• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 02 / 05

طرز تهیه ماست خانگی سفت و خوشمزه

ماست ماده مغذی است که ویتامین ها و مواد معدنی با ارزشی مانند ب2، اسیدفولیک، اسیدلاکتیک، پتاسیم، فسفر، ید و روی دارد. ماست ماده غذایی است که به راحتی قابل هضم بوده و یا در هضم غذا کمک می کند علاوه بر آن برای افرادی که به آنزیم های شیر حساسیت دارند می توانند از ماست به جای شیر استفاده کنند. ماست برای کسانی که به اختلالات گوارشی مانند: یبوست، اسهال و معده درد مبتلا هستند، مفید است. در تحقیقاتی نشان داده شده که مصرف ماست باعث کنترل فشار خون شده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.

طرز تهیه ماست محلی

ماست خانگی بسیار خوشمزه و سالم تر از ماست های بازار است چون می دانید که با چه مواد اولیه سالمی تهیه کردید و از مواد نگهدارنده استفاده نشده است. از طرفی از لحاظ اقتصادی نیز برای خانواده مقرون به صرفه است.

ماست در غذاهای بسیاری مانند آش ماست، آش مسدوبه، قروتو به کار برده می شود. و یا بر سر سفره آورده می شود و در کنار غذاهایی مانند برنج های مخلوط، کوکو و کتلت مصرف می شود.

مواد لازم:

شیر یک کیلوگرم

ماست سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

نکته: برای تهیه ماست خانگی بهتر است از ظروف لعابی استفاده شود و ظروف روحی توصیه نمی شود.

شیر را به مدت 20 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود سپس شعله را خاموش کنید تا ولرم شود. البته برخی معتقدند مواد مغذی شیر با جوشیدن بیش از یک یا دو دقیقه از بین می رود. هدف از جوشانیدن بیشتر، غلیظ شدن شیر است تا ماست سفت تری به دست آید.

پس از 10 دقیقه از خاموش کردن شعله، انگشت خود را داخل شیر بزنید انگشت شما باید گرما را حس کند ولی گرما به اندازه ای نباشد که انگشت را بسوزاند. حال مقدار سه قاشق غذا خوری ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود. برخی افراد علاوه بر ماست یک قاشق غذاخوری خامه نیز اضافه می کنند تا ماست شل نشود و برخی نیز از ماست خامه ای برای مایه زدن شیر استفاده می کنند.

اگر در فصل زمستان قرار دارید می توانید ماست را پشت بخاری یا کنار شوفاژ یا در جای گرم بگذارید. برای گرم ماندن ماست پارچه ای دور آن بپیچید و پارچه گرم تری مانند پتو سفری روی آن بگذارید. بسته به نوع شیر و ماستی که مایه زده اید بعد از 2 ساعت روی ماست را باز کنید اگر هنوز نبسته بود می توانید زمان بیشتری به آن دهید.

نکته: اگر ظرف و خصوصا درب ظرف گرم و حتی داغ باشد، ماست بهتر و در زمان کمتری می بندد.

نکته: در حین بستن ماست یعنی موقعی که در جای گرم ساکن گذاشته اید، داخل آن قاشق نزنید تا آب نیندازد.

پس از بستن ماست آن را در یخچال قرار دهید تا سرد و آماده مصرف شود.

بتول محسنی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید