• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 06

گل های آپارتمانی- درباره گل حسن یوسف بیشتر بدانید

نام لاتین:Solenostemon scutellarioides

فارسی رایج: حسن یوسف

خانواده: چتریان

زادگاه: آسیای جنوب شرقی و مالزی

گل حسن یوسف بومی آسیای جنوب شرقی و مالزی است. این گیاه بین 60 تا 70 سانتی متر رشد می کند، پرپشت و همیشه سبز است. گل حسن یوسف سریع رشد می کند، این گیاه بیش از 100 نوع مختلف برگ، رنگ، بافت، شکل و طرح دارد. گل حسن یوسف در دوران ملکه ویکتوریا معروف شد، امروزه این گیاه هم به عنوان گیاه خانگی و هم به عنوان گیاه بیرون از خانه ( هوای آزاد) معروف است. رنگ برگ های آن ممکن است ترکیبی از بنفش کمرنگ، کرم، صورتی، زرد، قرمز، برنزه و سایه های مختلف از سبز باشد. الگوهای رنگ برگ های حسن یوسف می تواند مختلط یا به شکل نوارهای رنگی مجزا یا خال خالی باشد. اگر فضای خیلی روشنی در منزل دارید که قصد آویز کردن گیاهی را در آن دارید گل حسن یوسف بهترین گزینه است.

گل حسن یوسف

شرایط نگهداری
نور

نور برای حسن یوسف عامل مهمی است. حسن یوسف حتی می تواند به تدریج برای چند ساعت در نور مستقیم قرار بگیرد. نور مهتابی های فلورسنت به رشد گیاه کمک می کند و باعث می شود رنگ شاخ و برگ های حسن یوسف را بسیار زیبا و دیدنی شود. رنگ برگ های آن در آفتاب کامل روشن تر می شود. آفتاب نیمه روز رنگ های ملایم تولید می کند که جذاب به نظر می رسند. قرار گرفتن گیاه در آفتاب زیاد ممکن است گیاه را پژمرده کند و در صورت رشد در سایه نیز گیاه پرشاخ و برگ می شود.

آب

حسن یوسف گیاه خانگی زود رشدی است و خیلی سریع تر از دیگر گیاهان خانگی نیز خشک می شود. اجازه دهید 2 تا 5 سانتی متر از خاک گلدان قبل از آب دادن خشک شود. پژمردگی این گیاه به علت آبیاری زیاد است و منجر به پوسیدگی ریشه می شود.

کوددهی

گیاه را ماهیانه با یک غذای گیاهی پایه با قدرت 1/2 تغذیه کنید می توانید از خاک برگ نیز برای خاک ان استفاده کنید.

دما

دمای مناسب برای گل حسن یوسف دمای گرم بین 21 تا 29 درجه سانتی گراد است، با این وجود می تواند در دمای 12 درجه سانتی گراد نیز زنده بماند.

رطوبت

حسن یوسف رطوبت بالا را دوست دارد.

گلدهی

حسن یوسف شکوفه های بسیار ریز زیبایی دارد که در فصل تابستان شکوفه می دهد و  به رنگ های سفید و آبی هستند.

آفت

حشره اردی، شته و مگس سفید حشره های گیاهان هستند که به حسن یوسف حمله می کنند. حسن یوسف را به صورت هفتگی بررسی کنید طوری که حشرات جای ثابتی را زیر برگ های رنگی آن پیدا نکنند. شستن مرتب این گیاه با آب گرم کمک می کند حشرات دور نگه داشته شوند. در صورتی که یکباره حمله کردند از اسپری گیاهان با محلول سبزرنگ (طبق دستورالعمل) و یا از کارت چسبناک حشرات که زرد رنگ است روی خاک برای به دام انداختن حشرات استفاده کنید.

امراض

به خاطر اینکه این گیاه رطوبت را دوست دارد کپک های پودری که در رطوبت بالا ایجاد می شوند می تواند یک بیماری برای این گیاه محسوب شود.

خاک

استفاده از زهکشی مناسب برای اینکه هوا در خاک جریان داشته باشد برای حسن یوسف خوب است. اگر خاک سنگین است از ماسه یا سنگ مرواریدی داخل خاک گلدان استفاده کنید.

تکثیر

حسن یوسف به آسانی تکثیر می شود که به دو روش می توان این کار را انجام داد. روش قلمه زنی و کاشت بذر. در روش قلمه زنی باید در اواخر بهار تا پاییز اینکار را انجام  داد. قلمه ها را معمولا از انتهای ساقه و تقریبا بین 5 تا 10 سانتیمتر جدا کرده و داخل خاک مناسب قرار دهید. برای کاشت بذر هم در اوایل بهار، بذر را روی خاک بپاشید دمای مورد نیاز باید 22 تا 23 درجه سانتی گراد باشد.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. درود بر شما
    ضمن تشكر،مراتب سپاس وقدرداني خودرا بابت مطلب انتخابي شما
    ” گل هاي آپارتماني” ابراز داشته اضافه كنم كه بسيار مفيد وآموزنده مي باشد.
    قدردان شما هستم

  2. سلام وقت شما بخیر، گل. من از وقتی که شکوفه داده کم کم رنگ برگهاش شروع به سبز شدن کرده و الان تقریبا بیشترش سبز شده چکار کنم که به همون رنگ بنفش سابقش برگرده، ممنون میشم اگه به ایمیلم جواب بدین

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید