به رفتن به توالت دارد.
برای شروع مهد کودک، فرزندتان باید تا حدی دانش مراقبت از خود داشته باشد، از جمله این که بداند چطور کفش ها، پالتو و لباسش را در آورده یا چطور زیپ شلوارش را بسته و یا دست هایش را بشوید.

آموزش توالت رفتن کودکان

آیا کودک توانایی و آمادگی پیروی کردن از دستورالعمل ها و قوانین را دارد؟

معمولا قوانین مهد کودک ها سفت و سخت نیستند، اما به هر حال انتظار می رود که کودک بتواند از برخی قوانین و دستورالعمل های ساده پیروی کند. معمولا قوانین موجود برای کودکان در محیط مهد کودک شامل: تمیز بودن و رعایت نظافت، پیروی از قوانین صرف غذا، در صف حرکت کردن همراه با سایر هم کلاسی ها و سایر فعالیت های این چنینی است.
اگر حس می کنید این مورد برای کودکتان مشکل ساز خواهد بود، می توانید وظایف مهد کودک را پیش از رفتن به مهد به او آموزش دهید_ از او بخواهید بشقاب ها را روی میز ناهار خوری چیده و یا از او بخواهید در برخی کار های ساده به شما کمک کند.

توانایی کودک در پیروی کردن از قوانین

آیا کودک به وضوح حرف می زند و حرف هایش مفهوم هستند؟

به هیچ وجه انتظار نمی رود که یک کودک 3 ساله بی نقص حرف بزند، اما به طور کلی نوع حرف زدن کودکان در این سنین باید طوری باشد که سایرین حرف هایش را بفهمند. به علاوه قوه شنیداری کودک باید خوب بوده و هم چنین توانایی درک و فهمیدن حرف های شما را داشته باشد.
معمولا کودکان برای رفتن به مهد باید بتوانند جملات ساده ای در حدود 3 تا 5 کلمه را ادا کنند. آن ها باید بتوانند وقایعی که اخیرا برایشان پیش آمده را تعریف کنند، وقایعی از جمله رفتن او به کتابخانه در یک زمان مشخص.
اگر شما فکر می کنید کودک به خوبی و مناسب سنش حرف نمی زند می توانید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده تا شما را به یک متخصص گفتار درمانی معرفی کند.

قدرت انعطاف پذیری کودک مهدکودکی

قدرت انعطاف پذیری و انطباق پذیری کودک چطور است؟

معمولا ساعات حضور کودک در مهد، برنامه ریزی شده است_ زمانی برای بازی، زمانی برای درست کردن کاردستی و زمانی برای صرف غذا_ پس اگر کودک شما انعطاف پذیر نبوده و به راحتی نمی تواند افکار و خواسته های خود را تغییر دهد، باید روی این ویژگی کودک کار کرده و آن را بهبود ببخشید.
شما به راحتی با ارائه و مطرح کردن یک عامل جلب توجه مشخص به او کمک کنید تا برای انجام دادن فعالیت های مختلف منعطف و انطباق پذیر باشد، مثلا وقتی پیام های بازرگانی بعدی شروع شد تلویزیون را خاموش می کنم یا پس از رنگ زدن این صفحه با هم چیزی می خوریم.

آیا کودک مهدکودکی به وضوح حرف می زند

آیا تاکنون از شما دور بوده است؟

آن دسته از کودکانی که والدینشان هر دو در طی طول روز سر کار هستند، نیازی نیست فکر خود را درگیر این مورد کنند. اما برای کودکانی که همیشه در طول روز یکی از والدینشان پیش آن هاست، این مساله مشکل ساز خواهد بود. اگر پیش از این هیچ گاه کودکتان را از خود دور نکرده اید، بهتر است از همین الان شروع کنید.
برای مدت زمان کوتاهی که می خواهید به خرید رفته او را پیش مادر بزرگش و یا همسایه تان بگذارید.

آیا کودک تاکنون از شما دور بوده است

کیفیت برقراری ارتباط کودک با سایر هم سالانش چطور است؟

اگر همیشه کودکتان زمان هایی را با سایر کودکان مثل خواهر برادر ها و یا فرزندان سایر بستگان گذرانده است، در این زمینه کودک مشکلی نخواهد داشت.

کیفیت برقراری ارتباط کودک با سایرین

به هر حال، در نظر گرفتن زمانی برای بازی، ایجاد فضایی برای شرکت در بازی های گروهی و یا ثبت نام او در کلاس های مناسب سنش از جمله بهترین تمرین ها هستند تا به او بیاموزید چطور با سایر کودکان کنار آمده و وقت بگذراند.

ترجمه: آتنا هوایی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید