• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 28

معجزه عسل

سوره نحل آیه 68و 69: و خداوند به زنبور عسل وحی کرد که در کوه ها و درختان و سقف های رفیع منزل گیرید و سپس از شهد گلها تغذیه کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپویید آنگاه از درون آنها شربت شیرینی به رنگ های مختلف بیرون آید که در آن شفای مردمان است در این کار نیز آیت قدرت خدا برای متفکران پیداست.

asal6

زنبور شناسی و عسل

زنبورها اصلا نمی خوابند! شب ها وقتی زنبورها نمی توانند از کندو خارج شوند، سراغ 6 ضلعی های موم می روند و شهد داخل آن را با خرطومشان به داخل کیسه مخصوص شان می ریزند، آب اضافی آن را جذب می کنند و با ترشح دوباره و چند باره دیاستاز روی آن، ماده غلیظ شیرینی درست می کنند به نام عسل.

رنگ عسل بر حسب اینکه زنبور بر چه گلی نشسته و از آن بهره گرفته تفاوت دارد، در بعضی مواقع قهوه ای تیره، نقره ای سفید، بی رنگ یا زرد رنگ و گاهی شفاف، زمانی تیره و یا زرد طلایی، خرمایی و حتی گاهی مایل به سیاهی است.

زنبورشناسان می گویند زنبور عسل برای رفع گرسنگیش کافیست که دو یا سه گل را بمکد، در حالی که در هر ساعت به طور متوسط روی بیش از دویست گل می نشیند.

از دیدگاه طب سنتی عسل طبع گرمی دارد. گرمی عسل هم درجه بندی دارد. عسل آویشن گرمی درجه 4 دارد درحالی که عسل گرمی درجه 2 یا 3 دارد پس عسل آویشن برای افراد سرد مزاج بسیار مناسب است و پاسخ خوبی برای درمان بیماری ملاحظه می شود ولی در افراد گرم مزاج حساسیت، خارش و آلرژی می دهد. به همین جهت افراد گرم مزاج عسل را به صورت عسلاب با سرکه، آب لیمو یا آب زرشک میل نمایند.

عسل هیچگاه فاسد نمی شود و همیشه می توانید به سلامت آن اطمینان داشته باشید چنانچه عسل هایی که در مقابر فراعنه مصر پیدا کرده اند پس از چندین هزار سال خراب نشده بودند از آن جهت که زنبور عسل به آن یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی به نام اسید فرمیک می افزاید که ضرر و زیان مواد ضد عفونی شیمیایی را ندارد. بنابراین غلظت بالا، تشعشع رادیواکتیو، آنتی بیوتیک ها و آنزیم های موجود در عسل، از این ماده یک محیط سترون و ضد حیات می سازد که امکان رشد، تکثیر و زنده ماندن عوامل فاسد کننده میکروبی، باکتریایی و قارچی وجود ندارد.

تقسیم بندی عسل موجود در بازار:
  • عسل طبیعی: عسلی که زنبور با مکیدن شهد گل ها تولید می کند.
  • عسل غیر طبیعی: عسلی که زنبور با مکیدن شربت آب شکر یا شیره میوه تولید کرده است.
  • عسل تقلبی: عسلی که یک فرد متقلب از شیره قند، شیره ذرت یا با بعضی میوه ها بدون دخالت دادن زنبورها درست کرده باشد.
نحوه نگهداری عسل

نگهداری عسل در دمای بالای 32 درجه سانتی گراد، رنگ، طعم و خاصیت آنزیم های آن را تغییر می دهد.

عسل در دمای بالای 25 درجه سانتی گراد یا زیر 5 درجه شکرک می زند که نگران کننده نیست.

حتما عسل را در ظروف شیشه ای یا پلاستیکی نگه دارید.

رطوبت دشمن عسل است.

عسل نامرغوب را بشناسید!
  • عسلی که بوییدن آن شما را به عطسه بیندازد.
  • خوردنش مستی و سکر بیاورد.
  • چشیدنش گلو را بسوزاند.
چگونه می شود عسل طبیعی را از عسل غیر طبیعی یا تقلبی تشخیص داد؟

asal1

روش اول:

ریختن عسل در آب سرد: اگر مقداری عسل طبیعی را در یک لیوان آب سرد بریزید، عسل کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می شود.

روش دوم:

رس شدن عسل: رس شدن به معنای رسوب کردن و کدر شدن عسل است. عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و شکرک می زند که نه تنها ضرر ندارد بلکه خیلی هم مفید است اما عسل های غیر طبیعی نه شکرک می زنند و نه ته نشین می شوند. البته عسل های پاستوریزه را در حرارت های بالا جوشانیده و به صورت صنعتی بسته بندی می کنند که اصلا شکرک نمی زند و به علت حرارت بالا بسیاری از خواص آن کم می شود.

عسل درمانی

کودکان کمتر از یک سال نباید عسل بخورند زیرا ممکن است به طور مناسب آن را هضم نکنند.

درمان گلودرد: می توان عسل را با چای و لیموترش مخلوط کرد و نوشید. خوردن سیب و عسل به مدت 2 تا 3 روز در سرماخوردگی های شدید توصیه می شود.

رفع خشکی پوست دست، آرنج و پاشنه پا: 1 قاشق چایخوری عسل را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون و یک دوم قاشق چایخوری آب لیمو ترکیب کنید و 15 دقیقه روی محل خشکی پوست بمالید.

عسل از خونریزی زخم ها جلوگیری کرده و باعث انعقاد سریع خون می شود و از تغییر شکل و چروکیدگی بافت ها جلوگیری کرده و به طور کلی از وجود میکروب ها پاک می سازد.

مرطوب کننده پوست: 2 قاشق غذاخوری عسل را با 2 قاشق چایخوری شیر مخلوط کرده بر روی پوست بمالید.

می توان با مخلوط کردن عسل با هر یک از روغن زیتون، روغن بادام، آب هویج و آب پرتقال به طور جداگانه ماسکهایی تهیه کرد که برای شادابی و از بین بردن چین و چروک و سلولهای مرده صورت بسیار مفید است.

درخشان شدن موها: 1 قاشق چایخوری عسل را در 4 فنجان آب گرم حل کنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه کنید.

دهانشویه: یک قاشق عسل را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و دهان خود را با آن بشویید.

عسل و بیماری های کلیوی: عسل باعث زیاد شدن ادرار، رفع تشنگی و خرد شدن سنگ های کلیه و مثانه می شود و به دلیل آنکه فاقد نمک بوده و مقدار ناچیزی پروتئین دارد در درمان دردهای کلیوی بسیار مؤثر است.

اگر درد کلیه دارید دم کرده پونه و آویشن را همراه عسل مصرف کنید.

تنظیم اعمال کبد: صبح ناشتا 1 قاشق و پیش از خواب شامگاهی نیز 1 قاشق عسل طبیعی میل نمایید. اعمال کبد را فعال کرده و در دفع سموم از کبد مؤثر است.

عسل و بیماری قلبی: مقداری عسل را با قدری زعفران مخلوط کرده و شب ها میل کنید. برای تمام بیماری های قلبی بسیار مفید و اثربخش است. مثل گشاد شدن رگ ها، تنظیم فشار خون و جلوگیری از سکته قلبی.

عسل و کم خونی: کم خونی مشکل عمده ای در خانم ها به خصوص دختران جوان است که با شاخص هموگلوبین پایین تر از 12 در خانم ها و پایین تر از 14 در آقایان مشخص می شود.

به مدت یک هفته از چای گزنه همراه عسل طبیعی بنوشید روزانه تا 2 فنجان جرعه جرعه میل کنید. همچنین از برگ و گل راعی افسنطین با عسل نیز می توان برای درمان کم خونی استفاده کرد.

عسل و بیماری گوارشی: مصرف عسل در حالت ناشتا و به خصوص به صورت محلول در آب برای بهبود زخم های معده و روده توصیه می شود.

خوردن موم همراه عسل دردهای معده و مفاصل را از بین می برد، از ریزش مو جلوگیری می کند و به راحتی از بدن دفع می شود.

اثر روی روده ها: عسل دارای یک اثر ملین بوده و حرکات و ترشحات روده ها را بهبود می بخشد.

عسل و دیابت: اگر عسل به طور صحیح مصرف شود برای جذب قند موجود در آن، سلول های مغز نیاز به انسولین ندارند.

عسل و رماتیسم: بیمار هر روز ناشتا یک قاشق عسل طبیعی گرم را که چند قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه شده میل نماید. همچنین ثابت شده که گزیدن زنبور عسل موجب علاج رماتیسم می شود.

درمان یبوست: بهترین روش درمان یبوست مخلوط شیر و عسل یک مسهل خوب و ملایم است.

درمان مسمومیت: خوردن مخلوطی از شوید و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید. خوردن تره با عسل پادزهر سموم مخصوصا مسمومیت های غذایی است.

درمان زگیل های پوستی: عسل طبیعی را با موم گرم کنید و بر روی یک پارچه تمیز قرار داده و محکم بر روی زگیل یا دمل ببندید و تا سه روز آن را باز نکنید تا دمل یا زگیل از ریشه ساقط شود. در صورت نیاز می توان این عمل را تکرار کرد.

عسل و درمان چاقی یا لاغری

درمان لاغری: هر روز 1 یا 2 لیوان شیر و عسل همراه با غذاهای روزانه میل کنید.

درمان چاقی: کوبیده مغز بادام را با عسل مخلوط کرده و میل کنید

سلامت کودکان: مصرف روزانه 30 تا 40 گرم عسل توسط کودکان آن ها را شاداب نگه داشته و به علت دارا بودن ویتامین B در رفع کم خونی بچه ها مفید است و به علت خواص ضد عفونی کنندگی برای درمان اسهال خونی ضعیف کودکان مفید است.

بیماری های زنان و زایمان
  • ویار شدید خانمها همراه تهوع: شربت خنک عسل همراه با یک قاشق چایخوری زنجفیل ساییده را خصوصا صبحگاه مصرف کنید.
  • خون ریزی دوران یائسگی: با خوردن آب هویج و عسل (روزی 3 لیوان)، دیگر نیاز به عمل جراحی نخواهد بود.
  • درمان زخم های رحم و قطع خونریزی: عسل را با انجیر شیاف درست کنید و مصرف کنید.
  • مشکوک به باردار بودن: هر گاه زنی هنگام عقب افتادن عادت ماهانه مشکوک است که باردار است یا خیر؟ چنانچه مقداری عسل طبیعی را در آب حل کرده و ناشتا میل نماید اگر باعث مغض گردد (مغض یعنی درد شکم و روده ها بدون اینکه یبوست باشد و موادی در امعا حبس شده باشد.) باردار است وگرنه او حامله نمی باشد.
  • تسکین درد رحم و زایمان: خوردن 1 قاشق چایخوری پودر سیاهدانه مخلوط با عسل (روزی 3 قاشق چایخوری) تسکین دهنده درد رحم و زایمان است.
  • آسان نمودن زایمان: 2 قاشق غذاخوری نعناع خشک را در 1 لیتر آب دم کرده و روزی سه استکان همراه با عسل میل نمایید.
  • باز شدن عادت ماهانه: در صورتی که بند آمدن قاعدگی مربوط به حاملگی نباشد عسل را با پودر بادام تلخ شیاف درست کرده و مورد استفاده قرار دهید. خوردن تباشیر با عسل باعث باز شدن حیض می شود.
عسل درمانی از دیدگاه ائمه و بزرگان

رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید: کسی که در هر ماه سه بامداد عسل بخورد به قصد شفایی که خداوند متعال در قرآن کریم درباره عسل فرموده است از بیماری های زیادی مصون می ماند.

امام علی النقی (ع) می فرماید: در درمان بیماری مالاریا (نوبه) فالوده ای از عسل و زعفران به بیمار بخورانید، سعی کنید زعفران آن بسیار باشد ولی احتیاط کنید که بیمار در آن روز غذای دیگری نخورد.

رسول اکرم (ص) فرمودند: سه عمل قلب را شادمان و جسم را فربه خواهد ساخت: 1- استشمام بوی خوش  2- پوشیدن لباس نرم  3- نوشیدن عسل

رسول اکرم (ص) فرمودند: عسل مایعی ست که به تقویت قوه حافظه کمک می کند.

رسول اکرم (ص) فرمودند: عسل شفای هر دردی است. خوردن عسل ناشتا بلغم را دفع، سودا را برطرف، و ذهن را صاف می کند.

حضرت علی (ع) می فرماید: شیر و عسل مواد حیاتی را در نطفه تقویت می کنند. آنان که از نعمت فرزند محرومند سزاوار است از شیر و عسل آمیخته به هم بنوشند.

امام صادق (ع) فرمودند: خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.

ابوعلی سینا می گوید: عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد و مؤثر است.

متخصصین علم زنبورشناسی می گویند:

علت اینکه ملکه زنبور عسل در 24 ساعت می تواند در حدود 2000 تخم بگذارد و مدت 3 تا 5 سال زندگی کند (در حالی که عمر زنبورهای دیگر 45 تا 60 روز است) این است که ملکه غذای مخصوصی تغذیه می کند که سایر زنبوران به جز سه روز اول مرحله رشد به آن دسترسی ندارند. این غذای مخصوص “ژله رویال” نام دارد که از غده مغزی زنبوران کارگر ترشح می شود و اهمیت آن در زندگی زنبور عسل همانند نقش شیر مادر در زندگی نوزادان است.

از خواص شفابخش دیگر عسل آن است که هر دارویی که با عسل مخلوط شود و یا همراه آن مصرف گردد (اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی) خواص شفابخش آن چندین برابر می شود.

گلچینی از کتاب معجزه عسل و عسل درمانی نوشته دکتر محمد پورفخاران و مرضیه نوری آق قلعه
تهیه و تنظیم: سمیه مظفری
این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. بسیار عالیست متشکرم

  2. خوب است ولی میتوان مطالب مفیدتر دیگری به آن اضافه نمود.با تشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید